مدیر مهندسی اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی خبر داد؛

افتتاح ۶ یادمان‌ شهدای گمنام استان خراسان رضوی در نیمه نخست سال جاری

«داوری» گفت: در نیمه نخست سال جاری یادمان‌های شهدای گمنام در شهرهای همت‌آباد، قدمگاه، مزداوند، درود، شاندیز و کاریز افتتاح شده که با احتساب این تعداد در ۶۳ نقطه از استان خراسان رضوی عملیات عمرانی احداث یادمان‌های شهدای گمنام به پایان رسیده و این یادمان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۸۹۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰ - 18November 2021

«علی داوری» مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: پیکر مطهر ۳۰۳ شهید گمنام در ۱۰۵ نقطه از استان خراسان رضوی آرمیده‌اند.

وی افزود: در نیمه نخست سال جاری یادمان‌های شهدای گمنام در شهرهای همت‌آباد، قدمگاه، مزداوند، درود، شاندیز و کاریز افتتاح شده که با احتساب این تعداد در ۶۳ نقطه از استان خراسان رضوی عملیات عمرانی احداث یادمان‌های شهدای گمنام به پایان رسیده و این یادمان‌ها مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی ادامه داد: در ۲۴ نقطه از استان، یادمان‌های شهدای گمنام در دست احداث است و در ۱۸ نقطه نیز در مرحله طراحی قرار دارد که امیدواریم با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های استانی و همچنین مساعدت‌های محلی هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از تمام یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان باشیم.

وی با تأکید بر این که هیچ دستگاهی به‌صورت مستقل نمی‌تواند نسبت به احداث یادمان و رسیدگی به امور آن اقدام کند، تصریح کرد: یادمان شهدای گمنام به صورت هیئت‌امنایی اداره می‌شود و اعضای این هیئت‌امنا از سوی اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی انتخاب شده‌اند. احداث و رسیدگی به امور جاری یادمان و برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در این یادمان‌ها، از جمله وظایف هئیت‌امنای شهدای گمنام است.

داوری با بیان اینکه ۱۵ نقطه از استان آماده میزبانی از شهدای گمنام هستند، یادآور شد: سیاست اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در قبال شهدای گمنامی که در سطح استان به خاک سپرده شده‌اند این است که یادمان این شهدا هر چه سریع‌تر احداث شود تا به کانون حضور عاشقان و دلدادگان خط شهادت تبدیل شوند و با برگزاری برنامه‌های تأثیرگذار، ضمن ایجاد یک قطب فرهنگی در راستای پیاده‌سازی اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد بستر برای تربیت نسلی مجاهد و انقلابی، جای‌جای استان را معطر به عطر شهادت کنند.

مدیر مهندسی و امور یادمان‌های اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ‌خراسان رضوی درباره مسائل فرهنگی مرتبط با شهدای گمنام گفت: همه ظرفیت‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد و دولتی، می‌توانند با محوریت هیئت‌امنا، در یادمان‌های شهدای گمنام برنامه‌های فرهنگی خود را برگزار کنند اما نکته حائز اهمیت این است که باید در اجرای برنامه‌ها حرمت و شأن شهدا حفظ شود.

وی درباره فعال‌ترین یادمان‌های شهدای گمنام استان در برگزاری برنامه‌‌های فرهنگی ابراز داشت: یادمان شهدای گمنام بردسکن در جایگاه اول و در ادامه یادمان‌ شهرهای نیشابور، صالح‌آباد، تربت جام، گناباد و کاشمر، پیشتازترین یادمان‌های سطح استان هستند که با برگزاری برنامه‌های فرهنگی اثرگذار این نقاط نورانی را به کانون‌های ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت تبدیل کرده‌اند. علت موفقیت این یادمان‌های انتخاب مکان مناسب برای تدفین شهدای گمنام و برخورداری از هیئت‌امنای فعال است.

داوری‌ به یادمان‌هایی که در ارزیابی‌ها به‌عنوان یادمان‌های فاخر ملی انتخاب شدند اشاره کرد و گفت: طرح یادمان‌های شهدای گمنام شهر گلبهار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و دانشگاه فردوسی به دلیل جلوه‌های بصری و هنری، مفاهیمی که در طراحی لحاظ شده و همچنین میزان اعتباری که برای احداث این یادمان‌ها هزینه شده به‌عنوان یادمان‌های فاخر ملی انتخاب شده‌اند.  

وی در مورد شهدای گمنام شناسایی شده در یادمان‌های استان خراسان رضوی ابراز داشت: تاکنون هویت شهیدان «علی‌اصغر سمیعی»، «حسین زارع‌عاشق‌آبادی»، «سیدعلی‌اکبر حسینی»، «حسینعلی ایزدی»، «سعید حیدری» و سردار شهید «ابوالفضل رفیعی» که به دلیل فقدان مدارک شناسایی به‌عنوان شهید گمنام در شهرهای تایباد، گلبهار، درود، رشتخوار و مشهد تشییع و به خاک سپرده شده‌اند از طریق آزمایش DNA احراز شده ‌که امیدواریم با عنایت خداوند متعال سایر شهدای گمنامی که میهمان استان خراسان رضوی هستند شناسایی شده و به چشم‌انتظاری خانواده‌های مفقودالاثر پایان دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار