با اعترافات صریح به شکست جنگ یمن صورت گرفت؛

درخواست کمک هادی از سفارتخانه‌های غربی در عربستان

رئیس ستاد مشترک ارتش وابسته به دولت مستعفی همزمان با نزدیک شدن نیروهای مقاومت به دروازه‌های مأرب، دست به دامان کشورهای خارجی شده و اعترافات صریحی از شکست جبهه سعودی روایت کرده است.
کد خبر: ۴۸۹۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ - 18November 2021

اعترافات صریح شکست در یمن؛ درخواست کمک هادی از سفارتخانه‌های غربی در عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، نبرد نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی در یمن که اکنون به نزدیکی شهر مأرب (مرکز استان مأرب) رسیده، به روشنی نماد نتیجه‌بخش بودن مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان است.

جنگ سعودی در یمن تا آنجا مغلوبه شده است که «صغیر بن عزیز» رئیس ستاد مشترک آنچه ارتش دولت عبدربه منصور هادی خوانده می‌شود و مقیم ریاض است، ناامید از ریاض، از این سفارتخانه به آن سفارتخانه می‌رود و دست به دامان سفرا و نمایندگان غربی و عربی شده است.

در حالی که نیرو‌های مقاومت یمن با ادامه پیشروی‌ها در جبهه جنوبی شهر مأرب، به پنج کیلومتری این شهر رسیده‌اند و همزمان جبهه غرب مأرب را بار دیگر فعال کرده و بخش‌هایی از بلندی‌های «بلق» و سد مأرب را به کنترل خود در آورده‌اند، این عالی‌ترین مقام نظامی دولت منصور هادی در جریان دیدار با نمایندگان و سفرای فرانسه، انگلیس، مصر و آمریکا درخواست سلاح و تجهیزات کرده است.

«صغیر بن عزیز» دیروز (چهارشنبه) در ریاض پایتخت عربستان سعودی با «ژان ماری صفا» سفیر غیر مقیم فرانسه در یمن و «سریل کریسنر» وابسته نظامی سفارت فرانسه دیدار کرد و گفت که به کمک تسلیحاتی پاریس نیاز دارد. او روز سه شنبه نیز با سرهنگ «پیتر لی جاسک» وابسته نظامی سفارت انگلیس در یمن و سرهنگ «مارت وایت من» وابسته نظامی سفارت آمریکا در یمن دیدار کرده بود.

صغیر بن عزیز در راستای جلب حمایت‌های نظامی و لجستیکی آمریکا مدعی شده بود که دولت هادی در راستای حفظ امنیت و ثبات بین‌المللی در منطقه و امنیت دریایی و کشتیرانی به خصوص در تنگه «باب المندب» با «حوثی‌ها» می‌جنگد.

او روز سه شنبه نیز در ریاض با سرهنگ «حرب محمد ناجی» وابسته نظامی سفارت مصر در یمن دیدار کرده و گفته بود که «یمن» به حمایت و پشتیبانی ارتش مصر برای مقابله با «حوثی‌ها» نیاز دارد. رئیس ستاد مشترک ارتش دولت مستعفی روز دوشنبه نیز با «مطلق الازیمع» فرمانده ائتلاف سعودی در یمن دیدار کرده و خواستار حمایت بیشتر تسلیحاتی و لجستیکی ریاض شده بود.

این رفت و آمد‌ها و خواهش و تمنا‌ها به وضوح تفاوت مقاومت و تکیه بر قدرت ایمان و باور به خویشتن در برابر گدایی و دست درازی به سوی قدرت‌های خارجی را نمایان می‌کند. شخص «عبد ربه منصور هادی» در تاریخ ۱۵ آبان ماه در دیدار با «تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه دولت آمریکا به یمن به صراحت گفته بود که «جلوی حوثی‌ها را بگیرید» و این دست به دامن شدن‌ها در حالی است که در هفت سال گذشته دولت مستعفی از انواع حمایت‌های نظامی، لجستیکی، سیاسی و اقتصادی بهره‌مند بوده و مقاومت یمن تحت شدیدترین محاصره، اکنون از انواع موشک‌های بالستیک و پهپاد‌ها برخوردار است.

شکست‌های پی در پی و بی فایده بودن کمک‌های تسلیحاتی خارجی تا جایی پیش رفته که «عبدالخالق عبدالله» مشاور، ولی عهد ابوظبی چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: «اعتماد به دولت مستعفی و ارتش آن به حد صفر رسیده است. آن‌ها شایسته حمایت سخاوتمندانه ائتلاف عربی نیستند. هر دقیقه و هر دلاری که برای دولت مستعفی هزینه می‌شود، ضرر است.»

در این راستا منابع یمنی در تیر ماه گذشته گفتند که دولت هادی به ائتلاف سعودی خبر داده که وضعیت میدانی در استان مأرب خطرناک است و دولت سعودی باید سلاح بیشتری در اختیار ارتش دولت هادی قرار دهد. اما «مطلق بن سالم الازیمع» فرمانده ستاد کل ائتلاف سعودی در یمن، پاسخ منفی به این درخواست داده است.

الازیمع به دولت هادی گفته بود که ائتلاف سعودی پیش از این حجم گسترده‌ای از سلاح را در اختیارشان قرار داده است، به حدی که برای تسلط بر کل یمن کفایت می‌کند و اگر شبه‌نظامیان دولت هادی عزم و اراده کافی داشته باشند، با همین سلاح‌ها می‌توانند نه فقط بر مأرب بلکه بر کل یمن مسلط شوند. به گفته این منابع، فرمانده ستاد کل ائتلاف سعودی به دولت هادی گفته بود: «یک ارتش واقعی به من نشان دهید تا به شما سلاح بدهم.»

اعتراف صریح؛ ایرانی‌ها و لبنانی‌ها در یمن حضور ندارند

دولت منصور هادی و ائتلاف سعودی در سال‌های گذشته تلاش کرده با فرافکنی دلیل پیروزی‌ها و دستاورد‌های مقاومت یمن را دخالت و حضور مستقیم ایران و حزب‌الله معرفی کند و در این راستا هر از گاهی دست به کشته‌سازی از نیرو‌های ایرانی و لبنانی در یمن می‌زند که در آخرین مورد «معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی در مرداد ماه مدعی شهادت یک نیروی ایرانی در یمن شده بود که بلافاصله با تکذیب «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه ایران مواجه شد.

با وجود تمامی این جوسازی‌ها، اما «صغیر بن عزیز» رئیس ستاد مشترک ارتش منصور هادی روز گذشته در گفتگو با شبکه «الیمن الیوم» به صراحت گفت که تاکنون هیچ اسیر یا کشته‌ای از نیرو‌های ایرانی یا لبنانی در یمن گزارش نشده است.

او همچنین اعتراف کرد که دولت مستعفی تاکنون سلاح‌های بسیاری از عربستان سعودی و امارات دریافت کرده، اما عمده آن‌ها در نبرد با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نابود شده یا به غنیمت گرفته شده‌اند.

بن عزیز سپس مدعی شد که پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی از شهرستان «نِهِم» در شرق صنعاء تا نزدیکی مأرب «تاکتیک نظامی» ائتلاف سعودی است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار