دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیام آمادگی ایران برای همکاری ۱۰ ساله با افغانستان

نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در سفر خود به این کشور، پیام ایران برای همکاری‌های بیشتر و طولانی‌مدت با افغانستان را به مقامات این کشور تسلیم کرد.
کد خبر: ۴۸۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷ - 20November 2021

کاظمی قمی حامل پیام آمادگی ایران برای همکاری ۱۰ ساله با افغانستانگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سفر دیپلماتیک حسن کاظمی قمی نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به عنوان نخستین مقام مسئول یک ایرانی به این کشور و دیدار با طالبان و همچنین مقامات سابق این کشور خبر از آغاز روابطی تازه و هماهنگی‌های جدیدی مابین دو کشور ایران و افغانستان است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی کشور، اهداف و برنامه‌های «کاظمی قمی» نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به این کشور دیدار با «ملا محمدحسن آخوند» رئیس کابینه، «ملا برادر» معاون اول ریاست کابینه و «ملا امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان بوده است. ضمن اینکه قرار بود تا در این دیدار‌ها پیرامون موضوعاتی از جمله مسائل مهاجران، مسائل منطقه‌‎ای، همکاری‌‎های اقتصادی، تشکیل دولت فراگیر و کمک‌‎های بشردوستانه به مردم افغانستان بحث و تبادل نظر شود.

کاظمی قمی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان بعد از ورود به فرودگاه کابل در صحبت‌هایی که با رسانه‌ها انجام داد گفت: برخی کشور‌ها با استفاده از نام هراس افکنی، در پی راه اندازی جنگ نیابتی در افغانستان هستند. او در تکمیل سخنان خود بر مرور آنچه که در کشور افغانستان می‌گذرد تاکید کرد و ابراز امیداوری کرد تا هماهنگی تازه‌ای میان کشور‌ها در مورد افغانستان ایجاد شود.

نماینده ویژه ایران در رابطه با موضع این کشور درباره برسمیت شناختن دولت طالبان نیز تصریح کرده بود که ایران به خواسته‌های مردم افغانستان احترام می‌گذارد. بر این اساس آنچه که از این صحبت می‌توان برداشت کرد این است که اگر دولت موقت طالبان بتوانند اعتماد عمومی مردم افغاستان را جلب کنند نه تنها ایران که سایر کشور‌ها نیز آرام آرام آن‌ها را به رسمیت خواهند شناخت.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان همچنین در سخنان دیگری عنوان کرده بود که مقامات و مسئولان ایران به خواسته‌ها و درخواست‌های مردم افغانستان احترام می‌گذارند. این نکته نشان دهنده این موضوع است که استقلال و آزادی مردم کشور دوست و برادر افغانستان به شدت برای مقامات ایران باارزش و بااهمیت است و آن‌ها قصد دارند تا پیرامون این قبیل سفر‌ها و نتایج مثبتی که در آینده به همراه خواهد داشت به مردم این کشور اطمینان خاطر بدهند.

البته پیش از این سفر نیز سفارت جمهوری اسلامی ایران در «کابل» در حساب رسمی خود در توئیتر با اعلام این خبر نوشته بود که کاظمی قمی قرار است در این سفر با مقامات عالی رتبه طالبان در مورد موضوعات مختلف همچون مسائل منطقه‌ای، مهاجرین، کمک‌های بشردوستانه، تشکیل دولت فراگیر و به ویژه موضوعات اقتصادی گفتگو کنند. ضمن اینکه یکی از اولویت‌های کمک‌های ایران به مردم کشور افغانستان قبل از شروع فصل سرما است.

کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور کشور در امور افغانستان در مراسم آغاز به کار کمیته‌های همکاری‌های ایران و افغانستان در کابل گفته بود، امروز به دلیل مخالفت بیگانگان مشکلات زیادی برای مردم افغانستان پیش آمده و افغانستان دارای منابع زیادی است که دیگران اجازه نداده‌اند از این نعمت‌ها استفاده شود. ایران برای شکوفا کردن توانمندی‌های افغانستان در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد.

نماینده رئیس جمهور کشور در امور افغانستان با بیان این مطلب که نیروی اشغالگر از افغانستان فرار کرده است، اما شرارت او همچنان وجود دارد بر این نکته تاکید کرده است که نباید کاری کنیم که مردم افغانستان به دلیل مشکلات از کشور فرار کنند. ضمن اینکه ما باید و جا دارد تا برادرانه به هم اعتماد کنیم، کاغذبازی‌ها را کنار بگذاریم و زمینه‌های همکاری هرچه بیشتری را مابین دو کشور پیدا کنیم.

البته کاظمی قمی در جریان مذاکرات خود با مقامات افغانستان به این نکته اشاره کرده بود که در ابتدا باید مسائل ضروری در کمیته‌ها مطرح شود و در ادامه نقشه راه همکاری‌های مشترک را برای دو کشور پیدا کنیم و در چشم انداز پنج تا ۱۰ ساله کار کنیم. این موضوع یعنی دولت و حکومت ایران چشم انداز نسبتا طولانی را برای همکاری و تعامل با طالبان در صورتی که موفق به جلب اعتماد عمومی مردم افغانستان شوند را تدارک دیده است.

نکته مهمی که نماینده رئیس جمهور کشور در امور افغانستان در سفر خود به این کشور به آن اشاره کرده بود نیز کمک به شکوفا شدن اقتصاد این کشور این بود. کاظمی قمی در سخنانی گفته بود که، ما اینجا هستیم تا کمک کنیم اقتصاد افغانستان شکوفا و زمینه صادرات کالا‌های افغانستان فراهم شود. ضمن اینکه به دنبال تجارت صرف نیستیم بلکه می‌خواهیم در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز همکاری کنیم تا زمینه شکوفایی افغانستان فراهم شود.

کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور کشور در امور افغانستان در جریان این سفر با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اول رییس کابینه طالبان دیدار و درباره راه‌های گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان گفتگو کرده است و در این دیدار در مورد گسترش روابط میان دو کشور و ایجاد کمیته‌های مشترک همکاری در عرصه‌های مختلف، توافق‌هایی نیز انجام شده است.

همچنین حسن کاظمی قمی با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دیدار داشته است و درباره مسائل مختلف ازجمله موضوعات سیاسی، اقتصادی، امور مهاجرین، روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و تبادل نظر کرده است.

با توجه به تمامی وقایع و رویداد‌هایی که در جریان سفر کاظمی قمی، نماینده رئیس جمهور کشور در امور افغانستان به این کشور و دیدار‌ها و رایزنی‌هایی که با مقامات فعلی و گذشته این کشور صورت گرفته است باید منتظر ماند و دید تا روند تعاملات و همکاری‌های بین دو کشور با چه روند و سرعتی پیش می‌رود. البته تمامی این برنامه‌ها و همکاری‌ها به موفقیت دولت موقت طالبان در جلب اعتماد عمومی مردم افغانستان بستگی دارد و هرچه طالبان زودتر و سریع‌تر موفق شوند اعتماد مردم کشور خود را جلب کنند به همان میزان همکاری‌های و فعالیت‌های جامعه بین الملل را نیز با خود شاهد خواهند بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار