بمباران هوایی سنگین دهوک در شمال عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه

رسانه‌ها از حمله سنگین هوایی جنگنده‌های ترکیه به مواضعی در کردستان عراق خبر دادند.
کد خبر: ۴۹۰۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۸ - 20November 2021

بمباران هوایی سنگین دهوک در شمال عراق از سوی جنگنده‌های ترکیهبه گزارش گروه بین‌لملل دفاع‌پرس، منابع خبری شبانگاه شنبه به وقت تهران از حمله سنگین جنگنده‌های ترکیه به مواضعی در شمال عراق و مناطق کردنشین این کشور خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری عراقی «شفق» جنگنده‌های ترکیه اوایل روز شنبه به شدت اطراف روستای «حور» در منطقه «عمادیه» در شمال دهوک را بمباران کردند.

منابع محلی گفتند که ۱۴ موشک هوا به زمین نزدیک حور در منطقه «کانی ماسی» فرود آمد و بمباران ترکیه خسارات زیادی به مزارع و جنگل‌های اطراف وارد کرده است. تاکنون گزارشی از تلفات جانی این عملیات هوایی منتشر نشده است.

وزارت دفاع ترکیه نیز با منتشر کردن بیانیه‌ای از حمله به مواضع تروریست‌های «پ‌ک‌ک» در شمال عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «هابرترک» وزارت دفاع ترکیه روز شنبه اعلام کرد که نیرو‌های امنیتی ترکیه در یک حمله هوایی چهار تروریست پ‌ک‌ک و یگان‌های مدافع خلق را در شمال عراق از بین بردند.

ترکیه مدعی است که اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک اغلب در شمال عراق، درست در آن سوی مرز جنوبی ترکیه، مخفی می‌شوند تا حملات تروریستی را در ترکیه طراحی کنند. این اقدام ترکیه بار‌ها با مخالفت مقام‌های عراقی و اهالی منطقه مواجه شده است.

«ماجد شنکالی» نماینده سابق حزب دموکرات کردستان عراق در پارلمان این کشور اخیرا در مصاحبه‌ای گفت، ارتش ترکیه در شمال عراق و در روستا‌های کُردنشین به بهانه مبارزه با نیرو‌های پ‌ک‌ک، دست به حملات شیمیایی می‌زند.

وی گفت که صد‌ها نفر از ساکنین این روستا‌ها در پی حملات شیمیایی ارتش ترکیه آواره شده اند و حملات مکرر هوایی و اخیرا نیز حملات شیمیایی که منجر به آواره شدن اهالی روستا‌ها و ترک زمین‌های کشاورزیشان منجر شده، به یک بحران اقتصادی به طور عام در عراق و به شکل خاص در اقلیم کردستان می‌انجامد.

ماجد شنکالی در ادامه، مسئولیت جلوگیری از انجام این حملات و همچنین حمایت از آوارگان را بر عهده دولت مرکزی عراق و سپس اربیل دانست و گفت که بغداد و اربیل باید از ابزار‌های اقتصادی و دیپلماسی برای جلوگیری از این حملات استفاده کنند.

یک نماینده دیگر حزب دموکرات کردستان نیز چندی قبل گفت که ارتش ترکیه و نیرو‌های ارتش آزاد سوریه (FSA) با ورود به روستا‌های خالی از سکنه در شمال عراق چوب درختان مناطق را بریده و به شرکت‌های چوب فروشی در ترکیه می‌دهند. این قانونگذار کردستان عراق گفت که در روستا‌های تخلیه شده، نیرو‌های ترکیه شروع به ایجاد ایست، بازرسی و استقرار وسایل نقلیه زرهی مبادرت کرده‌اند.

دولت‌های سوریه و عراق حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور را اقدامی اشغالگرانه و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود برشمرده اند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها