نماینده مردم کرج در مجلس:

خروج نخبگان از کشور در سایه‌ بی‌توجهی مسئولان/ به آینده‌ ایران خیانت نکنیم

«عسگری» با ابراز نگرانی از روند مهاجرت نخبگان، استعدادهای برتر علمی و دانش‌آموزان مدارس سمپاد به خارج از کشور، از بی‌توجهی مسئولان مربوطه در این حوزه انتقاد کرد.
کد خبر: ۴۹۰۲۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳ - 21November 2021

خروج نخبگان از کشور در سایه‌ بی‌توجهی مسئولان/ به آینده‌ ایران خیانت نکنیمبه گزارش دفاع‌پرس از کرج، «مهدی عسگری» نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایین آمدن سن خروج و آمار مهاجرت دانش‌آموزان مدارس سمپاد یا همان استعدادهای درخشان گفت: با توجه به آمارهای منتشر شده حدود 70 درصد از فارغ‌التحصیلان این مدارس به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند و تنها 30 درصد آنان در داخل کشور می‌مانند که این آمار تکان‌دهنده، نشانه‌ وجود اشکالات ساختاری و بی‌برنامگی در حفظ استعدادهای میهن است.

وی مهاجرت رتبه‌های برتر کنکور، المپیادها و استعداد‌های برتر علمی را غفلتی از سوی مسئولان و مدیران وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و بنیاد نخبگان دانست و ادامه داد: در بازه زمانی 1380 تا 1390 در گروه علوم ریاضی به‌طور میانگین 59 درصد و گروه تحصیلی علوم تجربی حدود 30 درصد از مشمولان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان از کشور خارج‌ شده‌اند و این روند در سال‌های اخیر شتاب بیشتری به خود گرفته است.

عسگری عنوان کرد: بررسی وضعیت خروج از کشور در میان آمار تجمیعی رتبه‌های یک تا هزار کنکور سراسری در همه رشته‌های تحصیلی نشان می‌دهد که تقریباً ۵۹ درصد برگزیدگانی که از کشور خارج می‌شوند از گروه تحصیلی علوم ریاضی و فنی هستند. تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور از تراز 19 هزار دانشجو در سال 2003 به تراز ۵۶ هزار دانشجو در سال 2018 رسیده است.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات اخیر رهبر حکیم انقلاب در دیدار با نخبگان و ابراز گلایه‌مندی ایشان در خصوص تشویق نخبگان از سوی برخی دانشگاه‌ها به خروج از کشور مطرح کرد: ایشان فرمودند: در بعضی از دانشگاه‌ها عناصری هستند که جوان نخبه را تشویق می‌کنند به ترک کشور، من صریح می‌گویم این خیانت است، این دشمنی با کشور است، دوستی با آن جوان هم نیست.

وی با اشاره به بخش مذکور از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: هرگونه مانع‌تراشی، عدم حمایت، بی‌توجهی و بی‌برنامگی در مسیر حفظ نخبگان جفا به آینده کشور است، چه رسد به تشویق نخبگان به مهاجرت، که خیانت صریح به وطن تلقی می‌شود. باید موانع و دافعه‌های موجود از جمله بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری، تبعیض و نابرابری و بی‌عدالتی را در این مسیر شناسایی و درصدد برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: سیستم آموزشی معیوب ما، بیش از آن‌که برای آینده کشور نیرو تربیت کند به مرکز تربیت نیرو برای کشورهای بیگانه تبدیل شده است و بذرهای پرارزش بومی را مبتنی بر الگوی توسعه غربی پرورش می‌دهیم تا برای بهره‌برداری در آن‌سوی مرزها آماده شوند و این یک هشدار خطرناک نسبت به سیستم آموزشی موجود از مدرسه تا دانشگاه است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: نظام آموزشی ما در واقع، ملغمه‌ای است که در متد و جهت‌گیری، تقلیدی و ترجمه‌ای بوده و بیش از آنکه دغدغه‌ آن، حل مسائل و معضلات کشور باشد خروجی آن به ممالک غربی انتفاع می‌رساند. این مشکل چندان به افراد یا فارغ‌التحصیلان مربوط نمی‌شود بلکه نشانگر عیب و نقص موجود در سیستم آموزشی ناکارآمد کشور است که نیاز به رسیدگی و بازنگری بنیادین و جدی دارد.

عسگری با اشاره به تغییرات اساسی در فضای تحصیلی، حمایت از طرح‌ها، اشتغال و خدمت سربازی برای ترغیب نخبگان به ماندن در کشور اظهار کرد: خروج منابع انسانی که مهم‌ترین سرمایه کشور محسوب می‌شود قطعاً اثرات زیانباری در رشد و پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و اجتماعی خواهد داشت و بدیهی است که باید زمینه‌ استفاده از ظرفیت‌ سرمایه‌های انسانی و اجرایی شدن طرح‌ها و ایده‌های کاربردی آن‌ها را فراهم کرد.

وی گفت: رعایت شایسته‌سالاری در انتصاب افراد در مشاغل علمی، مدیریتی و حاکمیتی و بهبود امنیت شغلی از جمله برنامه‌ریزی‌هایی است که باید در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی ریاست جمهوری به آن رسیدگی شود. همچنین وزارت آموزش‌وپرورش بنیادی‌ترین محور پرورش نسل آتی در کشور محسوب می‌شود که قطعاً حضور وزیری دغدغه‌مند می‌‌تواند به کاهش آمار مهاجرت و خروج دانش‌آموزان مستعد و نخبه کشور کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار