مدیرکل ارشاد اسلامی استان گیلان:

در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست/ یکی از والاترین صفت‌ها «شهید» است

فاضلی انقلاب اسلامی را یک گفتمان دانست و با بیان این که این گفتمان در حیطه زن به یک مفهوم باز و بسته تبدیل شده است گفت: در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست بلکه صفت‌هایی پیدا می‌کند و یکی از والاترین صفت‌ها «شهید» است؛ کسی که گواهی می‌دهد همیشه حاضر است و شهید مقام حضور دارد.
کد خبر: ۴۹۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۸ - 21November 2021

در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست/ یکی از والاترین صفت‌ها «شهید» است

به گزارش دفاع‌پرس از رشت، «فیروز فاضلی» مدیرکل ارشاد اسلامی استان گیلان امروز در مراسم سراسری پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت که با محوریت تجلیل از مادران شهدا، تقدیر از نویسندگان کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس و رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «تن‌ها گریه کن» در شهرستان «رشت» برگزار شد، با اشاره به موضوع جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی اظهار داشت: وقتی از گفتمان حرف می‌زنیم یعنی جانشینی را می‌پذیریم و در جانشینی کلمات جایگزین کلمات دیگر می‌شوند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه گفتمان در زبان شکل می‌گیرد، تصریح کرد: جایگاه زن در گفتمان انقلاب اسلامی با جایگاه زن در گفتمان‌های قبل از انقلاب متفاوت است و شاهد جایگزینی واژه زن از دوران قاجار تاکنون هستیم.

وی با اشاره به تنوع جانشینی واژه زن در گفتمان انقلاب، خاطرنشان کرد: زن مومن، زن بسیجی، زن مسلمان، زن فداکار، زن شهید، مادر شهید، همسر شهید و ... از جمله واژگانی است که در محور جانشینی قرار می‌گیرد و نشان دهنده یک گفتمان بسیار قوی و غنی درباره زن است.

فاضلی با بیان اینکه کلمات توانایی تغییر دادن گفتمان را دارند، افزود: با تغییر کردن کلمات جانشینی‌ها هم تغییر می‌کند و زمانی باید بیمناک شویم که تغییر در مفاهیم ایجاد شود.

وی انقلاب اسلامی را یک گفتمان دانست و با بیان این که این گفتمان در حیطه زن به یک مفهوم باز و بسته تبدیل شده است تاکید کرد: در گفتمان انقلاب زن فقط زن نیست بلکه صفت‌هایی پیدا می‌کند و یکی از والاترین صفت‌ها «شهید» است؛ کسی که گواهی می‌دهد همیشه حاضر است و شهید مقام حضور دارد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به آغاز و پایان عاشورایی کتاب «تن‌ها گریه کن»، متذکر شد: زبان در دوران معاصر مردانه بوده و شاهد تک ستاره‌های زن در تاریخ هستیم، اما در گفتمان انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس، رزمنده بدون رضایت مادر و همسر به جبهه نمی‌رفت.

وی مادران شهدا را تقدیر شده الهی دانست و افزود: خداوند این قدرت را به مادر شهید داده تا عزیزترین دارایی اش را نثار کند و چیزی بالاتر از فرزند نیست؛ حضرت ابراهیم (ع) در راستای رسیدن به مقام نبوت و امامت از مال و جان و فرزندش گذشت، اما قرآن کریم فقط به گذشتن ابراهیم از فرزندش اشاره می‌کند، زیرا امتحان بسیار سختی است و فقط از محسنین بر می‌آید.

فاضلی مادران و پدران شهدا را برگزیده الهی دانست و خاطرنشان کرد: باید قدردان والدین شهدا باشیم که چنین فرزندانی را تقدیم گفتمان انقلاب اسلامی کردند و قطعاً شهدا بر زندگی والدین خود گواه و حاضر هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار