پیشنهاد شهردار تهران در دیدار با سفیر ژاپن؛

کارگروه مشترک تهران و توکیو تشکیل شود

شهردار تهران پیشنهاد داد که کارگروه مشترکی بین نمایندگان شهرداری تهران و فرمانداری توکیو تشکیل شود تا سطح روابط از مقام تعارفات به دستاوردهای عملی برسد.
کد خبر: ۴۹۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ - 23November 2021

تشکیل کارگروه مشترک تهران و توکیوبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، علیرضا زاکانی، شهردار تهران بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه) در دفتر خود میزبان آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران بود و با او دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهردار تهران در این دیدار ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این دیدار منشاء همکاری های مشترک و جدی قرار گیرد اظهار داشت: ملت ایران و ژاپن بیش از ۹۰ سال ارتباط و احترام متقابل با هم دارند. بنده خشنودم که سفیر ژاپن در تهران سابقه و تجربه قبلی نسبت به ایران و تهران دارند.

زاکانی ادامه داد: ما بعد از انقلاب اسلامی دوران سختی را تا امروز پشت سر گذاشتیم. اما الان در آستانه یک جهش بزرگ در ابعاد مختلفی هستیم که یکی از نمودهای آن در مدیریت شهری و شهر بزرگ تهران است.

وی عنوان کرد: در گذشته تجارب خوبی در رابطه با همکاری شهرداری تهران و سازمان "جایکا" در ژاپن در حوزه مدیریت بحران داشتیم و امیدوار هستیم که نشست امروز منجر به همکاری در موضوعاتی مانند حمل و نقل، محیط زیست، پسماند و دیگر حوزه ها که به ایمنی تهران ارتباط دارد شود. همچنین می توانیم از تجارب بزرگی که ژاپن در بحث زلزله و تکنولوژی دارد استفاده کنیم.

شهردار تهران بیان کرد: برای ما یک فرصت مغتنمی است که سفیر ژاپن‌ برای دومین بار در تهران مهمان ما هستند و با توجه به آشنایی ایشان به فرهنگ و آداب و رسوم مردم، امکان این پیوستگی و ارتباط دو طرفه بیشتر فراهم می شود.

زاکانی تاکید کرد: همکاری های پیوسته و مداوم تهران و توکیو و پیوند خواهرخواندگی این دو شهر امکانی را برای ما فراهم می کند که به بهترین نحو از تجارب یکدیگر استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: ارتباط بین شهرداری تهران و فرمانداری توکیو باعث می شود که بتوانیم ظرفیت‌های دو طرف و پیوستگی هایی که به نفع دو کشور باشد را به صورت مطلوبی دنبال کنیم.

شهردار تهران گفت: از همین جا دعوت می کنم از فرماندار توکیو که با حضور ایشان در تهران بتوانیم گام‌های بلندی برای همکاری برداریم و همچنین پیشنهاد می کنم کارگروه مشترکی بین نمایندگان شهرداری تهران و فرمانداری توکیو تشکیل شود تا سطح روابط را از مقام تعارفات به دستاوردهای عملی برسانند.

زاکانی افزود: امروز در تهران در آستانه یک اقدام بزرگ در سازندگی روح و جسم شهر هستیم تا از بعد نرم افزاری و سخت افزاری بتوانیم شهر را زیست پذیرتر کنیم و آرامش بهتر و شرایط مطلوبتر داشته باشیم. لذا معتقدیم ارتباط و اعتماد متقابل بین دو کشور که در سطح سران دنبال می شود را می توانیم در سطح دو شهر تهران و توکیو که

حرف های مشترک زیادی با هم دارند نیز در مقام عمل دنبال کنیم و پیوستگی های جدی داشته باشیم.
او ادامه داد: جا دارد از حسن نظر دولتمردان ژاپن در موضوع کرونا و اختصاص دزهای زیاد واکسن کرونا برای ملت ایران تشکر کنم. تاکید می کنم که می توانیم در حوزه حمل و نقل، محیط زیست، پسماند، ساخت و ساز، ابنیه ، تکنولوژی و حوزه های مختلف دیگر از تجارب ژاپن بهره مند شویم و متقابلا می توانیم ظرفیت هایی که در تهران داریم را برای ژاپن عملیاتی کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: امیدواریم این همکاری جنبه عملی بهتری پیدا کند و بی شک نقش سفیر و سفارت برای عملی کردن این همکاری نقش بسیار ممتازی است تا ارتباط بین شهرداری و سفارت ژاپن روز به روز قوی‌تر شود و زمینه همکاری با ژاپن و به ویژه پایتخت آن توکیو فراهم شود.

زاکانی ضمن آرزوی موفقیت برای سفیر، همراهان او و ملت ژاپن و مسئولان این کشور، تاکید کرد: مواردی که ما برای ارتباط و تعامل احصا کردیم را به صورت مکتوب به سفارتخانه منعکس خواهیم کرد.

اشتراک گذاری تجارب موفق توکیو با موضوع ترافیک و آلودگی هوا

در ادامه‌ سفیر ژاپن‌ آیکاوا کازوتوشی ضمن تبریک انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران گفت: مدیریت شهر بزرگ تهران بسیار سخت و دشوار است و در این راه موفقیت شما را آرزومندیم. همچنین از دعوت شما برای حضور فرماندار توکیو در تهران تشکر می کنم و حتما این مسأله را به فرماندار توکیو اطلاع خواهم داد. علاوه بر این هر چند کرونا کار را سخت کرده اما امیدوارم شما هم به ژاپن تشریف بیاورید.

کازوتوشی افزود: همیشه مدیریت شهر بزرگ سخت است ، امسال مسابقات المپیک در توکیو برگزار شد و از همکاری همه برای برگزاری آن تشکر می کنم. ایران هم در المپیک مدال های طلای زیادی گرفت و در والیبال نیز بر ژاپن پیروز شد . ایرانی ها در ژاپن‌ خوب رفتار کردند و مردم ژاپن هم تیم ایران را خوب ارزیابی کردند.

سفیر ژاپن ادامه داد: همکاری بین ایران و ژاپن از گذشته وجود داشت. برخی از مشکلاتی که شهرهای بزرگ دارند به‌هم شبیه هستند. برای ژاپن اقدامات پیشگیری از کرونا که مردم به آن احتیاج دارند، انجام شد. این که توکیو برای حل این مشکلات چه اقداماتی انجام داد را با تهران به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین اقدامات در موضوعات آلودگی هوا و زلزله نیز این قابلیت را دارند.

وی عنوان کرد: قبلا شهر تهران و توکیو طرح دفع زباله در مرحله اول را اجرا کردند و امیدواریم طرح جدید را نیز برای تهران آماده کنیم. همچنین دولت ژاپن با UNDP در موضوعات‌ مختلف از جمله دفع زباله همکاری می کند.

اهدای ۳۳ دستگاه بازیافت خودکار به تهران

سفیر ژاپن بیان کرد: بحث دستگاه بازیافت خودکار (RVM) برای بازیافت بطری پلاستیکی را در گذشته داشتیم که پیشتر ۱۸ دستگاه را به شهرداری تهران اهدا کرده بودیم و ۳۳ دستگاهها دیگر نیز اهدا خواهد شد چرا که موضوع بازیافت برای محیط‌زیست مهم است و به طور پیوسته دوست داریم همکاری کنیم‌. البته در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات کرونا است و باید بیشتر برای پیشگیری از کرونا با هم همکاری کنیم‌.

کازوتوشی گفت: هرچند امروز شما را برای اولین بار از نزدیک دیدیم اما پیش از این شما را در تلویزیون دیده بودم و به همین خاطر احساس میکنم که این اولین باری نیست که شما را می بینم . امیدواریم همکاری بین سفارت ژاپن و شهرداری تهران را ادامه دهیم.

وی افزود: هرگاه موارد مشترک و زمینه‌های همکاری را به صورت مکتوب از شما دریافت کنیم، دوست داریم هر چه زودتر این همکاری ها را انجام دهیم. با شهردار تهران روابط نزدیک داریم و امیدواریم در آینده نیز در رابطه ای نزدیکتر داشته باشیم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها