نویسنده کتاب مطرح کرد؛

توانمندی‌های حوزه نشر در فضای مجازی

نوروزی گفت: نشر در حوزه فضای مجازی امکان کار آفرینی را گسترش داده و در عین حال امکان بالفعل کردن بسیاری از پتانسیل‌های جامعه نویسندگی را به‌دنبال داشته است.
کد خبر: ۴۹۱۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱ - 25November 2021

توانمندی‌های نشر در فضای مجازی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نسیم نوروزی» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون فضای نشر مجله‌های الکترونیک، اظهار داشت: اکنون که افزایش قیمت کاغذ زمینه را برای انتشار کتاب و مجلات با دشواری همراه کرده و بسیاری از این نشریه‌ها و مجلات به تعطیلی کشیده شده‌اند ادامه حیات در فضای مجازی رویکردی راهگشا به نظر می‌رسد این مهم در کنار تولید کتاب‌های کاغذی می‌تواند توجه مخاطب را بیشتر به خود جلب کند.

وی درهمین راستا ادامه داد: من معتقدم توانمندی و پتانسیل‌هایی که در حوزه نشر وجود دارد اکنون در کنار حوزه فضای مجازی شرایط مطلوبی را برای مخاطبان ایجاد کرده و این امر فواید بسیاری را با خود به همراه داشته است که از جمله آن‌ها باید به گسترده شدن نشریات در فضای مجازی اشاره کرد، زیرا فضای الکترونیک اجازه دیده شدن بسیاری از محتویات و کتاب‌های تولید شده را در گستره‌ای وسیع؛ حتی در دور دست‌ترین نقاط ایران فراهم کرده است از سوی دیگر گرایش جامعه به فضای مجازی و گذران بیشترین زمان در این فضا سبب می‌شود مطالب منتشر شده بیشتر دیده شود این امر با توجه به بازخورد‌هایی که از فعالیت در فضای مجازی داشته ام قابل توجه بود.

نوروزی به مقایسه انتشار محتوا و کتب کاغذی با فضای مجازی پرداخت و ابراز کرد: انتشار به واسطه کاغذ علاوه بر نوسانات ارز و افزایش قیمت کاغذ در بازار دشوار‌ی‌ها و نواقص فراوانی را به دنبال داشته و در انتهای زنجیره انتشار یعنی پخش نیز با چالش‌های زیادی روبرو بودیم، اما نشر در فضای مجازی، بسیاری از این معایب را بر طرف کرده، در گام نخست استقبال هموطنان حتی در روستا‌های دوردست مثل سیستان و بلوچستان را در بر داشته که بیشترین بازخورد‌ها را نشان می‌دهد.

توانمندی‌های نشر در فضای مجازی

وی در همین راستا ابراز کرد: نشر در حوزه فضای مجازی امکان کار آفرینی را گسترش داده و در عین حال امکان بالفعل کردن بسیاری از پتانسیل‌های جامعه نویسندگی را به دنبال داشته است، فضای مجازی حتی امکان بسیاری از حرکت‌های مافیایی در حوزه نشر را گرفته و این یک نقطه مطلوب برای حوزه نشر و نویسندگان محسوب می‌شود و شرایط را برای تولید و کیفیت، بیش از هر زمان دیگری فراهم کرده است.

نویسنده کتاب «جایزه مدرسه» پیرامون تولید «کتاب نشریه‌ها» در فضای مجازی طی چند سال اخیر ابراز کرد: میزان «کتب نشریه‌ها» در فضای مجازی افزایش قابل توجهی داشته، این امر به خاطر قابلیت‌های فراوان این حوزه است البته نمی‌توان تاثیر کتاب نشریه‌های کاغذی را کتمان کرد، زیرا هنوز جامعه علاقمند به مطالعه کتب کاغذی است و خواندن مطالب بر روی کاغذ برای مخاطب هیچ وقت جذابیت خود را از دست نمی‌دهد.

جالی خالی بودجه فرهنگی

نوروزی به چالش‌های پیش روی «کتاب‌نشریه‌ها» اشاره و بیان کرد: «کتاب نشریه‌ها» هنوز در کشور ما به خوبی جای خود را باز نکرده‌اند، زیرا برای تولید یک شماره از آن باید موانع متعدد دولتی و خصوصی را پشت سر گذاشت متاسفانه در این حوزه نیز دست‌های پنهان بسیاری در صدد کارشکنی هستند و موانع بسیاری را می‌تراشند، اما باید تاکید کرد این شرایط برای فعالیت‌های فرهنگی خصوصی بسیار سخت‌تر است، زیرا علاوه بر موانع انتشار همراهی کانون‌های فرهنگ دولتی با توجه به کمک بودجه‌های فرهنگی بسیار با مشکلاتی همراه است این در حالی است که بسیاری از این ارگان‌ها و ادارات دارای بودجه‌های فرهنگی هستند که مشخص نیست در کجا و چگونه هزینه می‌شوند.

سفارشات جای توانمندی‌ها را گرفته 

وی انتقادی به برخی پیشکسوتان ادبیات داشت و ابراز کرد: متاسفانه برخی از پیشکسوتان ادبیات نیز حاضر به همراهی و یا فضا دادن به نویسندگان جوان و یا نشریان نوپا و فعال نیستند، عدم همراهی دست اندرکاران فرهنگی همچنان راه را برای نویسندگان جوان و حتی نشریات نوپا می‌بندد و این امر اجازه رشد و شکوفایی را در حوزه نشر خاتمه می‌دهد.

وی پیرامون توانمندی‌های فضای مجازی ابراز کرد: ارائه مطالب از نقاط متعدد کشور و ارتباط با نویسندگان از تمام نقاط کشور همچنین برگزاری مسابقات کتاب خوانی و یا نویسندگی با مشارکت تمام نوجوانان ایرانی مزیت‌های خوب نشر در فضای مجازی محسوب می‌شود در شرایط امروز که کودکان و نوجوانان بیشترین زمان خود را در فضای مجازی صرف می‌کنند وجود «کتاب نشریه‌ها» که به ارتباط دو طرفه تولید کننده و مخاطب می‌انجامد می‌تواند بسیار جذاب و در عین حال عاملی برای رشد و تعالی باشد. حضور کتاب کاغذی در کنار فضای مجازی امتیازی قابل توجه و تاثیرگذار بر حوزه نشر محسوب می‌شود.  

جامعه روستایی ما مطالعه بیشتری دارد

نویسنده کتاب «روز شاد جنگل» پیرامون سرانه مطالعه جامعه شهری و روستایی ابراز کرد: تجربه من نشان می‌دهد که جامعه روستایی ما مطالعه بیشتری دارد و در مقابل آن جامعه شهری مطالعه لازم را ندارد و بیشترین زمان خود را در فضای مجازی سر می‌کند این گروه نسبت به مطالعه بی تفاوت بوده، علاقه‌ای به مطالعه ندارند در مقابل  همراهی مخاطبان از روستا‌ها در طرح‌های فرهنگی متعدد به خوبی نشان می‌دهد که مطالعه در این نقاط بسیار بیشتر از مناطق شهری و برخودار از امکانات است.

نوروزی یکی از عوامل فاصله گرفتن نسل جدید از مطالعه را وجود کتاب‌های بی کیفیت دانست و خاطر نشان کرد: کتاب‌های سوپر مارکتی و یا بی کیفیت که محتوای خوبی ندارد عاملی مهم در دلزدگی کودکان ونوجوانان و فرار آن‌ها از مطالعه در آینده هستند. به عبارت دیگر این نوع کتاب‌ها خلاقیقت را از بچه‌ها گرفته و اجازه رشد اندیشه را از کودک می‌گیرند بدین ترتیب ذهن و خلاقیت کودک و نوجوان بارور نمی‌شود، این افراد در بزرگسالی نیز خلاقیت نداشته و تنها تحصیلات تکمیلی را پشت سر می‌گذارند.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار