«محمدحسین حاجمطلبی»، هنرمند فیلمساز و سازنده مستندهای انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در مشهد، حمایت از جشنوارههای ملی و ارزشی را در گرو یک پشتیبانی دوجانبه از سوی مردم و مسئولان دانست و اظهار داشت: اگرچه به خاطر فرهنگسازیهایی که استعمار بیگانه در دوران استبداد پهلوی در ایران صورت داده است، همواره جمعیت محدودی از هنرمندان ما به سوی جشنوارههای غربی گرایش و تمایل بیشتری دارند اما در سالهای اخیر، برخی از عناوین مسابقات هنری برگزار شده در کشور به اندازهای غنی و ارزشمند بودهاند که علاوه بر بدنه جوانان انقلابی، آحاد مردم و جامعه هنری کشور را هم به مشارکت و حضور ترغیب کردهاند.
وی افزود: اگرچه مقایسه جشنوارههای هنر انقلاب اسلامی در داخل کشور با جشنوارههای سینمایی بینالمللی از اساس نادرست است و غرب بر پایه جذابیتهای سینمایی و شهوات جنسی، مراسمات هنری خود را رونق میبخشد اما فراتر از عرصههای مربوط به برگزاری و اجرا، هنر انقلاب اسلامی حتی در معرفی مبانی راهبردی هم موفقتر از غرب بوده است و آوردگاههای هنری و سینمایی همچون جشنواره مردمی عمار و جشنواره ملی فانوس، نمادهایی از فرهنگ اصیل ایرانی و ویترین هنر انقلاب اسلامی هستند.
این هنرمند مستندساز انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه در تقابل با هنر انقلاب اسلامی، سینمای روشنفکری قرار دارد که اساس آن برپایه وابستگی و استعمار فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون سینمای روشنفکری عمدتاً طُفیلی فرهنگ سرمایهداری بوده است و این موضوع زمانی روشنتر میشود که بدانیم اساساً این جریان مولود بنیاد فرح است ولذا بدیهی است که بعد از انقلاب از جریان روشنفکری نمیتوان انتظار داشت که تولیدات هنری و سینمایی فاخر خلق کند و تعالی فرهنگی در جامعه را رقم بزند.
وی ادامه داد: اگر امروزه شاهد هستیم که جشنواره ملی فانوس به عنوان آوردگاههای رسمی هنر دفاع مقدس و نمونههای مشابه آن، موفق به جریانسازی در جامعه شده و مستندسازان جوان در آن فعالانه مشارکت دارند، نشانه روشنی از موفقیت اندیشه حاکم بر این جشنواره است و بر همگان ثابت میکند که هنر ارزشی مبتنی بر ایدئولوژیهای تاریخ مصرف گذشته نیست و پویایی آن به موازات پویایی فرهنگ ایثار و شهادت، در امتداد تاریخ جریان دارد.
حاجمطلبی تصریح کرد: جشنوارههای فرهنگ و هنر دفاع مقدس، امتداددهنده جریانی هستند که از شهید آوینی آغاز شد و میتوان آن را حیاتبخش فکری و معنوی هنر انقلاب دانست. امروزه نیز که جوانانی با نگرشهای خالصانه و خداجویانه مثل شهید آوینی برای نشان دادن هویت اصلي انقلاب وارد عرصه تولیدات سینمایی و هنری شدهاند، آثاری در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت تولید خواهند کرد که سرمایههای هنری برای نسلهای آینده خواهد بود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره علت تولید آثار هنری و فیلمهای سینمایی غیر ارزشی در سالهای اخیر تأکید کرد: تولید محتواهای فرهنگی غیرهمسو، فیلم و مستندهای گیشهای که در سالهای اخیر بعضاً شاهد آن بودهایم، دو ریشه مبنایی دارد؛ نخست اینکه همچنان رگههای ضعیفی از شجره ملعونه بنیاد فرهنگ و سینمای روشنفکری وابسته در این کشور حیات دارند و دوماً با وجود این رگهها، غرب میتواند هنر باطل و انحرافی خود را در عرصه فرهنگی کشور ما جریان دهد و بر این اساس، شاهد تولید فیلمهایی هستیم که شما بعد از یکبار تماشای کامل آن، حتی بدون پرداخت بهای بلیت سینما هم حاضر به تماشای مجدد آن نیستید.
این هنرمند مستندساز انقلاب و دفاع مقدس در انتها ابراز امیدواری کرد: با این حال، نباید منکر این موضوع بود که در برابر این جریان انحرافی، سینمای انقلاب به طور تصاعدی در حال پیشرفت و تعالی است که البته فراتر از لزوم حمایت مسئولان، مردم نیز باید به این بهت و بیاعتمادی پایان دهند و با حمایت از هنرمندان و فیلمسازان جوان و انقلابی، زمینهساز ترویج فرهنگی در نسلهای آینده باشند که تاکنون، شخصیتهای برجستهای نظیر شهیدان آوینی، چمران و سلیمانی را به جامعه عرضه کرده است.
انتهای پیام/