نماینده مجلس مطرح کرد؛

لزوم استفاده از دستاوردهای نخبگان

منتظری گفت: اگر بتوانیم روزی از سال را به نام نخبگان و دستاورد‌های آنان اختصاص دهیم تا اختراعات، مقاله‌ها و حتی پژوهش‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنند بی‌شک شاهد اتفاقات خوشایندی در خصوص عدم مهاجرت و حتی بازگشت آن‌ها به کشور خواهیم بود.
کد خبر: ۴۹۲۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵ - 30November 2021

لزوم استفاده از از دستاوردهای نخبگان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «غلامرضا منتظری» نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی پیرامون مهاجرت نخبگان، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی هر کشوری نیروی انسانی فعال همان مجموعه محسوب می‌شود به‌ویژه جوانانی که از حاصل عمر خود به‌درستی استفاده کرده و امروز در مقام یک نخبه در تمام عرصه‌های علمی، ادبی و حتی اقتصادی قرار دارند؛ استفاده از تمام ظرفیت نخبگان باید تمام تلاش مسئولان در این جهت باشد که از این ظرفیت به‌درستی استفاده کنند.

نماینده گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع مهاجرت نیروی انسانی که امروز با واژه‌های متفاوتی همچون فرار مغزها، فرار نخبگان و… از آن یاد می‌کنند قابل انکار نیست، اما در خصوص کم و کیف آن بحث و گفتگو بسیار است، هرکدام از دستگاه‌های مختلف از وزارت علوم گرفته تا وزارت اقتصاد و دارایی به‌اندازه خود در این پدیده نقش دارند و باید آسیب‌شناسی درستی صورت پذیرد که چرا جوان نخبه به فکر مهاجرت می‌افتند.

وی ادامه داد: اندیشه مهاجرت جوانان مسئله‌ای عمومی نیست، اما با مهاجرت حتی یک نخبه و نیروی انسانی از کشور که دل در گرو این آب، خاک و نظام دارد، ثروت و سرمایه نیروی انسانی از کشور خارج می‌شود. هر آنچه در طی سالیان دراز ما پرورش می‌دهیم کشور‌های دیگر در آن سوی مرز‌ها با تبلیغات گسترده برداشت می‌کنند.

منتظری گفت: گام اول در مهاجرت نخبگان این است که از برخورد‌های احساسی دوری کنیم و این موضوع را به‌صورت اساسی ریشه‌یابی کنیم همچنین شرایط و امکانات برای نخبگان به‌گونه‌ای فراهم شود که مانع از ادامه فعالیت‌ها آن‌ها نباشد. نبود امکانات نقش بسیاری در مهاجرت نخبگان دارد.

دلیل برآورده نشدن خواسته نخبگان چیست

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در گام نخست باید علت مهاجرت را جستجو و در مرحله بعدی دلیل برآورده نشدن خواسته نخبگان از کمبود امکانات و نبود حمایت‌های سازمان‌های متولی را باید جستجو کنیم. اگر نیاز است از ظرفیت رئیس جمهور و حتی قوه قضائیه و قوه مقننه کمک بگیرند، برای حل مشکلات جوانان ریشه‌ها را پیدا کرده و برای درمان آن زمانی تعیین کنند به این معنا که اعتماد جوانان به‌ویژه نخبگان را برگردانیم و در مرحله بعدی موانع را شناسی کنیم.

منتظری افزود: تکریم از نخبگان همیشه در رأس امور نبوده است که این امر عاملی برای خروج آن‌ها از کشور است، دیده شدن و تشویق کردن نخبگان به لحاظ مادی و معنوی مسیری مؤثر برای قوت قلب آن‌ها برای ماندن در کشور است.

معیشت نخبگان مورد توجه قرار بگیرد

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: توجه به معیشت نخبگان و نام‌آوران کشور می‌تواند مانع از مهاجرت آن‌ها باشد، گاهی مدال‌آوران توان تهیه امکانات اولیه وسایل تمرین خود را ندارند و حتی نخبگان در قبال انجام پروژه خود مزد کافی دریافت نمی‌کنند. اکثریت نخبگان دل در گرو آب و خاک ایران دارند و باید به خواسته‌های مادی و معنوی آن‌ها توجه کنیم.

از دستاورد‌های نخبگان استفاده کنیم

وی در ادامه یادآور شد: اگر بتوانیم روزی از سال را به نام نخبگان و دستاورد‌های آنان اختصاص دهیم تا اختراعات، مقاله‌ها و حتی پژوهش‌های خود را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کنند بی‌شک شاهد اتفاقات خوشایندی در خصوص عدم مهاجرت و حتی بازگشت آن‌ها به کشور خواهیم بود. اجلاس سالانه نخبگان یکی از مصادیق دیده شدن است و سبب تکریم روحیه خودباوری می‌شود و در نتیجه باعث دیده شدن ایران در عرصه‌ها به‌واسطه همین جوانان نخبه خواهد شد.

منتظری در ادامه تأکید کرد: هر جا چتر حمایتی باز شد و مسئولان حمایت حداکثری خود را نشان دادند نتیجه گرفتیم و اکثر موفقیت‌های کشور را مدیون گام دوم انقلاب هستیم، باید تلاش کنیم عوامل را بشناسیم و اگر خلاء قانونی وجود دارد، باید رفع شود به فرض مثال در موضوع حمایت از مدال‌آوران ما خلاء قانونی داریم و کمیسیون فرهنگی با همکاری کمیسیون اجتماعی به دنبال ارائه طرحی است که مجلس حمایت مادی و معنوی از آن‌ها داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص مهاجرت نخبگان هر کمیسیونی به‌اندازه سهم خود لبیک بگویند و وارد میدان شود و تمام قوانین و خلا‌های قانونی آن رفع شود باید همه با هم تلاش کنیم پرچم ایران در تمام عرصه‌ها به اهتزاز در بیاید.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها