گروسی: غنی‌سازی اورانیوم ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد ادعا‌های اخیر صهیونیست‌ها، اعلام کرد که در حال حاضر غنی‌سازی اورانیوم با غنای ۹۰ درصد در ایران وجود ندارد.
کد خبر: ۴۹۲۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ - 02December 2021

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با شبکه «فرانس ۲۴» در واکنش به دور جدید مذاکرات «رفع تحریم‌ها» در وین اظهار داشت که همچنان احتمال رسیدن به توافق اولیه همچنان محتمل است، اما «زمان کمی باقی مانده است».

احتمال توافق در مذاکرات وین وجود دارد

وی در آغاز این مصاحبه در پاسخ به سؤالی درباره احتمال توافق در مذاکرات فعلی وین گفت: «موضوع پیچیده‌ای است، اما با توجه به اراده سیاسی که در بین مذاکره‌کنندگان وجود دارد، همواره احتمال توافق وجود دارد. نکته خوبی که باید اشاره کنم این است که آن‌ها مجدداً از اول مذاکرات را آغاز نکردند. پیش‌تر شش دور مذاکرات انجام گرفته است و دور فعلی، دور هفتم است که از اول سال در جریان است و در خصوص طیفی از موضوعات هسته‌ای از جمله مسائل فنی و رفع تحریم‌ها گفت‌وگو‌هایی انجام گرفته است، اما می‌توانم بگویم که عناصر زیادی در آن جا وجود دارد و احتمال توافق همچنان هست».

آژانس از نزدیک مذاکرات وین را دنبال می‌کند

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ضامن ادامه داد: «به نظر نمی‌رسد که این طور باشد که مذاکرات مجدداً از ابتدا آغاز شده باشد و تلاش‌ها در این سو بوده که بر آن چه در گذشته به دست آمده، تکیه کرده و پیش رفته‌اند. ما (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) از نزدیک مذاکرات را دنبال می‌کنیم. آژانس عضوی از برجام نیست، ما بازرس و ضامن هر آن چه که مورد توافق قرار می‌گیرد یا نمی‌گیرد هستیم بنابراین مذاکرات را بسیار از نزدیک دنبال می‌کنیم و امیدواریم که خیلی زود به توافق برسند».

تغییراتی در مقایسه با ۲۰۱۵ به وجود آمده، اما طرف‌ها خواهان بازگشت به شکل اولیه برجام هستند

رافائل گروسی سپس در پاسخ سؤال مجری شبکه «فرانس ۲۴» در خصوص این که از سال ۲۰۱۵ تغییرات زیادی در برنامه هسته‌ای ایران به وجود آمده، تصریح کرد: «بله دیگر گذشته‌ها گذشته است و مواد هسته‌ای بیشتری غنی‌سازی شده است و نسل جدیدتری از سانتریفیوژ‌ها در حال چرخش هستند. تغییراتی در مقایسه با آن زمان (سال ۲۰۱۵) به وجود آمده است، اما دو طرف از بازگشت به شکل اولیه این توافق (برجام) سخن می‌گویند و این هدف سیاسی است».

ایران خواهان اجرای کامل نه جزئی برجام است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره فرضیه کاهش غنی‌سازی اورانیوم ایران در قبال رفع جزئی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفت: «این چیزی نیست که من از آن‌ها (طرف ایرانی) شنیدم. آن‌ها در خصوص بازگشت به اجرای کامل برجام به ویژه در خصوص دریافت مزایای کامل این توافق بسیار قاطع هستند همانطور که در توافق اولیه ۲۰۱۵ اشاره شده بود و شامل جریان‌های مالی و دسترسی آن‌ها به بازار مالی و شماری محرک‌ها به آن اشاره شده بود».

در حال حاضر غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد

رافائل گروسی در ادامه در خصوص ادعا‌های اخیر صهیونیست‌ها در ارتباط با غنی‌سازی اورانیوم در ایران با درصد غنای ۹۰ درصد گفت: «خیر، ما چنین اطلاعاتی نداریم. یادآوری می‌کنم که تنها نهاد حاضر در تأسیسات هسته‌ای ایران آژانس است. در حال حاضر هیچ غنی‌سازی ۹۰ درصدی در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.»

وی در این خصوص ادامه داد: «ما غنی‌سازی پنج درصد (در ایران) داریم، غنی‌سازی ۲۰ درصد داریم، غنی‌سازی ۶۰ درصد داریم که بسیار بالا است و بین ۶۰ درصد تا ۹۰ درصد، گام‌های اندکی فاصله وجود دارد و نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد، اما ما هیچ اطلاعاتی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد نداریم».

درباره قصد ایران برای غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم قضاوت نمی‌کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس در سؤالی درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد در ایران گفت: «من بعنوان بازرس قضاوتی درباره قصد آن‌ها (از غنی‌سازی ۶۰ درصد) نمی‌کنم. طبق برجام غنی‌سازی باید در سطح ۳.۶۷ درصد باقی می‌ماند، اما هم‌اکنون در سطح ۶۰ درصد است. این چیزی بود که در برجام بود، اما برجام کنار گذاشته شد».

گروسی سپس در ارتباط با گزارش اخیر آژانس در خصوص غنی‌سازی در تأسیسات فردو گفت: «من امروز گزارشی را در وین منتشر کردم که در آن تأیید کردم که ایران ظرفیت تولید را در این تأسیسات خاص در فردو افزایش داده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر رو به جلو حرکت کنند و حجم (اورانیوم غنی‌شده) را به طرز چشمگیری افزایش دهند. این مذاکره‌کنندگان هستند که باید در این باره نظر دهند و من به عنوان بازرش باید بی‌طرف باشم».

آژانس خواهان دسترسی آزاد و بدون محدودیت به تأسیسات هسته‌ای ایران است

وی در خصوص دسترسی بازرسان به تأسیسات هسته‌ای ایران تأکید کرد: «بسیار مهم است که ایران به بازرسان ما دسترسی آزاد و بدون محدودیت بدهد. اگر دسترسی ما را محدود کنند، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم. ما خواهان دسترسی به این سایت خاص (فردو) و دیگر مکان‌ها هستیم».

گروسی در خصوص توافقات آژانس با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما با ایران به توافق رسیدیم که فعالیت‌های خاص آژانس را حفظ کنیم که البته نمی‌خواهم این جا به جزئیات فنی بپردازم، اما ایران به این توافق پایبند نبوده است. من با ایران در این خصوص گفت‌وگو کرده‌ام و به تازگی به تهران سفر کردم که البته مذاکرات «بی‌نتیجه» بود».

گفت‌وگو‌های خوبی با امیرعبداللهیان در ایران داشتم

وی در خصوص سفر اخیر خود به ایران و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: «نمی‌خواهم روی همه چیز خط بکشم باید بگویم که در سفری که به ایران داشتم، گفت‌وگو‌های خوبی انجام شد. همچنان احتمال (توافق با ایران) وجود دارد. من گفت‌وگو‌های خوبی با (حسین) امیرعبداللهیان وزیر خارجه (ایران) داشتم. امیدوارم بتوانیم به توافق برسیم».

گروسی درباره احتمال سفر مجدد خود به تهران گفت: «اگر آن‌ها مرا دعوت کنند، ظرف یک دقیقه به آن‌جا خواهم رفت».

مجری شبکه «فرانس ۲۴» در سؤال دیگری پرسید که آیا فکر می‌کنید ایران قصد دعوت کردن شما را داشته باشد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال ادامه داد: «امیدوارم این طور باشد، من پیام‌های عمومی زیادی از وزیر خارجه ایران دریافت کردم مبنی بر این که این موضوعی است که با گفت‌وگو پیش می‌رود که اگر این طور باشد می‌توانم خیلی خیلی سریع به آن جا بروم و می‌توانیم به یک توافق سریع برسیم و چنین چیزی دست‌کم به ما (آژانس) دسترسی حداقلی به تأسیسات هسته‌ای ایران را می‌دهد تا بتوانیم سطح قابل قبولی از بازرسی را در ایران حفظ کنیم».

آژانس با هرگونه اقدامات خرابکارانه علیه کشور‌های دیگر مخالف است

گروسی در پاسخ به سؤالی در خصوص خرابکاری صهیونیست‌ها در مجتمع کرج گفت: «آن‌ها (ایران) استدلال کرده‌اند که اقدام خرابکارانه صورت گرفته است. ما خشونت‌های خرابکارانه را محکوم می‌کنیم. سازمان‌های بین‌المللی، چون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هرگونه حمله یک طرف ثالث به یکی از کشور‌های عضو، مخالف است. بسیار ظالمانه است که آن‌ها (ایران) چنین چیزی را گفتند که آژانس بخشی از این اقدام خرابکارانه بوده است، اما خوشبختانه این مسائل پشت سر گذاشته می‌شود و ما می‌توانیم به زودی و خیلی زود بنشینیم و بتوانیم به توافق برسیم که بسیار امری ضروری است».

توافق ایران و آژانس برای مذاکرات وین حائز اهمیت است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تأثیر توافق ایران و آژانس بر روند مذاکرات وین گفت: «به نظر من (توافق ایران و آژانس) بسیار ضروری و واجب است، زیرا اگر شما ایده‌ای درباره حقایق موجود نداشته باشید، چطور می‌خواهید به توافق برسید؟ و این چیزی است که من به همه و از جمله به ایران می‌گویم که این به نفع شما است».

دانش آژانس از فعالیت‌های ایران همچون پرواز در بین ابرهاست

رافائل گروسی در بخش پایانی مصاحبه خود در ارتباط با میزان دانش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «کاملاً کور (بی اطلاع) نیستیم، اما همانطور که گفتم در حال پرواز در بین ابر‌ها هستیم و آن طور که باید خوب نیستیم (اطلاعات کافی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداریم)».

وی در پایان در پاسخ به این سؤال مجری فرانس ۲۴ مبنی بر این که آیا در نهایت می‌گویید که ایران قادر به دیدن چیزی در ایران نیست، گفت: «اگر چنین چیزی رخ دهد، وظیفه من این است که بگویم آن دسترسی که نیاز دارم، ندارم».

مجری سپس سؤال کرد: «ضرب الاجل گفتن چنین چیزی چه زمانی است؟» که گروسی پاسخ داد: «به زودی».

مصاحبه گروسی با شبکه فرانس ۲۴ در حالی صورت گرفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته (چهارشنبه) در گزارشی جدید مدعی شده است که ایران استفاده از آبشار سانتریفیوژ‌های پیشرفته IR-۶ در سایت فردو را آغاز کرده است.

از طرف دیگر، آژانس حدود دو هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد: «ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF۶ با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰ درصد در قالب سایر ترکیبات است».

«محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش جدید این سازمان را گزارش فنی معمول بروزرسانی در خصوص اقدامات انجام شده‌ای خواند که ایران بر اساس رویه معمول به اطلاع آژانس رسانده و آن نیز ضمن انجام راستی آزمایی به اعضای خود اطلاع رسانی کرده است.

دور جدید مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌های آمریکا از روز دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شد و مقام‌های آمریکایی مدعی شده اند که احتمالاً این مذاکرات امروز (پنجشنبه) یا فردا (جمعه) به پایان خواهد رسید.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگو‌ها تشکیل خواهد داد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها