مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تدوین آیین‌نامه مصوب برای دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس ضروری است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس باید همچون مأموریت‌های دیگر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، دارای آیین‌نامه راهبردی مصوب باشد تا دستگاه‌های اثرگذار مکلف به همکاری با گروه‌های پژوهشی تدوین دانشنامه باشند و اسناد و مدارک لازم را در اختیار محققان قرار دهند.
کد خبر: ۴۹۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ - 02December 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با «علی میرهاشمی» معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس استان‌ها باهدف ارزیابی میزان پیشرفت تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در مرکز فرهنگی استان برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست اظهار داشت: اهمیت تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان به‌عنوان یک اولویت و ضرورت روشن است.

وی در خصوص روند اجرای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان تصریح کرد: طرح تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی در شورای هماهنگی حفظ آثار دفاع مقدس استان مطرح و به تصویب رسید و امسال سومین سالی است که منابع پیشبرد برنامه در استان تأمین می‌شود.

این مسئول گفت: در سال ۱۳۹۸ گروه‌های پژوهشی انتخاب شدند و ریل‌گذاری انجام شد. در سال ۱۳۹۹ حرکت تقویت شد و از میانه‌سال با پیوستن یکی از پژوهشگران به مجموعه دانشنامه سابقه علمی کار تقویت شد و کار انضباط و انسجام بیشتری به خود گرفت. در سال ۱۴۰۰ بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته مأموریت در حال انجام است و کار روند روبه‌پیشرفتی را دنبال می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با بیان اینکه هر چه زمان می‌گذرد انسجام در پروژه تدوین دانشنامه بیشتر می‌شود، خاطرنشان کرد: راهنمایی که از سوی پژوهشگران استان تألیف شده حاصل آزمون‌وخطاها در این پروژه و همچنین بهینه‌سازی روش‌ها بوده که می‌تواند چراغ راهنمایی برای استان‌هایی باشد که هنوز اقدام مؤثری در این حوزه انجام نداده‌اند.

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: اگرچه استان خراسان رضوی تدوین دانشنامه دفاع مقدس را دیر شروع کرد ولی کار با سرعت و به نحو خوبی در حال انجام است. این پروژه سنگین و زمان‌بر است اما جدیت، دقت نظر و نکته‌سنجی گروه دانشنامه دفاع مقدس استان باعث شده تا این جریان حرکت خود را تثبیت کند و تبدیل به یک حرکت روبه‌جلو شود. امیدواریم با هدایت‌ها و راهنمایی‌هایی که صورت می‌گیرد روند کار سرعت بیشتری داشته باشد.

این مسئول تأکید کرد: در ارزیابی‌هایی که در خصوص تدوین دانشنامه دفاع مقدس انجام می‌شود باید توجه داشت که استان‌ها در گروه خود و با استان‌های هم‌تراز مورد ارزیابی قرار گیرند.

وی تدوین دانشنامه دفاع مقدس شهرستان‌ها و دستگاه‌هایی که در دفاع مقدس نقش مؤثر و برجسته داشتند را مورد تأکید قرار داد و گفت: در دستگاه‌هایی که در دفاع مقدس نقش مؤثر داشتند یک انگیزه درونی وجود دارد که پرونده عملکرد آن دستگاه در این حماسه جاوید تدوین و در اختیار آن‌ها قرار گیرد. اگر برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا دانشنامه‌ای در مقیاس کوچک‌تر برای دستگاه‌ها در نظر گرفته شود تا با رویکرد رقابتی کار را آغاز کنند اثر تولیدی ماندگار خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی بیان داشت: در شهرستان‌ها نیز به نسبت دستگاه‌ها، انگیزه بیشتری به لحاظ جغرافیایی و سیاسی وجود دارد تا نسبت به احصا نقش عملکرد شهرستان در دفاع مقدس و چاپ آن در قالب دانشنامه اقدام شود. برخی از شهرستان‌ها برای تحقق این مهم انگیزه و ظرفیت لازم را برخوردار هستند. برای نمونه می‌توان به شهرستان نیشابور اشاره کرد. این شهرستان از حیث تعداد شهدا، رزمندگان و ایثارگران و همچنین عملکرد در دفاع مقدس از ۱۵ یا ۱۶ استان کشور جلوتر است، که در کنار تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان، دانشنامه این شهر نیز قابلیت تدوین دارد که باید در این خصوص تدبیری اندیشیده شود و آن را ضابطه‌مند کرد.

یوسفعلی‌زاده در خصوص پیش‌بینی تمهیدات لازم برای تقویت تعاملات دستگاه‌ها به‌منظور همکاری بیشتر در تدوین دانشنامه دفاع مقدس گفت: هویت دانشنامه باید روان شود و در دولت و یا هیئت‌امنا به‌عنوان یک مأموریت مُسَلم و یک تکلیف قانونی ایجاد شود. تدوین دانشنامه دفاع مقدس باید همچون بسیاری از مأموریت‌های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس که از آیین‌نامه مصوبی برخوردار هستند آیین‌نامه مصوبی پیدا کند و ناظر شود به دستگاه‌های اثرگذار که اسناد، مدارک و اطلاعات را در اختیار گروه‌های پژوهشی تدوین دانشنامه دفاع مقدس قرار دهند.

وی بیان داشت: تجارب استان‌های موفق را نهادینه کرده و به سایر استان‌ها ارائه کنید. نهادینه‌سازی و بهسازی حرکت است که باعث انسجام‌بخشی تجارب می‌شود و از تجاربی که در سطح کشور به دست آمده همه برخوردار می‌شوند.

خراسان رضوی در سازمان‌دهی منابع و امکانات برای تدوین دانشنامه کم‌نظیر است

میرهاشمی در این نشست ابراز داشت: خراسان رضوی در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس کار زیرساختی انجام داده است و خوشبختانه تعداد پرونده‌های علمی تشکیل‌شده نیز کامل است.

وی با بیان اینکه گروه پژوهشی تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان، گروه مجربی هستند، افزود: استان خراسان رضوی جزو محدود استان‌هایی است که مجموعه‌ای از نیروی انسانی، منابع و امکانات فیزیکی را باهدف تدوین دانشنامه استان به‌خوبی سازمان‌دهی کرده است.

معاون علمی دانشنامه دفاع مقدس استان‌ها تصریح کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم شاهد تولید جلد اول دانشنامه در سال ۱۴۰۱ باشیم. یزد تنها استانی است که دانشنامه دفاع مقدس آن با حدود ۵۰۰ مدخل در سال جاری چاپ می‌شود. استان‌های همدان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، مرکزی و کهکیلویه و بویراحمد جزو استان‌هایی هستند که اولین جلد دانشنامه دفاع مقدس آن‌ها در سال ۱۴۰۱ چاپ می‌شود.

پیشرفت پروژه تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی قابل‌قبول است

علی ذبیحی مسئول گروه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانشنامه نیز در این نشست گفت: سرعت و پیشرفت پروژه تدوین دانشنامه دفاع مقدس در خراسان رضوی قابل‌قبول است.

وی افزود: امیدواریم در نگارش و چاپ مقالات نیز همین سرعت وجود داشته باشد. اگر خراسان رضوی کار را با سرعت بیشتر پیش ببرد به‌عنوان دومین استان کشور می‌تواند از اولین جلد دانشنامه خود رونمایی کند.

دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی شناسنامه شخصیت‌های برجسته دفاع مقدس

سرهنگ پاسدار جواد قاصد نظامیان مدیر دانشنامه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در این نشست گفت: دانشنامه دفاع مقدس در هر استان، محور بسیاری از برنامه‌های فرهنگی است و دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی هم به‌طور ویژه، شناسنامه شخصیت‌هایی است که سرآمد دوران خود بودند و لذا کارگروه تألیف این پروژه هم تمام همت خود را به کار بسته‌اند که مستندترین و بدون تعارف‌ترین اثر علمی ممکن را ارائه کنند.

وی افزود: تمام سعی و تلاش پژوهشگرانی که در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان مشغول به فعالیت هستند این است که از حداکثر ظرفیت‌ها در جهت تشکیل پرونده‌های علمی استفاده کنند.

مدیر دانشنامه اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: بحمدالله روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان به‌صورت علمی در حال انجام است و اولویت در این پروژه پژوهشی، نگارش مقاله علمی، اسناد و ارجاعات است که تاکنون ۳۰۰ پرونده با موضوع شهدا، بیش از ۷۰ پرونده ادبیات، ۸۰ پرونده گروه جغرافیا، ۲۷ پرونده ادارات و ۱۰ پرونده یادمان‌ها در حال تکمیل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار