نماینده ولی فقیه در گیلان:

علما و روحانیون همواره در راس دفاع از کیان ملی و معنوی کشور هستند

آیت الله «رسول فلاحتی» نهضت میرزا کوچک را مقدس دانست و گفت: علما و روحانیون همواره در راس دفاع از کیان ملی و معنوی کشور هستند و جانشان را تقدیم راه خدا کردند.
کد خبر: ۴۹۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ - 02December 2021

عوامل اصلی شکست بسیاری از حرکت‌های مقدس «نفوذ» بود

به گزارش دفاع‌پرس از رشت، آیت الله «رسول فلاحتی» نماینده ولی فقیه در گیلان در یادواره روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی و ۱۵۲ شهید روحانی استان گیلان با اشاره به ایستادگی ملت ایران در مقابل مستبدان و مستکبران در طول تاریخ اظهار داشت: هر زمان که عزت و عظمت مردم ایران توسط نیرو‌های خودکامه و مستبد و مستکبر مورد تعرض قرار گرفت، چهره‌های روحانی همچون میرزا کوچک در راس مبارزات قرار گرفتند و دشمن را به عقب راندند.

نماینده ولی فقیه در گیلان مبارزات ملت ایران را علیه استبداد و استکبار داخلی و خارجی دانست و تصریح کرد: علما و روحانیون همواره در راس دفاع از کیان ملی و معنوی کشور هستند و جانشان را تقدیم راه خدا کردند؛ یکی از این شخصیت‌ها که جانش را فدا کرد تا عزت و عظمت و معنویت ملت ایران حفظ شود، میرزا کوچک بود.

وی از میرزا کوچک به عنوان بزرگمرد تاریخ ایران و گیلان یاد کرد و افزود: نهضت جنگل یکی از تقاط نورانی تاریخ مبارزات ملت بصیر و آگاه ایران به رهبری روحانیت است؛ لذا نیازمند مطالعه و پژوهش و کنکاش درباره این حرکت ملی و انقلابی و اسلامی پیرامون رهبر آن هستیم.

آیت الله فلاحتی پرداختن به شخصیت میرزا و نهضت جنگل را موجب افزایش بصیرت، دشمن شناسی و ظلم ستیزی دانست و خاطرنشان کرد: میرزا کوچک مایه فخر ایران و گیلان است.

وی با اشاره به به آشفتگی و ویرانی حاکم بر جوامع بشری به ویژه جامعه ایران بعد از جنگ جهانی دوم، تاکید کرد: این رخداد تلخ و ناگوار اثرات خودش را در افکار، اندیشه‌ها و روحیات انسان‌ها گذاشت؛ به گونه‌ای که علی‌رغم اعلام بی طرفی دولت وقت در این جنگ، شاهد فرصت طلبی دولت‌های مستکبر برای تقسیم کشور‌های ضعیف بین خودشان بودیم و لذا ایران به عنوان یکی از مستعمرات متفقین میدان تاخت و تاز همه جانبه روس و انگلیس قرار گرفت.

امام جمعه رشت با بیان اینکه میرزای گیلانی با وجود جوانی برای محو استعمار از جامعه ایرانی تلاش فراوان کرد، بیان داشت: میرزا در حوزه علمیه شاگرد مکتب علمای بزرگ بود و لذا توانست نقش عظیمی در تاریخ ایران ایفا کند.

وی قیام میرزا کوچک را مورد تایید امام خمینی (ره) در آغاز نضهت انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد: میرزا علاوه بر شخصیت علمی و معنوی دارای شخصیت سیاسی و اجتماعی بود و نهضت مشروطه روی او تاثیر کرد؛ در واقع میرزا شرایط سیاسی و اجتماعی آن دوران را لمس کرد و به نهضت مشروطه پیوست.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به شخصیت بالنده میرزا در اخلاق و مردم داری، تصریح کرد: مردم گیلان در تاریخ ۸۰۰ ساله ورود اسلام و تشیع به این خطه، علاقه عجیبی به خاندان نبوت و امامت از خود نشان دادند و همین جان مایه موجب استقبال از نهضت میرزا شد و رعب و هراس در دل حکومت مرکزی ایجاد کرد و دشمنان خارجی را به توطئه علیه او واداشت.

وی اخراج قدرت‌های استعماری و بیگانه اعم از روس و انگلیس و عثمانی، مبارزه علیه استبداد داخلی و ایجاد امنیت و معنویت در جامعه ایرانی و گیلان را سه هدف اصلی قیام میرزا دانست و خاطرنشان کرد: میرزا یک طلبه و دانش آموخته حوزه علمیه بود و می‌خواست دین خدا را در میان مردم تبلیغ و ترویج کند؛ لذا در تمام دوران مبارزه خود هرگز از آداب طلبگی خارج نشد و اگرچه لباس روحانیت را از تن بیرون آورد و در کنار رزمندگان ایستاد، اما در گفتار و رفتار و روابط سیاسی و اجتماعی اش سلوک دینی مشهود بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان تبیین فرهنگ اسلامی و علوی را شاخصه نهضت میرزا کوچک دانست و تاکید کرد: نهضت جنگل هفت سال به طول انجامید و آرامش را از روس و انگلیس گرفت، اما متاسفانه یکسری حوادث و اتفاقات موجب پراکنده شدن اطرافیان میرزا شد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ مبارزات ملت ایران شاهد حمایت مردم از حرکت‌های دارای ماهیت دینی و اسلامی هستیم، افزود: مردان و زنان این سرزمین همواره از حرکت‌های مقدس که براساس آرمان‌های اسلام و اهل بیت (ع) شکل گرفته تا پای جان حمایت کردند؛ تقدیم هشت هزار شهید، ۲۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۷۰۰ آزاده فقط از خطه گیلان نشان دهنده حرکت انقلاب در سایه دین و قرآن و اهل بیت (ع) است.

آیت الله فلاحتی نهضت میرزا کوچک را مقدس دانست و متذکر شد: رمز جاویدالاثر بودن میرزا همین حرکت مقدس اوست، زیرا هر چیزی که مقدس باشد، می‌ماند؛ البته دشمنان همواره با حرکت مقدس به مقابله پرداختند و نفوذ آگاهانه را در پیش گرفتند لذا یکی از عوامل اصلی شکست بسیاری از حرکت‌های مقدس همچون نهضت مشروطه، جنگل، خیابانی ها، کاشانی‌ها و‌... نفوذ بود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع نخبگان، تصریح کرد: ایجاد غفلت در میان ملت ها، حربه دشمن و غارت ملت ها، دستاورد دشمن است و غفلت و غارت موجب شد بسیاری از نهضت‌های به سرانجام نرسد، اما معمار کبیر انقلاب اجازه نداد که ملت غافل شود و آرمان‌های نهضتش به غارت برود؛ لذا جوانان تربیت شده در مکتب امام نیز حتی یک وجب از خاک کشور را به بیگانه ندادند.

امام جمعه رشت، میرزا کوچک را یک قهرمان آگاه، شجاع و مجاهد دانست و تاکید کرد: امیدواریم در یکصدویکمین سالگرد شهادت میرزا بتوانیم کنگره جهانی در تراز این شخصیت عظیم و معنوی را برگزار کنیم تا آموزه‌های نهضت جنگل در اذهان جامعه ماندگار شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها