بنابر بررسی «العربی الجدید»؛

مشکل «ریاض» نه فقط «قرداحی» بلکه «حزب‌الله» است

یک پایگاه عرب زبان در مطلبی نوشت: از آنجایی که مشکل عربستان با «حزب‌الله» است و نه «قرداحی»، ریاض و متحدانش حتی در صورت ازسرگیری روابط سیاسی با بیروت، تحریم اقتصادی علیه آن را ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۴۹۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ - 05December 2021

مشکل «ریاض» نه فقط «قرداحی» بلکه «حزب‌الله» استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پایگاه «العربی الجدید» مطلبی را در خصوص استعفای «جورج قرداحی» وزیر اطلاع رسانی لبنان نوشت. این پایگاه در مطلب خود آورده است: قرداحی از پست خود استعفا داد، اما به نظر نمی‌رسد که این مسأله برای عربستان سعودی حائز اهمیت باشد. اولین واکنش سعودی‌ها به استعفای قرداحی از سوی شبکه «العربیه» اتخاذ شد. در واقع، این شبکه که سیاست‌های خبریش مطابق با دستورالعمل‌های دربار سعودی است، واکنش قابل تأملی به استعفای قرداحی نشان داد.

العربی الجدید در ادامه مطلب خود آورده است: همزمان با برگزاری نشست خبری وزیر اطلاع رسانی لبنان برای اعلام استعفای وی از پستش، شبکه العربیه عبارت تأمل برانگیزی را به کار بُرد که در واقع این عبارت، نشان دهنده رویکرد و نگرش مقامات سعودی به مسأله استعفای قرداحی است. العربیه همزمان با استعفای قرداحی اعلام کرد: «اکنون یک خبر فوری و غیر مهم به دست ما رسیده است»!

این پایگاه عرب زبان همچنین عنوان کرد: به کار بردن عبارت «غیر مهم» برای استعفای قرداحی از پست خود اولین واکنش عربستان سعودی به این مسأله محسوب می‌شود. این مسأله خود به تنهایی نشان می‌دهد که عربستان سعودی استعفای قرداحی را برای ازسرگیری روابط خود با لبنان کافی نمی‌داند.

العربی الجدید در ادامه مطلب خود آورده است: بر اساس آنچه که گفته شد، واضح است که مشکل عربستان با لبنان در سخنان قرداحی پیرامون جنگ یمن خلاصه نمی‌شود که اکنون با استعفای او حل و فصل گردد. مقامات سعودی پیشتر نیز به این مسأله اذعان کردند که مشکل‌شان با لبنان بسیار فراتر از اظهارنظر وزیر اطلاع رسانی این کشور است. در همین ارتباط، سعودی‌ها از حزب‌الله به عنوان مشکل اصلی خود در لبنان یاد کرده بودند.

این پایگاه عرب زبان همچنین تأکید کرده است: بر این اساس، بسیار سخت است که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه بتواند مقامات سعودی را مجاب به ازسرگیری روابط با لبنان کند.

در ادامه مطلب مذکور آمده است: در نقطه مقابل، حتی اگر فرض کنیم که تلاش‌های ماکرون برای از سرگیری روابط میان بیروت و ریاض موفقیت آمیز خواهد بود، باز هم چیزی برای لبنان تغییر نخواهد کرد، چرا که سعودی‌ها و متحدانش کمک‌هایی را که لبنان اکنون در عرصه اقتصادی نیاز دارد، به آن اعطا نخواهند کرد.

العربی الجدید افزوده اسـت: بنابراین، شاید عربستان سعودی روابط سیاسی خود را با لبنان ازسرگیرد و سفیرش را یک بار دیگر به این کشور بفرستد، اما هیچگونه کمک اقتصادی به بیروت نخواهد کرد. این درحالی است که درحال حاضر نه روابط و مناسبات سیاسی که روابط و مناسبات اقتصادی برای لبنان بسیار حائز اهمیت است. از همین روی، می‌توان گفت که از سرگیری احتمالی روابط میان لبنان و عربستان، چیزی را برای بیروت تغییر نخواهد داد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها