به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «دیاکو حسینی» پژوهشگر مسائل استراتژیک در گفتوگویی پیرامون ارزیابی خود از روند برگزاری مذاکرات در وین، اظهار داشت: به نظر باید ابتدا روشن کنیم که هدف از گفتوگوهای دور هفتم رسیدن به نتیجه آن هم، بلافاصله نبود صرفاً برای اولین بار بعد از انتخابات ایران و تیم جدید ایران در کمیسیون مشترک برجام دور یک میز نشستند تا مواضع یکدیگر را با شفافیت اعلام کنند.
وی تصریح کرد: در این دور از گفتوگوها انتظار بود که همه طرفها بهخصوص ایران و آمریکا مواضع سرسختانه و مطالبات حداکثری را مطرح کنند و منتظر باشند تا ببینند در دور بعدی چگونه حضور پیدا کرده و متناسب با آن به درک نقاط اشتراک نزدیک شوند.
کارشناس مسائل بینالملل همچنین بیان کرد: اتفاقی که در این دوره رخ داده عملاً مذاکره نبوده، زیرا پایه اصلی مذاکره چانهزنی و ایستادگی بر سر یکسری موضوعات و انعطاف در موضوعات دیگر است این نشستها و گفت و شنودهای طلبکارانه از جانب همه طرفها بوده و باید منتظر ارزیابی پایتختها باشیم و بر اساس آن میتوانیم تشخیص دهیم که امکان پر کردن شکافها در دور بعدی گفتوگوها وجود دارد یا خیر.
پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک درباره این که در صورت عقبنشینی آمریکا و لغو تحریمها، چین و مسکو چه برخوردی خواهند داشت؟ گفت: آمریکاییها آماده هستند تا تحریمهای مطابق برجام را لغو کنند، اما در مورد تحریمهای غیر برجامی که در دوره ترامپ وضع شده و هدف آسیب زدن به ایران بوده، از دیدگاه بایدن و آمریکا شامل تحریمهای برجامی نیست.
حسینی خاطرنشان کرد: در واقع دولت بایدن این آمادگی را دارند تا تحریمهایی که مشخصاً هستهای هستند را بردارند و سایر مسائل مربوط به تروریسم و سایبری و... حفظ شوند؛ لذا در مورد حل و فصل سایر موضوعات فکر نمیکنم بایدن بهراحتی بتواند این کار را انجام دهد چرا که در داخل آمریکا و در مسائل مربوط به انتخابات با مشکل مواجه میشود.
وی ادامه داد: درباره موضع چین و روسیه هم باید گفت حد فکری و عملی مسکو و پکن در رابطه با مسئله هستهای ایران خیلی روشن است و هر دو از تعمیق بحران بین ایران و غرب استقبال میکنند و در یک موضع اعلام نشده به نظر میرسد از روابط ایران و غرب چندان راضی نیستند و خط قرمز چین و روسیه خارج از محدوده توافق شده برنامهای است که به سمت امکان تولید تسلیحات هستهای حرکت کند.
کارشناس مسائل بینالملل ابراز عقیده کرد: در صورتی که آمریکا و غرب ایست حرکت کنند و ایران هم برنامه هستهای خود را سرعت دهد یا درصد غنیسازی را افزایش دهد، چین و روسیه از آینده نگران میشوند. در این صورت احتمال قوی وجود دارد که به سمت غرب بروند و ایران را وادار کنند تا برنامه هستهای را تحت کنترل در آورد.
حسینی در ارتباط با پرسشی مبنی بر این که بایدن خود بیمار است و دولت ضعیفی دارد آیا این مسئله در ملاحظات ایران در مذاکرات محاسبه میشود یا خیر؟ گفت: طبق برداشتی که وجود دارد دولت بایدن ممکن است در انتخابات ۲۰۲۴ قدرت را واگذار کند و یا حتی در انتخابات میاندورهای کنگره دموکراتها در سال ۲۰۲۲ قدرت را به جمهوری خواهان واگذار کند، با این شرایط احیای برجام با مشخصات ۲۰۱۵ با چشمانداز پیش رو احتمال بسیار زیاد توافق موقت خواهد بود و باید در نظر بگیریم آیا ارزش دارد که برای مدت کوتاه توافق صورت گیرد یا خیر؟
حسینی همچنین اظهار داشت: شاید بهتر باشد به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری هم توجه داشت که مشخص میکند با چه سناریویی مواجه خواهیم بود، ما نباید سیاست خارجی ایران را به مسئله داخلی آمریکا گره بزنیم، در دورهای که اوباما حمایت گستردهای کرد و محبوبیت داشت، بیاعتمادی ایران به آمریکا ادامه داشت هر چند این احتمال وجود دارد که جمهوری خواهان انتخابات را به دست گرفته و از برجام خارج شوند لذا مبنای محاسباتی ما نباید این باشد.
پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک افزود: در این مدت کوتاه دوره بایدن همین نوع نگاه برای ایران میتواند مفید باشد ایران باید با تدابیری مانع از این شود که در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام شوک اقتصادی غیر قابل تحملی وارد شود در واقع این مسئله باید مدیریت شود در چنین شرایطی توافق با بایدن توجیه پذیر است.
حسینی یادآور شد: این واقعیت را نباید نادیده گرفت که تیم بایدن و وزارت خارجه آمریکا در مقابل جمهوریخواهان آمادگی بیشتری برای مصالحه و سازش دارند، جمهوری خواهان در دوقطبی شدن پر نشدنی رویکردی ضد ایرانی در پیش گرفتهاند.
وی در ادامه ابراز داشت: اگر آمریکا یک بار دیگر از برجام خارج شود به زیان آمریکا خواهد بود و در رقابت بین ایران و آمریکا چندان هم بد نیست اگر به این خصومتها و رقابتها نگاه کنیم خروج آمریکا از برجام یک امر فاجعه بار نخواهد بود و برجام جزئی از این رقابت و خصومت است نه حل کننده.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/ ۹۱۱