دفاع پرس گزارش می‌دهد/

اهمیت استراتژیک شهر «الزبدانی» سوریه برای محور مقاومت

شهر الزبدانی به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و راهبردی آن از ابتدای بحران در سوریه مورد توجه هر دو طرف درگیری‌ها بوده است. قرار گیری این شهر در دو مسیر مهم و حساس، ضرورت کنترل آن از سوی نیروهای دولتی سوریه و مقاومت اسلامی لبنان را بیشتر کرده است.
کد خبر: ۴۹۳۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹ - 07July 2015

اهمیت استراتژیک شهر «الزبدانی» سوریه برای محور مقاومت

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، الزبدانی در 45 کیلومتری دمشق و 8 کیلومتری مرزهای لبنان و سوریه قرار دارد. این شهر دارای مساحتی حدود 3 هزار کیلومتر است که به طور مستقیم بر راه ارتباطی بیروت- دمشق اشراف دارد.

این منطقه همچنین به عنوان نقطه ارتباطی بین دمشق، حمص و منطقه الساحل در شمال است و نیروهایی که بر این منطقه متمرکز شوند می توانند بر خط بیروت- دمشق تسلط داشته باشند.

براساس این گزارش تروریستهای تفکیری داعش و جبهه النصره از این شهر به عنوان دروازهای برای انتقال تسلیحات به منطقه القلمون استفاده می کنند.

بر همین اساس ارتش سوریه به همراهی رزمندگان حزب الله چند روز پیش عملیات غافلگیرانهای را برای بازپس گیری این شهر، مهمترین مقر فرماندهی و عملیات گروههای تروریستی تکفیری فعال در مناطق مرزی سوریه با لبنان موسوم به "منطقه القلمون" آغاز کردهاند که با پیشرویهای کوبنده و وسیعی همراه بوده است.

و همچنان نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت پس از به دست گرفتن کنترل مناطق مسکونی در السلطانی و رسیدن به مثلث منطقه جامع الهدی در داخل شهر الزبدانی در ریف دمشق، به پیشروی خود ادامه میدهند.


الزبدانی

تحلیلگران معتقد هستند یکی از عوامل مهمی که موجب شد ارتش سوریه به این عملیات روی آورد، ناکامی تروریستهای تکفیری در سیطره بر استان درعا و فرار آنها به سمت القنیطره و سپس دمشق است.

** عملیات آزادسازی الزبدانی جزئی از عملیات القلمون است

در همین ارتباط "الیاس فرحات" کارشناس مسائل نظامی می گوید: «عملیات آزادسازی شهر الزبدانی جزئی از عملیات پاکسازی منطقه مرزی القلمون محسوب می شود که از یک ماه و نیم گذشته کلید خورده است. از آنجا که شمار زیادی از تروریستهای تکفیری در منطقه «عرسال» در مرز لبنان مستقر هستند و تهدیدی بزرگ برای امنیت این کشور به شمار میروند، حضور نیروهای مقاومت مردمی لبنان در نبرد علیه گروههای تکفیری در القلمون و شهر الزبدانی کاملا طبیعی است؛ درک این نکته ضروری است که حزب الله لبنان برای دفاع از خاک کشورش وارد نبرد علیه تکفیریها با همکاری ارتش سوریه شده است.


ارتش سوریه

** اهمیت راهبردی الزبدانی برای محور مقاومت

"الزبدانی" به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و راهبردی آن از ابتدای بحران در سوریه مورد توجه هر دو طرف درگیریها بوده است. قرارگیری این شهر در دو مسیر مهم و حساس، ضرورت کنترل آن از سوی نیروهای دولتی سوریه و مقاومت اسلامی لبنان را صد چندان کرده است.

بنابراین این عملیات، دستاوردهای تسلط بر القلمون و ارتفاعات عرسال را تکمیل کرده و ارتباط میدانی جنوب غرب سوریه با عمق لبنان و بخش غربی آن را قطع میکند. از سوی دیگر پیروزی کامل ارتش سوریه و حزب الله لبنان بر تروریستهای تکفیری در جریان نبرد شهر «الزبدانی» موجب میشود تا دیگر مواضع و مراکز وابسته به تکفیریها در سراسر مناطق مرزی مشترک میان سوریه و لبنان در تیررس محور مقاومت قرار گیرد. همچنین پیروزی در این عملیات به تأثیرگذاریهای یکی از کانونهای خطرناک گروههای مسلح که امکان مسدود کردن مسیر بیروت به دمشق را فراهم می کند، پایان خواهد داد.

                                                  رزمندگان حزب الله

در مقابل، سیطره تروریستها بر شهر الزبدانی، موجب میشود تا دمشق در معرض تهدید همیشگی از سوی آنها قرار بگیرد. از طرفی، به دلیل تحرکات نظامی حزب الله در این شهر، سیطره تکفیریها بر آن تهدیدی برای محور مقاومت محسوب می شود. ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که برای تکمیل نبرد در منطقه قلمون به سیطره کامل بر شهر الزبدانی احتیاج دارند، زیرا هر چقدر که نبرد قلمون ادامه پیدا کند، ورود تسلیحات و تکفیریها به این منطقه از طریق شهر الزبدانی نیز ادامه خواهد یافت و این روند برای یک بازه زمانی طولانی تداوم می یابد.

انتهای پیام/ف

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار