باکو: ساخت پست جدید گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیست

یک مقام دولت جمهوری آذربایجان گفت که در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی جدید گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه «یاردیملی» مطرح نیست.
کد خبر: ۴۹۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶ - 12December 2021

باکو: ساخت پست جدید گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک مقام دولت جمهوری آذربایجان روز یکشنبه گفت که در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی جدید گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان در منطقه «یاردیملی» مطرح نیست.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز»، ژنرال «صفر مهدی اف»، رئیس کمیته دولتی گمرک جمهوری آذربایجان گفت: «در حال حاضر موضوع افتتاح یک پست بازرسی جدید گمرکی بین ایران و آذربایجان در منطقه یاردیملی مطرح نیست.»

مهدی‌اف گفت: «چنین گفت‌وگویی مطرح نیست. ما به اندازه کافی پست‌های بازرسی گمرکی با ایران در جنوب داریم. اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد در سطح دولتی مطرح می‌شود».

چندی قبل یک رسانه جمهوری آذربایجان گزارش داد که این کشور قصد دارد یک گذرگاه گمرکی جدید در مرز با ایران احداث کند. «الشاد نوریف» مدیر «پارک صنعتی-شیمیایی سومقاییت» با تاکید بر اهمیت «منطقه اقتصادی دره آراز» همچنین گفته که یک بزرگراه دیگر نیز از پارک اقتصادی منطقه اقتصادی دره آراز به سمت ایران احداث خواهد شد.

این خبر چند روز بعد از آن اعلام شد که «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان»گفته بود که دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد که بهره‌برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام‌های جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های باری که به ارمنستان سفر می‌کنند، برطرف می‌کند و کامیون‌های باری ایران هم‌اکنون می‌توانند از این جاده جدید استفاده کنند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام‌های جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

پاشینیان توضیح داد: «اتفاقا پس از تصمیم اخیر (جمهوری) آذربایجان، وضعیت کامیون‌های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی‌کند با این تفاوت که اکنون آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرک از طریق جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد کنند.»

سه ماه پیش گزارش شد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی «گوریس-کاپان» و بخش‌های «کارمکرار-شورنوخ» و «گوریس-وروتان»که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها