بزودی؛

پیش‌نویس برنامه عملیاتی بنیاد شهید ارائه می‌شود

پیش‌نویس برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران حداکثر تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری ارائه می‌شود.
کد خبر: ۴۹۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ - 13December 2021

پیش نویس برنامه عملیاتی بنیاد شهید 10 ارائه می‌شودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، دومین همایش سراسری تدوین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه ۲۱ آذر در سالن شهید رسول‌زاده با حضور معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیران کل ستادی و کارشناسان متولی تدوین برنامه به‌صورت حضوری و مدیران کل و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها به‌صورت وبینار برگزار شد.

طاهر موهبتی معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران در این همایش با اشاره به اهمیت تدوین برنامه عملیاتی اظهار داشت: برنامه عملیاتی با بودجه‌ریزی عملیاتی کاملاً متفاوت است، بودجه‌ریزی عملیاتی زمانی انجام می‌شود که قیمت تمام‌شده هزینه‌ها را داشته باشیم، اما هدف ما در بنیاد شهید و امور ایثارگران برنامه‌ریزی عملیاتی است.

وی افزود: پس از تدوین چشم‌انداز، مؤلفه‌های مهمی در تدوین برنامه عملیاتی تعریف شده است که شامل «اهداف کلان»، «اهداف کمی»، «برنامه‌ها یا طرح‌ها» و «فعالیت‌ها یا پروژه‌ها» است. اهداف کلان برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران توسط آقای دکتر قاضی‌زاده در تاریخ سوم آذر سال جاری اعلام شد. از جمله این اهداف کلان می‌توان به «اعتلای معرفت دینی، ترویج و تعمیق ارزش‌ها و باور‌های فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در کشور»، «حفظ و ارتقاء جایگاه و منزلت اجتماعی، عزتمندی، خودباوری، مرجعیت و هویت جامعه ایثارگری با تبیین نقش بزرگ و برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاورد‌های دفاع مقدس» و «ارتقاء سطح علمی، آموزشی و توانمندی ایثارگران و خانواده آنان به منظور نقش‌آفرینی فعال و حضور مؤثر در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اداری» اشاره کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران تأکید کرد: «ارتقای کمی و کیفی خدمات سلامت به جامعه ایثارگری»، «ارتقای سطح کیفیت زندگی ایثارگران از طریق تأمین معیشت، اشتغال و مسکن با حفظ کرامت، عزتمندی و خوداتکایی»، «افزایش کارایی و ارتقای بهره‌وری»، «استقرار کامل سازمان الکترونیک در بنیاد»، «اطلاع‌رسانی کارآمد و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی» و «اصلاح نظام بنگاه‌داری و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری‌ها» از دیگر اهداف کلان ابلاغی توسط رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

وی با بیان اینکه برای هر فعالیت یا پروژه چند مؤلفه کلیدی وجود دارد افزود: اولین مؤلفه هر فعالیت یا پروژه مشخص شدن متولی فعالیت است. مؤلفه دوم تعیین سطح انجام فعالیت است، به این مفهوم که مشخص شود فعالیت یاد شده در سطح استان یا ستاد اجرا می‌شود. یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در فعالیت‌ها و پروژه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتن زمان شروع و پایان مشخص است که ترجیحاً برای هیچ فعالیتی نباید بیش از ۲ ماه زمان در نظر گرفته شود. آخرین مؤلفه نیز تعیین میزان اعتبار برای اجرای فعالیت است.

موهبتی با اشاره به تشکیل شش کارگروه فکری برای تدوین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای تدوین برنامه عملیاتی و نهایتاً مشخص شدن فعالیت‌ها و پروژه‌ها، کارگروه‌های حوزه معیشت، رفاه و تعاون ایثارگران، فرهنگی، آموزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حقوقی و امور مجلس، بهداشت و درمان و توسعه مدیریت و منابع مشخص شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: جلسات دو کارگروه تاکنون برگزار شده و جلسات بقیه کارگروه‌ها نیز به‌زودی برگزار خواهد شد. زمانی که برای تدوین پیش‌نویس برنامه برای کارگروه‌ها در نظر گرفته شده است حداکثر تا ۱۰ دی‌ماه سال جاری است که باید پیش‌نویس اولیه شامل برنامه عملیاتی حوزه یا کارگروه به‌اضافه برش استانی این برنامه تعریف و در اختیار دبیرخانه توسعه مدیریت و منابع قرار گیرد. ارکان مختلف ادارات کل استانی اعم از مدیرکل، معاونین و روسای ادارات مربوطه در تدوین این برنامه‌ها سهیم هستند و این برنامه‌ها برای بازبینی و اصلاح نهایی برای آنان ارسال می‌شود تا نهایتاً تا انتهای بهمن‌ماه برنامه عملیاتی هر استان و واحد ستادی در قالب یک تفاهم‌نامه ابلاغ می‌شود. همچنین سامانه‌ای به این منظور پیش‌بینی شده است تا از ابتدای سال آینده اجرای این برنامه‌ها رصد شود.

علی گودرزی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در ابتدای این جلسه ضمن تشریح اقدامات انجام شده در تدوین برنامه عملیاتی گفت: در طی دو ماه گذشته شیوه‌نامه تدوین برنامه عملیاتی با مشارکت و هم‌فکری مشاورین مجرب تدوین و ابلاغ شده و متعاقب آن اهداف کلان بنیاد برگرفته از اسناد بالادستی در مشاوره و همفکری با معاونین بنیاد تدوین و در ۹ بند توسط معاون محترم رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ شده است.

وی افزود: همچنین در ادامه فرآیند تعریف شده در شیوه‌نامه، اهداف کمی ذیل هر هدف کلان در تعامل کامل با حوزه‌های ستادی تدوین شده است. ضوابط و سیاست‌های ناظر بر برنامه عملیاتی نیز توسط ستاد مرکز و با مشارکت معاونین محترم تدوین و ابلاغ شد.

در ادامه این جلسه ضوابط و سیاست‌های ناظر بر برنامه عملیاتی که توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ابلاغ شده است به صورت کامل برای شرکت‌کنندگان در همایش تشریح شد.

عبدالرضا عباسپور معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران، محمود پاکدل معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد، مهدی ایزدی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد و جمعی از مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این همایش به بیان نکاتی در خصوص تدوین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداختند.

در این همایش مدیران کل ستادی و مدیران کل و معاونین توسعه مدیریت و منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان‌ها نیز از طریق ویدئوکنفرانس به بیان نظرات و سؤالات خود پرداختند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار