فرمانده قرارگاه سازندگی‌خاتم‌الانبیاء خبر داد؛

اجرای ۵۰ طرح در ۵۰ هفته تا پایان سال آینده/ تکمیل ۲۶ پروژه مهم ملی

سردار هوش‌السادات گفت: یکی از برنامه‌هایی که قرارگاه سازندگی‌خاتم الانبیاء (ص) برای سال آینده دارد، «طرح ۵۰ در ۵۰» است که بر اساس آن تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ طرح طی ۵۰ هفته با کمک دولت به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۴۹۴۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ - 14December 2021

سردار هوش‌الساداتبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ پاسدار «سید حسین هوش‌السادات» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) صبح امروز در نشست خبری درباره فعالیت‌های این قرارگاه اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء، متناسب با فعالیت خود در ابعاد کیفی و کمّی، چهار مرحله بازسازی، سازندگی، انحصارشکنی و الگوآفرینی را تاکنون طی کرده است و در این مدت در حوزه‌های انرژی، آب و نیرو و نیز محرومیت‌زدایی و مقاوم‌سازی در برابر تحریم‌ها فعالیت‌هایی داشته است.

وی افزود: قرارگاه موفق شده است که در یک سال اخیر ۲۶ پروژه ملی و راهبردی از جمله آزادراه «غدیر» کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۸ کیلومتر در جنوب تهران، فاز یک، دو و چهار آزادراه اراک به خرم‌آباد که پروژه بسیار پیچیده و سختی در ارتفاعات زاگرس بود و توانست طول مسیر را کاهش دهد، پروژه راه‌آهن زاهدان به خاش و بندر پارسیان در خلیج فارس را به بهره‌برداری برساند.

سردار هوش‌السادات خاطرنشان کرد: مأموریت این قرارگاه بازسازی، رفع خرابی‌ها و آثار به جا مانده از جنگ تحمیلی، هویت‌سازی و توسعه در عرصه سازندگی و ورود به عرصه پیشرفت کشور، انحصارشکنی و ظرفیت‌سازی داخلی برای اجرای پروژه‌ها، بدون وابستگی به بیگانگان و در مرحله آخر، طراحی و اجرای پروژه بزرگ بوده است.

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ درصد تولید بنزین، ۲۱ درصد تولید گاز و ۴۲ درصد مخازن ذخیره‌سازی در حوزه نفت و گاز، ۴۵ درصد سدسازی و ذخیره‌سازی آب و شبکه انتقال آب در حوزه آب کشور، ۴۱ درصد آزادراه‌ها، ۱۵ درصد بزرگراه‌ها، ۳۰ درصد خطوط راه‌آهن، ۴۲ درصد خطوط مترو و ۸۰ درصد ظرفیت‌سازی بنادر کشور در حوزه راه و حمل و نقل توسط قرارگاه سازندگی خاتم انجام شده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اظهار داشت: در راستای شعار سال که «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است، این قرارگاه در یک سال گذشته موفق به تکمیل ۲۶ پروژه مهم ملی و راهبردی در حوزه‌های مختلف زیربنایی کشور شده است.

سردار هوش‌السادات گفت: پروژه پاوه -مهدشت به مسافت ۶۴ کیلومتر، راه آهن یزد-اقلید به طول ۲۷۳ کیلومتر، راه آهن خواف - هرات به طول ۶۸ کیلومتر، سد مخزنی هایقر با حجم ۲۲۷ میلیون‌ متر مکعب، فاز اول سیکل ترکیبی نیروگاه سبلان و فاز اول بندر مهم صادرات معدنی پارسیان از جمله پروژه‌هایی است که در مدت مورد اشاره به بهره‌برداری رسیده است.

اجرای ۵۰ طرح در ۵۰ هفته تا پایان سال آینده
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که قرارگاه برای سال آینده دارد، «طرح ۵۰ در ۵۰» است که بر اساس آن تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ طرح طی ۵۰ هفته با کمک دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: ساخت ۶۵۰ کیلومتر راه آهن، آزادراه و بزرگراه، ساخت ابنیه بیمارستانی که به واسطه آن ۷۰۰ تخت بیمارستانی اضافه می‌شود، احداث ۵۵۵ کیلومتر خطوط انرژی و چهار سد، از جمله این طرح‌هاست که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

سردار هوش‌السادات احداث ۳۰ کیلومتر خطوط مترو، احداث بیش از ۱۰ اسکله، زه‌کشی ۳۰ هزار هکتار از اراضی و احداث چهار کارخانه معدنی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ هزار تن کنسانتره مس را از دیگر پروژه‌های مهم قرارگاه سازندگی خاتم برشمرد که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: علی‌رغم تحریم‌های سختی که علیه کشورمان اعمال شده است ما در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء توانستیم تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده و از خروج میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این قرارگاه از زمان تشکیل تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش پروژه داشته است، افزود: شرکت «صدرا» منشأ خدمت‌رسانی خوبی بوده است که به‌عنوان مثال توانسته سکو‌های «پارس جنوبی» را نصب کند و همچنین سکوی «رشادت» را هم در حال نصب دارد؛ علاوه بر این در کشتی‌سازی نیز چهار فروند کشتی در دست ساخت دارد که دو فروند آن در حال تحویل است و این نشان می‌دهد که اوضاع صدرا در حال بهتر شدن است و اتفاقات خوبی در این شرکت در حال وقوع است.

سردار هوش‌السادات ادامه داد: تحریم‌ها باعث شد که قرارگاه پروژه‌هایی را که نیمه‌کاره مانده بود، فعال کرده و به اتمام برساند؛ به‌عنوان مثال امروز ۶۵۰ هزار متر مکعب گاز از پارس جنوبی استخراج می شود در حالی که با شروع تحریم‌ها شرکت‌های خارجی که در این حوزه از ملیت‌های مختلف کار می‌کردند، کار را رها کردند و رفتند با این‌ تصور که پروژه‌ها تعطیل می‌شود، اما قرارگاه با ورود به این پروژه و تکمیل و ساخت در پارس جنوبی باعث شده تا گاز در دورترین منطقه کشور توسعه یابد.

اشتغال‌زایی قرارگاه خاتم‌الانبیاء برای ۲۰۰ هزار نفر
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)اضافه کرد: بیش از پنج هزار و ۲۰۰ نفر با این قرارگاه در حال همکاری هستند و به واسطه این همکاری، پیمانکارانی که زمانی کوچک بودند، امروز به پیمانکارانی بزرگ تبدیل شده‌اند؛ همچنین برای ۲۰۰ هزار نفر نیز در پروژه‌های قرارگاه به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی داریم و البته زمانی هم که پروژه‌ها به بهره‌برداری برسند، مجدداً از این طریق نیز اشتغال‌زایی هم به وجود می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌های قرارگاه مانند پتروپالایشگاه «مهر خلیج فارس»، بیشتر تجهیزات داخلی است، گفت: در خصوص همکاری با کشور‌های دوست نیز صادرات خدمات مهندسی مانند ساخت و ساز و بازسازی عتبات در عراق و سوریه را داریم.

سردار هوش السادات در رابطه با احداث دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن در جنوب کشور هم بیان کرد: دستگاه آب‌شیرین‌کن ۲۵۰ هزار متر مکعبی را در مکران برای صنایعی که در آن منطقه وجود دارند، احداث خواهیم کرد؛ از سوی دیگر برای استفاده از دانش جامعه دانشگاهی ۸۰ تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشور امضا کردیم و علاوه بر این با شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان هم همکاری‌هایی داریم؛ از جمله با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح جمع‌آوری فاضلاب شهر اهواز همکاری داریم.

وی افزود: البته مشکلات شهر اهواز به آب‌هایی سطحی هم ارتباط پیدا می‌کند؛ زیرا به محض بارندگی، آب‌های سطحی، فاضلاب شهر را هم پر می‌کند که دراین رابطه مکاتباتی با شهرداری اهواز انجام دادیم تا در خصوص پروژه جمع‌آوری آب‌های سطحی سرعت لازم را داشته باشند؛ با وجود این سعی می‌کنیم که پروژه فاضلاب اهواز را در زمان‌بندی تعیین‌شده پیش ببریم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص ساخت پروژه مصلی تهران هم گفت: در ساخت مصلی تهران هرچند دستگاه‌های مختلفی ذی‌نفع هستند، اما با این حال کار ساخت سرعت گرفته است؛ البته منابع مالی هم مهم است و امیدواریم که تا پایان سال آینده ایوان و گنبد را به اتمام برسانیم؛ همچنین در ساخت مصلی بخشی از مشکلات هم مربوط به تملک است که آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای‌پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها