روند دور جدید مذاکرات وین چگونه است؟

آمریکا با خروج از برجام، تمام حقوق خود را در این توافق از دست داده و حقی برای تصمیم‌گیری درباره آن ندارد.
کد خبر: ۴۹۴۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸ - 14December 2021

روند دور جدید مذاکرات وین چگونه است؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دولت پیشین آمریکا با خروج از برجام، آمریکا را از تمام حقوق خود در توافق هسته‌ای با ایران محروم کرد و از آن زمان تاکنون با وجودی که رسماً و قانوناً نمی‌تواند برای این توافق تصمیم‌گیری کند، اما با دخالت‌های خود سعی کرده روند اجرای برجام را مختل نماید.

در جریان دور جدید مذاکرات وین نیز هیئت آمریکایی در وین حضور دارد و مشورت‌ها و توصیه‌های خود را به سه کشور اروپایی عضو برجام ارائه می‌دهد.

در طول مذاکرات، اعضای اروپایی ۱+۴ بار‌ها با هیئت آمریکایی دیدار و رایزنی کرده است.

قدر مسلم مذاکراتی که در جریان است، مذاکرات برای بازگرداندن آمریکا به برجام نیست بلکه بر اساس این است که باید باعث لغو تحریم‌های ایران شود.

در این بین اگر آمریکا هم قصد پیوستن دوباره به برجام را دارد بر اساس شروطی که ایران وضع کرده این حق را خواهد داشت به توافق هسته‌ای بازگردد.

مشکلی که وجود دارد، به ایران مربوط نمی‌شود، مشکل خروج آمریکا و بدعهدی آن در اجرای تعهدات برجامی است.

ایران آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای همانگونه که تا پیش از این نیز آن را اجرا کرده و به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز رسیده، است.

اروپا که خود در اجرای برجام بدعهدی کرده است علاوه بر آن که باید این بدعهدی خود را جبران کند، باید برای آن که به خواسته خود برسد، با واشنگتن به گفتگو بنشیند تا این کشور را وادار به بازگشت به برجام کند.

بازگشت اروپا به برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق، کلید حل مشکلاتی است که بر سر توافق هسته‌ای قرار گرفته است.

این رایزنی‌ها باید پیش از آن که مذاکرات اصلی وین آغاز شود، انجام می‌شد تا هماهنگی‌های لازم نیز میان اروپا و امریکا ایجاد شود!

در همین زمینه نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از دیدار و رایزنی شرکای برجام (۱+۴) با هیئت آمریکایی درباره وضعیت مذاکرات وین خبر داده است.

ایران سیاست درستی را در این زمینه در پیش گرفته و با وجودی که آمریکایی‌ها ابراز علاقه شدیدی برای مذاکره با ایران کردند، ایران این فرصت را به واشنگتن نداد و پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت.

ایران اعلام کرده است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم‌های آمریکا به مشارکت در مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

اگر اروپا نیز در پی آن است که آمریکا به برجام  برگردد باید شرایط ایران که شرایطی منطقی و معقول است بپذیرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار