کارشناس مسائل بین‌الملل:

رژیم صهیونیستی ظرفیت درگیری با ایران را ندارد

ظهره‌وند با بیان اینکه منطقه ظرفیت درگیری نظامی را ندارد، گفت: تهدیدات رژیم صهیونیستی صرفاً عملیات روانی است، زیرا اگر بخواهند با ایران درگیر شوند، باید به دریای مدیترانه فرار کنند.
کد خبر: ۴۹۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ - 14December 2021

رژیم صهیونیستی ظرفیت درگیری با ایران را ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی ضمن تحلیل وضعیت پیشروی مذاکرات وین، اظهار داشت: همان‌طور که ما بر روی مواضع ملی و به‌حق خود ایستادگی داریم، اما آن‌ها تلاش دارند که در بازگشت به برجام، کم‌ترین هزینه ممکن را بپردازند.

ظهره‌وند گفت: اکنون نیز سعی دارند از طریق دوگانه‌سازی‌هایی مانند مذاکره، جنگ و تفاهم، تیم مذاکره‌کننده ایرانی را تحت‌فشار قرار دهند و برای این کار از همه ابزارشان استفاده می‌کنند؛ از جمله اینکه هفت وزیر خارجه کشور‌های صنعتی را گرد هم جمع کردند.

 دیپلمات سابق وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: غرب به دنبال این است که از رویکرد ایران برای خنثی‌سازی این سناریو‌ها آگاه شوند، اما غرب می‌داند که مسیری به‌جز راه دیپلماسی وجود ندارد. به همین خاطر یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ.

ظهره‌وند همچنین گفت: یکی از مواضع مهمی که تاکنون مطرح کردیم این است که به هیچ عنوان اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نزنیم. این موضوع باید در محتوا و شکل بودجه سال آینده نیز نمایان باشد.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم ابتکارات اقتصادی را دست بگیریم، دورنمای فشار‌های تحریمی ضعیف می‌شود و دست ما در مذاکرات پر خواهد شد.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه غرب به‌خوبی می‌داند که منطقه، ظرفیت درگیری را ندارد و ایران قدرتمند است، گفت: از طرف دیگر، رژیم صهیونیستی نیز عددی نیست و هیچ عمقی ندارد و چنانچه اتفاقی بیافتد باید به دریای مدیترانه فرار کنند لذا این تهدیدات صرفاً عملیات روانی است.

ظهره‌وند همچنین گفت: در صورتی که اتفاقی در پایگاه‌های آمریکا در منطقه رخ دهد، کل سرمایه‌گذاری عرب بر منطقه، بر روی هوا می‌رود.

وی ادامه داد: غرب در تنگنا‌های ژئوپلیتیک قرار دارد، لذا امکان جنگ وجود ندارد و به‌خوبی می‌دانند در صورت بروز شیطنت، پاسخ بسیار سنگینی خواهند دید.

ظهره‌وند گفت: غرب اگر عرضه داشت، افغانستان را به این ورطه نمی‌انداخت و اینگونه شکست خورده منطقه را ترک نمی‌کرد.

 کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: غرب برای جوسازی علیه مذاکرات و ایجاد جنگ روانی از هر ابزاری استفاده می‌کند مانند اینکه از مسئله آب زاینده رود و زمین خوردن مادر یکی از محکوم‌شدگان سوءاستفاده و بهره‌برداری می‌کنند.

وی افزود: البته همه‌ی این موارد و مواضع قابل پاسخگویی است و لازم است صدا و سیما و رسانه‌های داخلی فعال‌تر عمل کنند.

ظهره‌وند تصریح کرد: باید مطالب شفاف‌تر و روشن‌تر تبیین شود. غربی‌ها علاقه‌مند هستند که فرآیند مذاکرات باید محرمانه باشد، اما به اعتقاد ما نیازی به محرمانگی نداریم و می‌توانیم حتی مذاکرات را در مقابل دوربین‌ها دنبال کنیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها