کارشناس مسائل بین‌الملل:

خواسته‌های ایران در مذاکرات وین عقلانی و منطقی است

شفیعی گفت: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند خواسته‌های خود را پیاده کنند و در حقیقت زیاده‌خواهی خودشان را به ایران نسبت می‌دهند.
کد خبر: ۴۹۴۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۹ - 15December 2021

خواسته‌های ایران در مذاکرات وین عقلانی و منطقی است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «نوذر شفیعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با بیان اینکه در موضوع مذاکرات هسته‌ای توپ در زمین غربی‌ها است و این یک واقعیت است، اظهار داشت: یک توافق نامه‌ای به نام برجام امضا شد در حالی که هیچ ضرورتی نداشت ایران بخواهد این توافق نامه را انجام دهد، زیرا بر اساس ماده چهار ان پی تی، کشور‌ها حق دارند به دانش هسته‌ای صلح آمیز دسترسی داشته باشند.

وی به خروج آمریکا از برجام اشاره و بیان کرد: جمهوری خواهان آمریکایی تهدید کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره و یا اگر در انتخابات ریاست جمهوری قدرت را به دست بگیرند، مجددا توافق احتمالی ایران و غرب را از زیر پا خواهند گذاشت. اساسا با چنین تجربه و تجاربی از این دست چرا باید به توافق با غرب و آمریکا تن بدهیم؟

 کارشناس مسائل بین الملل از نگرانی‌های ایران به آینده توافق خود با غرب گفت و تصریح کرد: در چنین شرایطی خواستار ضمانت از غرب است، اما متاسفانه غربی‌ها مطالبات به حق ایران را زیاده خواهی تعریف می‌کنند.

وی درباره اثرات توافق احتمالی ایران و غرب اظهار کرد: حتی اگر توافقی هم حاصل شود، آمریکایی‌ها شرکت‌های مختلف جهان از اروپا تا دیگر کشور‌ها را تهدید کرده اند و احتمال آنکه آن شرکت‌ها به ایران بیایند و در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری کنند ضعیف است.

شفیعی با بیان اینکه برای رسیدن به توافق باید به اعتماد، اطمینان، تعامل و همکاری دست پیدا کنیم، گفت: در حال حاضر در پله نخست که اعتماد است مشکل داریم و قبلا ضربه هم خورده ایم. ایران دنبال این است که تضمین‌های عینی داده شود و اروپایی‌ها باید این ضمانت را ارائه دهند تا در صورت حصول توافق، خروجی در کار نباشد و پیامد‌های ثبت آنی به همراه داشته باشند.

 کارشناس مسائل بین الملل خواسته‌های ایران را نه زیاده خواهی که کاملا عقلانی و منطقی دانست و بیان کرد: اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها فقط می‌خواهند خواسته‌های خود را پیاده کنند و در حقیقت زیاده خواهی خودشان را به ایران نسبت می‌دهند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها