مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری:

انسجام مراکز فرهنگی هنری، مهمترین پشتیبان فعالان عرصه ادبیات پایداری است

قاسمی‌پور با اشاره به ویژگی‌های برجسته رزمندگان مازندران، لازمه انعکاس درست این دلاوری‌ها را انسجام و وحدت رویه مراکز فرهنگی و هنری استان در پشتیبانی از نویسندگان عنوان کرد.
کد خبر: ۴۹۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶ - 15December 2021

انسجام مراکز فرهنگی هنری، مهمترین پشتیبان فعالان عرصه ادبیات پایداری استبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «محمد قاسمی‌پور» مدیر دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری عصر امروز در ویژه برنامه «هم‌تبار قلم» که در موزه شهدای روستای قراخیل شهرستان قائمشهر برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت معیشت پژوهشگر و نویسنده عرصه فرهنگ و هنر پایداری یک دغدغه جدی است که باید مسئولان پیگیر آن باشند.

وی با تاکید بر نقش مهم روایت در آثار سینمایی و داستان‌های برجسته دنیا، درباره اهمیت شناخت روایت و کار علمی و چارچوبه‌دار نکاتی را بیان کرد و با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت روایت بار‌ها سخن گفته و فرمودند: اگر شما روایت نکنید دیگران به شکل دلخواه خود رویداد متعلق به شما را روایت می‌کنند، ادامه داد: یکی از مشکلات فروش و ضعف آثار دفاع مقدسی ما مسئله روایت است که اگر منصفانه به این نکته بنگریم، به اندازه یک دوره کارشناسی و یا ارشد برای دانستن آن زمان لازم است. حال آنکه با فعالیت کوتاه مدت نمی‌توان به این مهم دست یافت.

قاسمی‌پور با قدردانی از برگزار کنندگان برنامه «هم تبار قلم» بیان داشت: مازندران با داشتن لشکر خط شکن، همواره در جنگ ثابت قدم بوده و در حوزه ورزش و هنر نیز سرآمد است، اما در بحث آثار مربوط به فرهنگ پایداری به انسجام و وحدت رویه از سوی مراکز فرهنگی هنری نیاز دارد تا از نویسندگان و پژوهشگران پشتیبانی بیشتری داشته باشد و حال آنکه این برنامه امیدوار کننده و نتایج آن با اهمیت است.

این نویسنده و پژوهشگر با پرداختن به برخی موارد فنی در نویسندگی و ثبت خاطرات عنوان کرد: شناخت زیست بوم نکته بسیار قابل توجهی در تبدیل یک متن به اثری ماندگار است؛ چراکه هر کاری باید شناسنامه اقلیم داشته باشد و به تمام زیرساخت‌های فرهنگی جامعه از تربیت افراد، ویژگی خانواده و جامعه اشاره کند.

قاسمی‌پور تصریح کرد: از این رو در استفاده از لغات و اصطلاحات بومی تاکید داشته و از معیار شدن زبان متن بپرهیزیم تا هر کتابی لحن و حس و حال مناطق مورد روایت خود را داشته باشد.

خاطرنشان می‌شود، در ویژه برنامه «هم‌تبار قلم» که با همکاری حوزه هنری مازندران، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کنگره سرداران و ده هزار شهید مازندران و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در موزه شهدای روستای قراخیل شهرستان قائمشهر برگزار شد، از هفتاد نویسنده و پژوهشگر عرصه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار