دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جشنواره فیلم فجر در گام چهلم/ آیا ریل‌گذاری درست سینمای ایران رقم خواهد خورد

جشنواره فیلم فجر در گام چهلم با تغییرات ساختاری همراه بوده است که می‌تواند در راستای ریل‌گذاری درست سینمای ایران تعریف شود اما این سوال باقی است که آیا این تغییرات منجر به تعالی سینما خواهد بود.
کد خبر: ۴۹۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۷ - 18December 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: بی‌تردید جشنواره فیلم فجر را بخاطر سبقه، تاثیرگذاری و استقبال مخاطبان از سینما، باید مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشورمان پس از پیروزی انقلاب دانست. رویدادی که طی ۴۰ دوره پیش خود اگرچه روز‌های پرفراز و نشیبی را گذارنده است، اما همواره شاهد استقبالی بی‌نظیر از سوی هنرمندان و مخاطبین بوده است.

امسال چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر درحالی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برپا خواهد شد که درگیری جهان با ویروس فراگیر کرونا به پایان نرسیده است و با وجود موفقیت‌های حاصل شده در واکسیناسیون عمومی، اما همچنان آمار‌های مبتلایان و فوتی‌های این ویروس، نگرانی‌هایی را برای برگزار کنندگان جشنواره درپی دارد.

ریل‌گذاری درست سینمای ایران 

جدای از چگونگی برپایی دور جدید این جشنواره در شرایط کرونایی که مقارن با چهلمین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر است؛ اتفاقات جدیدی با روی‌کار آمدن دولت سیزدهم در سیاست‌گذاری جشنواره رقم خورده که بازتاب گسترده‌ای در محافل سینمایی و فرهنگی داشته است. 

ادغام بخش جهانی جشنواره فجر با بخش ملی جشنواره فیلم فجر اتفاق مهم این رویداد سینمایی است. اتفاقی که بسیاری از کارشناسان از آن به‌عنوان ریل‌گذاری درست سینمای ایران یاد می‌کنند و معتقدند موجب ارتقا بخش ملی و هم‌افزایی ظرفیت‌های سینمایی و رشد سینمای ایران خواهد شد.

جشنواره فیلم فجر در گام چهلم/ آیا ریل‌گذاری درست سینمای ایران رقم خواهد خورد

بخش جهانی جشنواره فجر پس از سی و سه دوره، فعالیت خود را به صورت مستقل از بخش ملی آغاز کرده بود و در طول چهار دوره دبیری آن را سیدرضا میرکریمی عهده‌دار بود. از جمله رویکردهای جشنواره معرفی فیلم‌هایی از خاورمیانه، آسیای مرکزی، قفقاز و آناتولی بود که متمرکز بر آثاری بود که با الهام از آموزه‌های راستین پیامبران الهی، پیام صلح و دوستی ساخته می‌شد.

سیاست‌هایی که بی‌ثمر ماند

جشنواره جهانی فیلم فجر سعی داشت محلی برای تبادل تجربیات و ملاقات‌های بین‌المللی فراهم کند و دوره‌های آموزشی فشرده‌ای را برای فیلمسازان جوان تدارک ببیند. در عین حال می‌کوشید با برگزاری بازار بین‌المللی فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران امکانی برای خرید و فروش حقوق، تولید مشترک و حمایت از تولید آثار و نمایش ویژه فیلم‌های جدید ایرانی را به وجود آورد. 

ناگفته نماند سیاست‌هایی که جشنواره جهانی فیلم فجر درپی داشت اگرچه نیاز ضروری سینمای ایران است اما در مرحله اجرا نتوانست به بلوغ کامل برسد و دستاورد آن برای سینمای ایران ناکام ماند و در این راستا موفقیت چندانی حاصل نشد. با ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی فجر ضروری است سیاست‌های این رویداد در سطح بین‌الملل پیگیری شود.

جشنواره فیلم فجر در گام چهلم/ آیا ریل‌گذاری درست سینمای ایران رقم خواهد خورد

بخش جهانی فجر منفعتی برای سینما نداشت

«سیدرضا اورنگ» منتقد و فعال رسانه‌ای درخصوص جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: با وجود هزینه‌های هنگفت بخش جهانی جشنواره فجر، اما این بخش برای سینمای ایران منفعت مالی و معنوی نداشت بلکه تنها منافع عده‌ای که باید تامین شود، به قدر مکفی تامین شد و کهن‌ترین جشنواره سینمایی ایران تضعیف شد.

اورنگ ادغام جشنواره فجر را یک اتفاق مبارک دانست و افزود: اکنون جشنواره دوپاره، دوباره یکپاره شده است و باید از آن که دوران نقاهت را می‌گذراند مراقبت کرد تا دوباره سرپا شود.

بخش فرهنگی در جشنواره فجر پررنگ‌تر است

«مسعود نقاش‌زاده» دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در تشریح برنامه‌های کلان جشنواره و وجوه تمایز این دوره با دوره‌های پیشین گفت: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌های رقابتی» است. در این دوره، برای اولین بار، برنامه‌های فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است.

وی گفت: این برنامه‌ها شامل چهار بخشِ گنجینه‌های سینمای ایران، همایش‌های علمی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ، نشست‌های رسانه‌ای پیرامون فیلم‌های بخش مسابقه و نکوداشت بزرگان سینما در قالب برنامه‌های مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی است. علاوه بر این، در این دوره، شورای علمی جشنواره با حضور رؤسای دانشکده‌های سینمایی معتبر کشور تشکیل می‌شود و با برنامه‌ریزی جشنواره فجر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما مشارکت خواهند داشت.

جشنواره فیلم فجر در گام چهلم/ آیا ریل‌گذاری درست سینمای ایران رقم خواهد خورد

دبیر جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: بخش‌های رقابتی جشنواره نیز شامل مسابقه فیلم‌های سینمایی(سودای سیمرغ)، مسابقه فیلم‌های مستند سینمایی و مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی همچنین مسابقه تبلیغات سینمای ایران است.

تدوین آیین‌نامه‌ جشنواره فجر ضرورت دارد
«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با تیم برگزار کننده جشنواره فجرف یکی از نقاط قوت این دوره جشنواره فجر را حضور ترکیب دانشگاهی و سینمایی در میان مدیران و عوامل اجرایی این رویداد دانست و تاکید کرد: دست‌اندرکاران ستاد برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر تاکنون توانسته‌اند نوعی وفاق و همدلی را میان اهالی سینما ایجاد و با تهیه آیین‌نامه‌ها، چشم‌انداز روشنی را برای برپایی این دوره جشنواره فیلم فجر فراهم آورند.

اسماعیلی جشنواره فیلم فجر را قله فعالیت‌های سینمایی کشور دانسته است و بر ضرورت تدوین آیین‌نامه‌های روشن برای موضوعاتی همچون برگزاری جشنواره و شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش سازمان امور سینمایی تاکید داشته است تا و در این میان برآیند سلیقه‌ها به حدی برسد که بیشترین همدلی و پذیرش در این حوزه حاصل شود.

اسماعیلی کیفیت آثار در جشنواره فجر را حائز اهمیت دانسته است و با تاکید بر هموارسازی مسیر عادلانه رقابت گفت: سینمای ایران باید در جهت حفظ و تقویت منافع ملی ایران حرکت کند. ما باید بتوانیم به جریان تولید آثار متعهد به آرمان‌های ملت و منافع ملی دامن بزنیم و در این زمینه به تلاش و مشارکت گسترده خانواده سینما نیاز داریم. سیاست قطعی ما حمایت از سینماگران در این مسیر است.

گزارش از ولی منصوریان

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها