کارشکنی «تل‌آویو» در پرونده مبادله اسرا

علیرغم اینکه صهیونیست‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا بر اساس شرط و شروط خود، مقاومت فلسطین را وادار به امضای توافقنامه مبادله اسرا کنند، اما دست برتر مقاومت مانع از تحقق این هدف تل آویو شده است.
کد خبر: ۴۹۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ - 17December 2021

کارشکنی «تل‌آویو» در پرونده مبادله اسرا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پرونده تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین به یکی از چالشی‌ترین پرونده‌ها در طول سالیان اخیر تبدیل شده است. علت اصلی و اساسی این مسأله نیز به مواضع متناقض و فریبکارانه رژیم صهیونیستی بازمی گردد. در واقع، رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن سیاست تمامیت خواهی در پرونده مذکور، عملاً تاکنون آن را به شکست کشانده است.

رهبران جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در فلسطین معتقدند که رژیم صهیونیستی به صورت عامدانه به دنبال کارشکنی در فرایند تبادل اسرا است تا در این گیر و دار بتواند بیشترین امتیاز را عاید خود سازد و در نقطه مقابل، امتیازی به مقاومت اعطا نکند. در همین ارتباط، «خلیل الحیه» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس در خصوص تبادل اسرا میان این جنبش و رژیم صهیونیستی، گفت: «صهیونیست‌ها در پرونده تبادل اسرا جدیت ندارند».

این عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس یادآور شد: جنبش حماس تمام تلاش خود را برای آزادی اسرا به کار خواهد بست. مسأله آزادی اسرا همچنان جزو اولویت‌های اصلی حماس محسوب می‌شود. از سوی دیگر، جنبش حماس نیز چندی پیش با صدور بیانیه‌ای، رسماً مواضع خود در خصوص پرونده مبادله اسرا را اعلام کرد.

این جنبش در بیانیه مذکور تأکید کرده است: «رژیم صهیونیستی به دنبال کارشکنی در پرونده مبادله اسرا است. مقامات تل آویو در این پرونده قصد دارند مسائل مختلف را در هم بیامیزند و این در حالی است که ما معتقدیم پرونده مبادله اسرا اساساً یک پرونده مستقل است و به هیچ مسأله دیگری ارتباط ندارد». این جنبش در ادامه بیانیه خود افزوده است که حماس در زمینه مبادله اسرا اجازه فریبکاری را به صهیونیست‌ها نمی‌دهد.

واقعیت آن است که رژیم صهیونیستی پرونده مبادله اسرا با مقاومت فلسطین را به لغو محاصره غزه گِره زده است. این در حالی است که رهبران مقاومت اسلامی فلسطین نیز صراحتاً اعلام کرده‌اند که پرونده مبادله اسرا هیچ‌گونه ارتباطی به لغو محاصره غزه ندارد. در واقع، صهیونیست‌ها به طرف فلسطینی اعلام کرده‌اند که در ازای آزادی نظامیان اسیر خود حاضرند بخشی از محاصره غزه را لغو کنند.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در خارج از فلسطین در مواضعی صریح نسبت به این خواسته رژیم صهیونیستی تأکید کرده‌اند که آزادی اسرای صهیونیست در ازای لغو محاصره غزه پذیرفتنی نیست و اسرای مقاومت باید آزاد شوند.

این بدان معناست که مقاومت فلسطین در پرونده مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی همچنان خود را به معادله «اسیر در برابر اسیر» پایبند می‌داند. پافشاری مقاومت بر روی این معادله در پرونده مبادله اسرا خود به تنهایی نشان دهنده آن است که مقاومت در این عرصه دست برتر را دارد و قادر است تا شروط خود را به طرف صهیونیستی تحمیل کند؛ کما اینکه «عبداللطیف القانوع» سخنگوی جنبش حماس چندی پیش عنوان کرده بود: «مقاومت برگ برنده‌هایی را برای آزادی اسرای خود در اختیار دارد».

رژیم صهیونیستی با مشاهده مواضع قاطعانه مقاومت در پرونده مبادله اسرا و نیز به دلیل ناامید شدن از دیکته کردن شروط خود به جنبش حماس، اخیراً قوانین جدیدی را علیه اسرای فلسطینی به تصویب رسانده است. هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها از تصویب این قوانین این است که از آن‌ها در پرونده مبادله اسرا به عنوان اهرم فشار بهره برداری کنند. در همین راستا، کنیست رژیم صهیونیستی با تصویب قوانین جدید، اختیارات نظامیان صهیونیست برای سرکوب هرچه بیشتر اسرای فلسطینی را افزایش داد.

با این حال، مقاومت فلسطین تحت تأثیر این اقدام صهیونیست‌ها نیز قرار نگرفت و مواضع خود در قبال پرونده مبادله اسرا را تغییر نداد. صهیونیست‌ها حتی با ممانعت از آزاد شدن اسرای فلسطینی در عربستان سعودی نیز تلاش می‌کنند از این مسأله به عنوان اهرم فشاری بر مقاومت فلسطین برای وادار کردن آن به یک توافقنامه یکجانبه بهره برداری کنند. علیرغم کارشکنی تل آویو در آزادی اسرای فلسطینی در زندان‌های سعودی، مقاومت در برابر این فشار‌ها نیز سَر خم نکرده است.

اکنون نیز آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که رژیم صهیونیستی همچنان از مطرح کردن مطالبات زیاده خواهانه در پرونده تبادل اسرا با مقاومت دست نکشیده است. صهیونیست‌ها از یک سوی بر مطالبات زیاده خواهانه خود اصرار می‌ورزند و از سوی دیگر، خواستار آن هستند که مقاومت فلسطین از بخشی از شرط و شروط خود برای امضای توافقنامه مبادله اسرا را صرف نظر کند؛ مسأله‌ای که البته با واکنش قاطعانه مقاومت مواجه شده است.

در همین راستا، روزنامه لبنانی «الأخبار» مطلبی را در خصوص مسأله مبادله اسرا میان جنبش مقاومت اسلامی حماس و رژیم صهیونیستی منتشر کرد. این روزنامه در مطلب خود آورده است: «رژیم صهیونیستی مطالبات زیاده خواهانه‌ای را در خصوص مبادله اسرا با حماس مطرح کرده است». روزنامه الأخبار در این مطلب همچنین عنوان کرده است: «اخیراً فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در غرب آسیا پیامی را از طرف رژیم صهیونیستی به مقامات جنبش مقاومت اسلامی حماس رسانده است».

روزنامه مذکور عنوان کرده است: «این مقام سازمان ملل متحد به مقامات حماس اعلام کرد که تا پیش از پایان آزادسازی اسرای رژیم صهیونیستی، این رژیم اجازه بازگشایی گذرگاه‌ها یا ورود کمک‌های بین‌المللی به غزه را نمی‌دهد و از بازسازی این منطقه جلوگیری خواهد کرد». در ادامه مطلب الاخبار آمده است: «رژیم صهیونیستی خواستار امتیازدهی حماس در پرونده تبادل اسرا و کاسته شدن از تعداد شرط و شروط این گروه مقاومتی است. حماس قاطعانه به این درخواست پاسخ منفی داده است».

با توجه به تمامی آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که مقاومت فلسطین در پرونده تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی دست برتر را دارد. مواضع رهبران مقاومت فلسطین خود گویای این مسأله است. این بدان معناست که در صورت عدم آزادی اسرای فلسطینی، نظامیان اسیر صهیونیست نزد مقاومت، نور خورشید را نخواهند دید.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها