دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تلاش کشورهای غربی برای ایجاد جنجال رسانه‌ای علیه ایران در مذاکرات وین

باید به این موضوع بسیار مهم توجه کرد که در طرف‌های غربی یک نوع عدم تمایلی موج می‌زند که اتفاقا همین امر هم موجب شده تا این دور از مذاکرات به کندی و با سرعت و آهنگی بسیار آرام رو به جلو حرکت کند.
کد خبر: ۴۹۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴ - 20December 2021

تلاش کشورهای غربی برای ایجاد جنجال رسانه‌ای علیه ایران در مذاکرات وینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ شامل روسیه، چین، فرانسه، انگلیس به همراه آلمان در حالی روز جمعه ۲۶ آذر در وین آغاز شد که همچنان رسانه‌های غربی دست از جنجال‌های رسانه‌ای علیه ایران برنمی‌دارند و برخی از مسئولان این کشور‌ها همزمان با در جریان بودن این مذاکرات در اظهارنظر‌های مختلفی سعی می‌کنند تا با سخنان خود تیم مذاکراه کننده ایرانی را تحت فشار روحی و روانی قرار بدهند.

این مذاکرات ادامه مذاکراتی است که از ۸ آذر به عنوان نخستین دور مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها شروع شد و ۱۲ آذر نیز به پایان رسید. البته تیم مذاکره کننده ایرانی در اقدامی بجا و سنجیده و فارق از هیاهو و جنجال رسانه‌ای در همین نخستین دور مذاکرات متن پیشنهادی و موردنظر خود را به منظور بحث و بررسی در جهت رفع تحریم‌ها به طرف مقابل ارائه داده است.

بر این اساس، «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز ۱۱ آذرماه در توضیحی پیرامون ارائه این اسناد به گروه ۱+۴ در وین گفته بود: «ما دیشب دو سند را در اختیار طرف مقابل قرار دادیم؛ سند اول دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع لغو تحریم‌ها و همین‌طور سند دوم در مورد موضوع اقدامات هسته‌ای ایران در اختیار طرف مقابل قرار گرفت. قاعدتاً طرف مقابل باید این اسناد را بررسی و آمادگی لازم را برای گفت‌وگو‌ها و مذاکرات جدی با جمهوری اسلامی ایران در مورد متن‌های ارائه‌شده کسب کند، اما نکته مهم این است که این گفت‌وگو‌ها دارای آثار متنوع و متعدد بین‌المللی است.»

نکته تاسف‌بار این است که دقیقا بلافاصله بعد از پایان این دور از گفت‌وگو‌ها گروه اروپایی ۱+۴ در اقدامی ناجوانمردانه دستور کار قدیمی و همیشگی خود که همانا جنگ روانی و فشار آوردن بر تیم مذاکره کننده ایران را کلید زدند و با استفاده و کمک رسانه‌های رنجیره‌ای خود موجی از ادعا‌ها و تهمت‌های ناروا و به دور از واقعیت را به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران نسبت دادند.

در این راستا نخستین اقدامی که شخصیت‌های کشور‌های اروپای غربی به آن متوسل شدند القای این باور غلط و نادرست بود که مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ تا امروز پیشرفتی نداشته و یا اگر با پیشرفتی هم همراه بوده بسیار ناچیز و غیرقابل توجه بوده است. آن‌ها در این راستا بار‌ها و بار‌ها در برنامه‌های تلویزیونی و بخش‌های خبری خود به این موضوع اشاره کرده و می‌کنند که با توجه به نتایج ناامید کننده این دور از مذاکرات به احتمال فراوان دور بعدی مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد.

حال تمامی این جنگ‌های روانی و جوسازی‌ها در شرایطی است که «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه درست ساعاتی پس از طرح چنین ادعا‌های مضحک و به دور از انصافی در سخنانی اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ از یک هفته آینده مجددا آغاز خواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است چیزی که در این میان واضح و روشن است اینکه نمایندگان کشور‌های اروپایی حاضر در مذاکرات باید برای پاسخ دادن به درخواست‌های ایران به کشور‌های خود بازگشته و با مقامات عالی رتبه کشور مطبوع خود رایزنی کنند و سپس برای دور بعدی این مذاکرات به وین و سر میز مذاکرات با ایران بازگردند.

اما موضوع بسیار مهمی که موجب شده تا کشور‌های غربی در ابتدای راه مذاکرات با ایران به جنگ روانی و جنجال رسانه‌ای دست بزنند و نباید از خاطر مخاطبان دور بماند این است که بسته پیشنهادی ایران به طرف‌های اروپایی آنقدر کامل و جامع بود که همین امر موجب شد تا طرف‌های اروپایی غافلگیر شوند و ببینند که در همین ابتدای کار ابتکار عمل در دستان طرف‌های ایرانی افتاده است.

دیگر موضوعی که موجب شد تا کشور‌های غربی جنگ رسانه‌ای بر ضد ایران را خیلی زود آغاز کنند منطبق نبودن پیشنهاد‌های ایران به طرف‌های اروپایی با افکار و سلیقه‌های آن‌ها بود. در واقع کشور‌های اروپایی به این نکته ظریف توجه نکرده بودند که ایران قرار نیست تا پیشنهاد‌هایی را در این مذاکرات اعلام کند که منطبق به نظرات و سلایق کشور‌های اروپایی باشد. البته این حق مسلم ایران است که پیشنهاد‌هایی را ارائه کند که براساس سیاست‌ها و سلیقه و افکار سیاسی مسئولان و سیاستمداران خود باشد.

در انتها باید به این موضوع بسیار مهم توجه کرد که در طرف‌های غربی یک نوع عدم تمایلی موج میزند که اتفاقا همین امر هم موجب شده تا این دور از مذاکرات به کندی و با سرعت و آهنگی بسیار آرام رو به جلو حرکت کند. ضمن اینکه از آنجایی که طرف‌های مذاکراه کننده با ایران هیچ اختیاری از خود نداشته و نمی‌توانند در این قبیل مذاکرات ضمانت‌های حقوقی لازم را به ایران بدهند این مجموعه از عوامل موجب شده تا نتیجه مطلوب تا امروز برای هر دو طرف میز مذاکره حاصل نشود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار