توافق آلمان و رژیم صهیونیستی برای رایزنی‌های نزدیک درباره برجام

وزرای خارجه آلمان و رژیم صهیونیستی طی یک تماس تلفنی توافق کردند که تماس‌های نزدیک خود درباره برجام را حفظ کنند.
کد خبر: ۴۹۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸ - 23December 2021

توافق آلمان و رژیم صهیونیستی برای رایزنی‌های نزدیک درباره برجامبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه آلمان در پیامی که در صفحه رسمی توییتری خود منتشر کرده بود، نوشت که «آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) طی یک تماس تلفنی با «یائیر لاپید» توافق کردند تا ارتباطات نزدیک خود درباره برجام را حفظ کنند.

وزارت خارجه آلمان در توییتر خود در این خصوص نوشت: «ما خواهان گسترش روابط با اسرائیل در موضوعاتی از جمله جوانان، زنان و آب و هوا هستیم. آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی امروز خود با همتایش یائیر لاپید بر این مسئله تأکید کرد».

در ادامه در خصوص تأکید وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آلمان بر همکاری در خصوص موضوع هسته‌ای ایران آمده است: «دو طرف توافق کردند در خصوص برجام و توافقات آبراهام تماس نزدیک خود را حفظ کنند».

مقام‌های رژیم صهیونیستی از قبل از شروع دور اخیر مذاکرات وین در دولت جدید ایران، تمامی تلاش خود را برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات به کار گرفته‌اند و به فضاسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران پرداخته‌اند. رژیم صهیونیستی و واشنگتن همچنین در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری رویترز چند ماه پیش گزارش داد کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

در هفته‌های اخیر نیز مقام‌های رژیم صهیونیستی به آمریکا سفر کرده‌اند و روز سه‌شنبه هفته جاری نیز «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا برای به روزرسانی صهیونیست‌ها درباره روند مذاکرات وین به فلسطین اشغالی سفر کرد.

از طرف دیگر، گفت‌وگوی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با وزیر خارجه آلمان که یکی از اعضای برجام است، در شرایطی صورت گرفته است که تیر ماه امسال، وبگاه «آکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند. آکسیوس نوشته با آنکه نفتالی بنت و کابینه او نیز همانند نتانیاهو با توافق هسته‌ای ایران مخالفند، اما تعامل با ایالات متحده در خصوص این موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام امروز (پنجشنبه) در پیامی که در صفحه توییتری خود منتشر کرد، از آغاز مجدد مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (۶ دسامبر) خبر داد.

دور هفتم مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران روز هشتم آذر ماه در پایتخت اتریش ازسرگفته شد و دو روز بعد، هیأت مذاکره‌کننده ایران دو سند درباره رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به طرف مقابل ارائه دادند و تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌ها بازگشتند و ادامه دور هفتم مذاکرات وین پس از یک وقفه در ۱۸ آذر ماه از سرگرفته شد و روز جمعه (۲۶ آذر ماه) دور هفتم مذاکرات به پایان رسید و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه هفته جاری در تشریح فضای کنونی در وین گفت: «ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت‌وگو‌های بسیار فشرده‌ای است که طی چند روز گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه به دست آمده است. این‌ها متن‌هایی است که نظرات ایران به همراه متون قبلی در آن لحاظ شده است و الان متونی داریم که براساس آن می‌توانیم به گفتگو‌های آتی ادامه دهیم.»

وی گفت: «اگر طرف‌های مقابل از روز اول با همین رویکردی که در روز آخر به گفتگو‌ها پیوستند، وارد می‌شدند، بسیار زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفتگو‌های آتی برسیم»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار