به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاعپرس، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران صبح امروز (یکشنبه) در سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در شهر تهران ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو با ۱۴۰ ایستگاه وجود دارد، اظهار داشت: روزانه یک میلیون و ۲۰ هزار نفر توسط مترو جابجا میشوند.
وی با بیان اینکه حدود هزار و ۱۷۴ واگن در قالب ۱۷۰ رام قطار در تهران فعال هستند، گفت: حدود ۴۰ درصد از قطارها نیاز به اورهال دارند.
شفیعی گفت: خط پنج مترو تهران -کرج با ۴۳ کیلومتر دارای ۱۱ ایستگاه است و روزانه ۱۰۰ هزار نفر با آن جابجا میشوند.
وی با پرداختن به حادثه اخیر مترو بیان کرد: ساعت ۷ صبح برخورد واگنهای تهران-کرج رخ داد و در ساعت ۷:۱۵ در محل حاضر شدم در حالی که برخی از مسافرین پیاده شده بودند. در این میان به علت فاصله واگن مترو با زمین برخی از مسافرین در هنگام تخلیه واگن آسیب دیدند.
شفیعی ادامه داد: این اتفاق باعث ازدحام مسافر در ایستگاه قبلی و بعدی شد که بلافاصله ۱۰۰ دستگاه اتوبوس تک و دوکابین تامین و مستقر شد تا مسافران را جا به جا کنند.
وی افزود: بعدازظهر هم با تمرکز بر ایستگاه صادقیه ۱۵۵دستگاه اتوبوس با هماهنگی شرکت واحد کرج مستقر شد و به صورت رایگان به مسافرین خدمات رسانی صورت گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه چیتگر دو خط اصلی و دو خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد، گفت: راهبر قطاری که مقصر واقع شده پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیر مجاز داشته و در جلسه دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر چهار خطا را به صورت همزمان انجام داده است.
شفیعی با بیان اینکه به صورت صددرصد این تحلیلها کامل نیست و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان و بررسی بیشتری است، اظهار کرد:در دومین جلسهای که دیشب برگزار شد صداها، ویدیوها و صحبتهای راهبران به صورت کامل بررسی شد اما اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها چهار خطا را همزمان انجام داده است؛ یکی سرعت غیر مجاز، دومی قطع سیستم ATP، سوم عبور از چراغ قرمز و چهارم توقف بیجا.
وی عنوان کرد: به نظر میرسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته و به رغم اینکه این راهبر ۱۸سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیر حرفهای نبوده اما این اشتباهات را داشته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب میشود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است. به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سالهای گذشته از سال ۸۰ تا به حال هفت مورد قطع ATP داشتهایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریدهایم برطرف شده و برای ما هم باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.
شفیعی ادامه داد: براساس بررسی کمیسیون سوانح چهار عامل خطای راهبر، ضعف در سامانه های سیگنالینک و مرکز کنترل، ضعف های فرآیندی و ضعف در تجهیزات از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.
وی ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط پنج و رفع مشکلات فرآیندی و تجهیزات در بهرهبرداری مترو را لازم دانست و گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است. سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال قدمت دارد و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم. حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را میکند باید به صورت بیسیم خبررسانی کند و به صورت سیگنالینگ این دسترسی وجود ندارد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعاتی که به ما تحویل داده شده خالی بوده است، گفت: برخی از قطعات مورد نیاز از سال ۹۵ خریداری نشده است و ما به سرعت سفارش خرید دادیم و در حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم.
انتهای پیام/ 241