معرفی کتاب؛

«ماشو در مه» و ماجراجویی سه نوجوان روی خط نفت

«ماشو در مه» با شخصیت‌های بومی و خرده‌فرهنگ‌های جنوبی و تب و تاب نوجوانی پیشنهاد خوبی است برای کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان، به‌ویژه اگر اهل کنکاش و کشف دنیای اطراف باشند.
کد خبر: ۴۹۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۰ - 29December 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «ماشو در مه» نوشته «فرهاد حسن‌زاده» رمانی است برای کودک و نوجوان که انتشارات سوره مهر به چاپ رسانده است.

داستان درباره پسری جنوبی به نام ماشو است از طبقه‌ای ضعیف که خانه‌هایشان کنار لوله‌های نفت و گاز است. او مادری دارد چشم به راه برادرش حجت که توسط ساواک به دلیل فعالیت‌های انقلابی دستگیر شده است، چشم به راه همسری که جاشو است و به سفر می‌رود و همیشه نگران او هستند... همچنین برادری دیگر به نام خیرو که معتاد است و با دوستانش زیر پل مواد می‌کشند و تنها حرف او در داستان می‌شود و حضورش را نمی‌بینیم.

زندگی ماشو در خیابان لین که کاظم، پسری قلدر، رئیس آن است با شایعه ساکی پر از گنج زیرِ خط لوله زیر و رو می‌شود. کاظم از ماشو که ناگفته تنها دوست اوست می‌خواهد که باهم دنبال گنج بروند. ماشو هم به خواب و خیال پولدار شدن و رها شدن خانواده‌اش از فقر قبول می‌کند که روی لوله‌های دراز نفت و ژاز که مثل مار‌های عصاقورت داده‌اند، راه بروند و در مه و شرجی اول صبح و داغی سر ظهر که زمین و زمان را تفت می‌دهد، دنبال ساک بگردند.

در این میان یکی دیگر از بچه‌های لین به نام سیامک که او را سیا صدا می‌کنند، به اصرار و اجبار خودش را به این گروه دو نفره تحمیل می‌کند. سیاه ژولیده و کثیف و از حمام بیزار است و ظاهر خل‌وضعی دارد و نترس از کاظمی که یک محله از او هراس دارد... این سه در نهایت باهم روی لوله‌های نفت و گاز می‌روند و... باقی ماجرا‌ها رخ می‌دهد.

«ماشو در مه» و ماجراجویی سه نوجوان روی خط نفت

به تصویر کشیدن کوچه‌ای با نوجوانانی شر و شور در جغرافیای محله‌های کنار ساحل، مبارزه انقلابی‌ها در برابر رژیم شاه و دردسر‌های پیدا کردن ساک، داستان بلند خواندنی را در ۸۵ صفحه شکل می‌دهد. خرده ماجرا‌های فرعی به خوبی در کنار جست و خیز پسران برای یافتن گنج نشسته است؛ خواننده کودک و نوجوان در خلال پیگیری‌های حوادث و ماجراجویی‌ها با فضای حاکم بر شهر و التهابات قبل از انقلاب آشنا می‌شود. تیپ‌های انقلابی، ساواکی، مردم عادی و خرده‌فرهنگ‌هایی مانند ورزش زورخانه‌ای و شغل حمامی. مفاهیمی که هدف اصلی نویسنده برای نگارش این داستان بلند است میان ساخت تصویر‌های قوی از سختی جستجو با پا‌های برهنه روی لوله‌های تفتیده، منتقل می‌شود و در یاد می‌ماند.

تحول شخصیت ماشو از نوجوانی سر به هوا به فردی مسئولیت‌پذیر به آرامی در داستان رخ می‌دهد. در کنار آن شاهد آشنایی بیشتر با شخصیت سیا هستیم که در ابتدا کم‌هوش تصویر می‌شود، اما در نهایت با ابعاد دیگر او آشنا می‌شویم که زیر چهره چرک او پنهان شده است. چهره‌ای گریزان از حمام که شنا در شط و خطر کوسه را به جان می‌خرد، اما تن به شستشو در حمام نمی‌دهد... و البته از یال و کوپال افتاد کاظم رئیس لین با چهره خاص خود که همه از او هراس دارند. اما در انتها با شکل گرفتن هویت سیا و ماشو و بلوغ اجتماعی شان، خود به خود جایگاه رئیس کوچه دچار تزلزل می‌شود.

«ماشو در مه» با شخصیت‌های بومی و خرده‌فرهنگ‌های جنوبی و تب و تاب نوجوانی پیشنهاد خوبی است برای کودکان و نوجوانان کتاب‌خوان، به‌ویژه اگر اهل کنکاش و کشف دنیای اطراف باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها