روح‌الله سهرابی:

سینمای دفاع مقدس دوران مطلوبی را سپری نمی‌کند

برخی آثار بی‌کیفیت که 2‌‌ ماهه تولید می‌شود، روی پرده سینما می‌روند و در کنار آنها آثار ارزشی ما‌ها و سال‌ها توسط ما‌فیا پشت اکران می‌مانند.
کد خبر: ۴۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵ - 14July 2015

سینمای دفاع مقدس دوران مطلوبی را سپری نمی‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روحالله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در گفتگویی در خصوص دفاع مقدس گفت: در خصوص آسیبشناسی دفاع مقدس در این چند سال اخیر افراد با سابقههای مختلف بحثهای جدی را مطرح کردهاند ولی تأثیری حاصل نشده و همچنین فضای سینمای دفاع مقدس دوران مطلوبی را سپری نمیکند.
 
وی ادامه داد: دستاندرکاران اعم از فیلمسازان، مسئولان و کسانی که در حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت دارند باید به فکر راهحل باشند زیرا یکی از آسیبها و دغدغههای سینماگر با توجه به فیلمهای زیادی که در طول این سالهای ساخته شده و باید توجه به کاهش فیلمها در سالهای اخیر باشد.
 
سهرابی عنوان کرد:این دغدغهها به دلایل مختلفی در میان اهالی سینما کم شده است از جمله میتوان به میزان مخاطب دفاع مقدس که منهای چند فیلم انگشتشمار عدد قابل توجه و قابل دفاعی نیست.
 
وی افزود:فیلمهای بیکیفیت و سطحی که تولید میشود کمکم به نگاه کلی مخاطب تأثیر گذاشته و علاقه وی را به سوی دیگری هدایت میکند، همچنین بودجه بسیار کم و غیر قابل دفاع به این آثار اختصاص داده میشود.
 
سهرابی تصریح کرد:به طور کلی وقتی به این آثار نگاه میکنم فیلم جنگی محسوب میشوند ولی در مقام مقایسه با سینمای دنیا متوجه میشویم که در این زمینه بسیار عقب هستیم.
 
وی ادامه داد:سینمای جنگ دنیا فیلمهای خود را طبق سیاستهای تعریف شده برای دولتمردان خود ساختهاند و هزینه آنها برگشته و حتی با نگاه استراتژیک و سیاسی فیلمی تولید کردند که از نظر هزینه چیزی را از دست ندادند. ولی فیلمهای ما توانایی رقابت با آنها را ندارد و به همین دلیل محدود به مرزهای کشور خودمان است هزینه فیلمها و دغدغه آنها فیلم را به سمتی هدایت میکند که مخاطب داخلی نسبت به آن موضع گرفته و با آن ارتباط برقرار نمیکند.
 
سهرابی در خصوص گنجینه عظیم دفاع مقدس گفت:با همافزایی بین ارگانها و مؤسسات و افراد میتوان از آثار گنجینه عظیم دفاع مقدس آثار مختلفی را تولید کرد.به دلیل اینکه موضوعات مربوط با دفاع مقدس تمامی ندارد، حتی افرادی که در بیرون از مرزها جنگ ایران و عراق را مطالعه میکنند به ظرفیتهای موضوعی برای استخراج و تولید در عرصه دفاع مقدس توجه میکنند، به دلیل اینکه جنگ ما متفاوت با جنگهای دیگر کشورهاست با این وجود این تفاوت را باید در سینما حس کرد.بنابراین باید واقعیت را به مخاطب گفته و از دروغپردازی و وهم ذهنی خودداری کنیم.
 
وی در خصوص وضعیت دیگر ژانرهای سینما گفت:حال بقیه اعضای سینما خوب نیست فقط میتوان گفت در مقطعی ژانر طنز جواب میدهد و آن هم برای دوره خاص است.
 
سهرابی عنوان کرد:عزم جدی برای ساخت آثار یک نگاه بلند مدت میخواهد که مبتنی بر یک بستر تحقیقی و پژوهشی طی یک پروسه چند ساله باشد تا یک کار بزرگ و عظیم تولید شود که نهتنها در بازار داخلی در خارج از ایران هم به خوبی دیده شود.
 
وی در خصوص ارتقای سطح کیفی مطرح کرد:برای ارتقای سطح کیفی آثار پروسه تحقیق و پژوهش فیلمنامهای که در حال نگارش است باید ذهنی نبوده، چراکه خلاقیت مهم است ولی میتوانیم از این افرادی که در جریان تاریخی دخیل بودهاند استفاده کنیم، که در این صورت مخاطب ارتباط برقرار میکند زیرا بخشی از آن مخاطب افرادی هستند که خودشان را روی پرده سینما میبینند.
 
سهرابی در اکران آثار دفاع مقدس گفت:عدم استقبال زیاد در اکران آثار تأثیر میگذارد همچنین موافق نبودن دستاندکاران برای اکران دلیل دیگری است، برخی آثار بیکیفیت که 2ماهه تولید میشود روی پرده سینما میرود و در کنار آنها آثار ارزشی ماهها و سالها توسط مافیا پشت اکران میمانند.
 
وی در خصوص شهرک دفاع مقدس خاطرنشان کرد:شهرک دفاع مقدس شهرک بسیار بزرگی است که برای نگهداری تجهیزات هزینههای سرسامآوری دارد، مدیر بنیاد روایت یک طرح جامعهای را آماده کردهاند که باید ساختوسازها و امکانات جدید در شهرک اضافه شود با اینکه این طرح آغاز شده، ولی اجرای آن زمانبر است و در درازمدت اتفاق میافتد.صدا و سیما، وزارت ارشاد سازمان سینمایی و حوزه هنری باید بودجهای را برای شهرک دفاع مقدس اختصاص دهند. چراکه شهرک تنها برای سینمای دفاع مقدس نبوده بلکه برای کل سینمای ایران است.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار