یادداشت/

مردم نهم دی را متمایز کردند

روز عاشورا فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین بن علی (ع) است که به این روز جان و معنا می‌دهد. روز نهم دى هم از همین قبیل است. این مردمند که ناگهان با یک حرکت، روز نهم دی را هم متمایز کردند.
کد خبر: ۴۹۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ - 30December 2021

مردم، نهم دی را متمایز کردند

گروه استان‌های دفاع‌پرس- قاسم الازمنی؛ روزهای سال، به‌طور طبیعی و به خودی خود همه مثل هم هستند؛ این انسان بوده که با اراده و مجاهدت های خود، یک روزی را از میان روزهای دیگر برمی کشند و آن را مشخص، متمایز و متفاوت می‌کنند، مثل یک پرچمی نگه می دارند تا راهنمای دیگران باشد.

روز عاشورا - دهم محرم - فی نفسه با روزهای دیگر فرقی ندارد؛ این حسین بن علی (علیه السّلام) است که به این روز جان و معنا میدهد. روز نهم دىِ  هم از همین قبیل است. این مردمند که ناگهان با یک حرکت، روز نهم دی را هم متمایز کردند. فتنه 88، حاصل برنامه‌ریزی ده ساله دشمن برای فروپاشی نظام اسلامی بود.

انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی(ره) که از سال 42 شروع شد، آنچه اثرگذاری غیرقابل انکار در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی داشت، حضور مردم در راهپیمایی ها، مبارزات بر علیه نظام پهلوی بود. نقطعه درخشان این موضوع، در روز 21 بهمن 1357، فرماندار نظامي تهران، طی اعلاميه شماره 40 خود مقررات منع عبور و مرور در شهر را برقرار و اعلام كرد. در پی انتشار اين اعلاميه، حضرت امام خمينی، بلافاصله در پيامی از مردم خواستند، تا مقررات منع رفت و آمد را ناديده گرفته و به خيابان‌ها بيايند. متعاقب پیام امام و ورود مردم به صحنه، مردم ایران توانستند حکومت نظامی را خنثی کرده و آخرین ضربه را بر رژیم پهلوی وارد کنند. با این حضور، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

با شروع جنگ تحمیلی، علیرغم حضور نیروهای مسلح- نقش مردم در حضور به موقع در عملیات ها و همچنین کمک های مالی و معنوی آنان، قطعا اثرگذاری آنها بیش از دیگر عوامل بود. اگر حضور مردم نبود، امکان انجام بیش از 100 عملیات آفندی، طی 8 سال میسر نبود. آنچه را که دشمنان در برنامه ریزی و شروع جنگ تحمیلی محاسبه نکرده بودند، حضور موثر مردم بود.

با رحلت امام خمینی (ره) در خرداد 68، دشمنان تصور کردند که آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده شد و بتدریج این شعله و چراغ  خاموش می شود، ولی آن مراسم تشییع جنازه‌ی میلیونی، آن احساسات پاک و عظیم مردم، همچنین اقدام به موقع اعضای محترم مجلس خبرگان در انتخاب رهبری، آنها را مایوس کرد.

پس از آن؛ یک برنامه‌ریزی ده ساله دیگر انجام دادند، تا در سال 78 نتیجه بدهد. در 18 تیرماه این سال، حمله به کوی دانشگاه تهران را طراحی و اجرا کردند و آن حوادث پیش آمد، در روز بیست و سوم همان ماه، کسانی که این حادثه را خنثی کردند، مردم غیور بودند. در این روز مبارک، مردم به خیابان ها آمدند و توطئه‌ی دشمنان را که سال ها برایش برنامه‌ریزی کرده بودند، در یک روز باطل کردند. آن روز هم گذشت.

موج دوم، برنامه‌ریزی ده‌ ساله دیگر در سال ۸۸ کلید خورد و به خیال خودشان زمینه‌ها را آماده کرده بودند که با تمام قوا و با حمایت برخی کشورهای بیگانه، کار را تمام نمایند. اگر چه حدود سه ماه تهران و برخی شهرها را متلاطم کردند، در اینجا هم مردم در میدان آمدند و باطن آنها ظاهر شد، در روزهای قدس و عاشورا ماهیت آنها بیشتر آشکار گردید. لذا حماسه‌ی نه دی شکل گرفت. آنهم نه فقط در تهران، بلکه در سراسر کشور، میلیون ها نفر در این روز (نهم دی)، بعد هم در بیست و دوم بهمن تکرار و حماسه تکمیل شد. این نقش حضور و موثر باعث شد تا 9 دی، بعنوان حماسه نام گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها