نماینده ولی‌فقیه در استان البرز:

صیانت از جمهوریت و اسلامیت مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان است

آیت‌الله «حسینی همدانی» گفت: صیانت از جمهوریت و اسلامیت مهم‌ترین وظیفه و اقدام شورای نگهبان در طی سال‌های پس از انقلاب بوده است.
کد خبر: ۴۹۸۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷ - 02January 2022

صیانت از جمهوریت و اسلامیت مهم‌ترین وظیفه شورای نگهبان استبه گزارش دفاع‌پرس از کرج، آیت‌الله «سید محمدمهدی حسینی همدانی» نماینده ولی‌فقیه در استان البرز امروز در آئین تکریم و معارفه ریاست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات البرز که در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: شخصیت والای ایشان برای بشر قابل‌درک نیست و هر آنچه نسبت به این بانوی بزرگوار می‌دانیم از ائمه معصومین (ع) به ‌دست‌ آمده است.

وی با اشاره به خطبه معروف حضرت زهرا (س) افزود: محتوای خطبه فدکیه معانی دقیقی از اسلام ناب را با فصاحت و بلاغت برای فضای عمومی بیان می‌کند. الگوی مسیر «تبیین» زهرای اطهر (س) و اساس خطبه فدکیه، بصیرت دهی، بصیرت افزایی و تبیین با تأکید بر زمان‌شناسی و مبارزه آگاهانه است. مهم‌ترین مطلب در خطبه فدکیه روشنگری از انحراف «حکومت خدا بر مردم» به «حکومت مردم بر مردم» بود.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) در این خطبه به شرح مشکلات پس از شهادت پیامبر اسلام (ص) پرداخته است، گفت: ایشان بزرگ‌ترین مشکل آن زمان را وارد شدن افکار و تصمیمات شخصی به حکومت به‌ جای دستورات خدا و قرآن دانست که سکولاریسم امروزی نیز نتیجه همین امر است. ریشه انحرافات از جایی است که «حکومت خدا (دین) بر مردم» گرفته و «حکومت مردم بر مردم» پایه‌گذاری شد.

امام جمعه کرج با تأکید بر اینکه اداره امور دنیوی با عقل بشری به نتیجه نمی‌رسد، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل مسلمین پس از شهادت پیامبر (ص) حذف کسی بود که از طریق غیر، از خداوند حکم گرفت و می‌تواند کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین مطلب دین را بدون هیچ تغییری در اختیار افراد بگذارد. پس از شهادت پیامبر چون دامنه وحی قطع شد امور مسلمین باید با عقل مدیریت می‌شد، لذا به خلیفه روی آوردند.

وی ادامه داد: در همین رابطه در روایتی نقل شده است که یکی از خلفا اقرار می‌کند: «نفسم در اختیار شیطان است و نمی‌توانم به شیوه پیامبر عمل کنم». در «حکومت مردم بر مردم» قدرتمندان قدرت‌نمایی و منابع را چپاول می‌کنند و در «حکومت خدا بر مردم» حاکم از خود هیچ قدرتی ندارد و خود را نوکر مردم و مردم را بنده خداوند متعال و خود را در مقابل مردم مسئول و پاسخگو می‌داند.

آیت‌الله حسینی همدانی «حکومت خدا بر مردم» را مردم‌سالاری دینی عنوان کرد و افزود: در «حکومت خدا بر مردم» دستورات و قوانین دین و خدای تعالی بر جامعه حاکم است. نباید اجازه داد مسیر «حکومت خدا بر مردم» عوض شود چراکه اگر منحرف شود آثار و تبعات فراوانی دارد. در مردم‌سالاری دینی برای انتخاب حاکمان باتقوا، عادل و عالم راهکارها و ساختارهایی دیده ‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه پس از تشکیل نظام اسلامی در ایران اجرای حاکمیت خدا بر مردم نمود پیدا کرد و به جریان افتاد، اذعان داشت: پس از انقلاب شورای نگهبان با وظایف سنگینی تشکیل شد که به علت همین وظایف خطیر نیز در برهه‌های مختلف مورد هجمه قرار گرفته است. صیانت از جمهوریت و اسلامیت مهم‌ترین وظیفه و اقدام شورای نگهبان در طی سال‌های پس از انقلاب بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقدهایی به مجموعه شورای نگهبان وارد است؛ با این ‌حال جایگاه، کارکرد و عملکرد این جایگاه مهم نظارتی در طول این 40 سال قابل‌ تقدیر و تشکر است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود از خدمات و اقدامات ریاست سابق دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان البرز قدردانی کرد و گفت: در این حیطه کاری سختی‌های فراوانی وجود دارد که تحمل آن‌ها سخت است که وی مقاوم بود و به‌ خوبی به وظیفه خود عمل کرد. ان‌شاءالله ریاست جدید این دفتر با دقت، ظرافت، لطافت، صراحت و قاطعیت کار خود را دنبال کند و منشأ آثار و برکات باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار