روایت شهید سلیمانی از تصمیم سرنوشت‌ساز بعد از عملیات کربلای ۴

شهید سلیمانی درمورد تصمیمی که بعد از عملیات کربلای ۴ گرفته شد، گفت: با جمع‌بندی از حرف‌ها و مسائل، روحیات رزمندگان نه تنها به حالت اول بازگشت بلکه جبهه برای آن‌ها تعصب ویژه‌ای پیدا کرد. همه به این جمع‌بندی رسیدند که باید انتقام عملیات کربلای ۴ را بگیرند.
کد خبر: ۴۹۸۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱ - 30March 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان و در زمره فرماندهان عملیات‌های والفجر ۸، کربلای ۴ و کربلای ۵ بود. حال مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بهانه سالگرد شهادت شهید سلیمانی به بازنشر گوشه‌ای از روایت حاج قاسم از مجاهدت رزمندگان اسلام در عملیات کربلای ۵ پرداخته است. این خاطره به شرح زیر است:

روایت شهید سلیمانی از تصمیم سرنوشت‌ساز بعد از عملیات کربلای ۴/ وقتی رزمندگان برای انتقام از دشمن هم‌دل شدند

«... (بعد از عملیات کربلای ۴) دشمن دچار غرور کاذب ویژه‌ای شده بود و از طرف دیگر هم با توجه به زحمات زیادی که کشیده شده بود و نیرو‌های فراوانی که آمده بودند و وضعیت سیاسی نظامی که در جنگ حاکم بود امکان این نبود که عملیات کربلای ۴ نیمه‌تمام بماند و رزمندگان به مجموعه خود بازگردند.

جمع‌بندی مجموعه فرماندهان این بود که بلافاصله در همین موقعیتی که نیرو‌ها حضور دارند و استفاده از جو بوجودآمده از غرور دشمن از پیروزی، عملیاتی انجام شود که نیرو‌ها بتوانند عدم انتقال در عملیات کربلای ۴ را جبران کنند. در همان جلسات نتیجه جمع‌بندی بحث‌ها توافق بر سر زمین‌های عملیات کربلای ۵ بود اما در عملیات کربلای ۵ چیزی جز نصرت خداوند ملجأ رزمندگان نبود.

با جمع‌بندی از حرف‌ها و مسائل، روحیات رزمندگان نه تنها به حالت اول بازگشت بلکه جبهه برای آن‌ها تعصب ویژه‌ای پیدا کرد. همه به این جمع‌بندی رسیدند که باید انتقام عملیات کربلای ۴ را بگیرند و تا زمانی که از دشمن زهر چشمی نگرفته‌اند، غرور دشمن را در هم نشکسته‌اند و پوزه دشمن را ه خاک نمالیده‌اند، از آنجا نروند.

این روحیه میان رزمندگان خصوصا فرماندهان گردان‌ها، گروهان‌ها و رسته‌ها که محور اصلی شکستن خطوط و هدایت عملیات‌ها بر عهده آن‌ها بود، زبانزد بود.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار