نماینده سابق کمیته جست‌وجوی مفقودین در استان همدان:

حضور شهید سلیمانی در جبهه مقاومت، بر عرصه دیپلماسی نیز اثرگذار بود

«زمردیان» گفت: حضور شهید سلیمانی در جبهه مقاومت، حتی بر عرصه دیپلماسی نیز اثرگذار بود، او «مرد میدان» بود؛ اما نه به این معنا که فقط در میدان جنگ حضور داشته باشد، بلکه مقتضیات زمان را به‌هنگام تشخیص داده و در سخت‌ترین شرایط، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌داد.
کد خبر: ۴۹۸۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۶ - 08January 2022

حضور شهید سلیمانی در جبهه مقاومت، بر عرصه دیپلماسی نیز اثرگذار بود«محمدجواد زمردیان» نماینده سابق کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس، با اشاره به جایگاه والای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، اظهار داشت: وقتی انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) پیروز و نظام جمهوری اسلامی برپا شد، مبنای آن تنها محصور به مرز‌های کشور نبود و امام (ره) نگاهی فراسرزمینی داشتند؛ البته به فکر کشورگشایی و تصرف سرزمین‌ها نبودند؛ بلکه به دنبال آن بودند که مدینه فاضله مبتنی بر منویّات پیامبر اکرم (ص) را فراهم آورند.

وی افزود: به وجود آوردن این مدینه فاضله مستلزم لوازم، ابزار و شرایطی بود که شاید در سده‌های قبل اتفاق افتاده اما فراگیر نشده بود؛ مثل اتفاقی که در نهضت تحریم تنباکو توسط «میرزای شیرازی» رقم خورد، اما چون زمینه و ابزار گسترش این قیام و رویکرد فراگیر که مهم‌ترین آن نیروی انسانی متعهد و متخصص است، فراهم نبود، این نهضت تداوم نیافت.

زمردیان ادامه داد: هدف امام خمینی (ره) وقتی محقق می‌شد که چنین نیرو‌ها و افرادی در صحنه حضور داشته باشند و برای همین ایشان سال ۱۳۴۲ فرمودند که سربازان من در گهواره‌ها هستند و سال‌ها بعد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از واژه تحقق تمدن نوین اسلامی استفاده کردند؛ بنابراین تحقق این اتفاق، نیازمند معرفتی بود که باید توسط نیرو‌های انقلابی به وجود می‌آمد، اما در آن مقطع کمتر نیرویی به این درک و بصیرت رسیده بود و نیرو‌های موجود در این حوزه نیز توسط جریان برنامه‌ریزی‌شده علیه نظام به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: شهیدان مطهری، بهشتی و دیگر تئوریسین‌های این حرکت عظیم، یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند؛ اما آن‌چه پس از انتصاب رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار مهم بود، شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی بود که باید با محوریت برخی نیرو‌های انقلابی شکل بگیرد که کاربلد باشند و گذشته از آن، بصیر و با معرفت نیز باشند.

نماینده سابق کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح در استان همدان خاطرنشان کرد: امروز در فشار شرایط اقتصادی، برخی از مردم چنین سوالی را مطرح می‌کنند که وقتی کشور درگیر مسائل و دغدغه‌های اقتصادی است، کمک و حمایت از دیگر کشور‌ها و هزینه کردن در جنگ‌های فرامرزی چه جایگاهی دارد؟ این شرایط نیازمند شخصیتی بود تا نقش فرمانده‌ای را ایفا کند که جامع‌الاطراف باشد و جمیع ویژگی‌های مورد نظر را داشته باشد.

وی بیان داشت: در بین این همه فشار و هجمه، حضور کسی لازم بود که وقتی به آن سوی مرز‌ها می‌رود، بداند هدف جمهوری اسلامی کشورگشایی و تصرف خاک نیست و لازم بود این فرد، کسی از جنس شهدا باشد و اصول تربیتی در کار تشکیلاتی را مد نظر داشته و با درایت باشد و در ابعاد و وجوه مختلف شخصیتی رشد کرده باشد که حقیقتا سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارای این ویژگی‌ها و عطیه الهی برای کشور ما بود.

زمردیان یادآور شد: شهید سلیمانی وقتی وارد کشوری می‌شد، نه‌تنها برای مسئولیت مستشاری ورود می‌کرد؛ بلکه مسائل قومی و ملیتی آن کشور نیز از جمله دغدغه‌های وی بود. نیروی قدس سپاه متشکل از چند فرهنگ و ملت است و مدیریت کردن آن‌ها در کنار هم و ایجاد انسجام و وحدت رویه در بین آن‌ها، هنری می‌خواست که سردار شهید قاسم سلیمانی از برخوردار بود.

حضور سردار سلیمانی در جبهه مقاومت، بر عرصه دیپلماسی نیز اثرگذار بود

نماینده سابق کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح در استان همدان خاطرنشان کرد: حضور شهید سلیمانی در جبهه مقاومت، حتی بر عرصه دیپلماسی نیز اثرگذار بود، او «مرد میدان» بود؛ اما نه به این معنا که فقط در میدان جنگ حضور داشته باشد، بلکه مقتضیات زمان را به‌هنگام تشخیص داده و در سخت‌ترین شرایط، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌داد.

وی متذکر شد: اثرگذاری این مرد میدان تا جایی بود که رییس جمهور کشور ابرقدرت دنیا شخصاً دستور ترور او را داد و این نشانه عجز و ناتوانی جهان استعمار است؛ زیرا ترور آخرین حربه مقابله است و ابرقدرت یکه‌تاز دنیا که خود را کدخدای دنیا نیز می‌داند، تا جایی در برابر این مرد قهرمان دچار عجز شد که راهی جز حذف فیزیکی او پیش روی خود ندید.

زمردیان افزود: شخصیت شهید سلیمانی دارای ویژگی‌های متعددی است که در مکتب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی پرورش یافته بود و این شخصیت برگرفته از وجوه رفتاری شهدای دیگر است که در زمان شهادت، انقلاب و رفراندوم دیگری در کشور به راه می‌اندازد و سیل جمعیتی به راه می‌افتد که از همه تیپ‌های شخصیتی در آن وجود دارند.

رویش‌ها جای شهید سلیمانی را پربارتر خواهند کرد

نماینده سابق کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیرو‌های مسلح در استان همدان ادامه داد: از شهیدان «بهنام محمدی» و «حسین فهمیده» شهدای ۱۲ ساله تا شهید قاسم سلیمانی، هر یک در برهه‌هایی از زمان مأموریت داشتند و خون آن‌ها بر عمق صیانت و حفظ انقلاب اسلامی افزود.

وی اظهار داشت: شهید سلیمانی یک شخص نیست که با شهادت او فرهنگ ایثار و مقاومت از بین برود؛ بلکه او یک مکتب است و مکتب سلیمانی با خون شهدا پربارتر و پرشورتر می‌شود و نه‌تنها این راه منقطع نخواهد شد، بلکه از این نهال، جوانه‌های تازه خواهد رویید و رویش‌هایی بلندتر و مستحکم‌تری از این خون ایجاد می‌شود که درخت مقاومت را قوی‌تر و سربلندتر از قبل خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار