دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

احترام تمام‌قد تهران به شهدای گمنام/ چرا تفحص پیکر شهدا مهم است؟

جنگ تحمیلی و ۸ سال دفاع مقدس در ظاهر سال‌هاست که به پایان رسیده اما خاطرات و اثرات آن همچنان باقی است، مادرانی هنوز چشم به راه بازگشت فرزندشان هستند و پدارنی هنوز به عشق دیدن روی فرزند شهیدشان سر به بالین می‌گذارند، از همین رو شاید بازگشت پیکر مطهر آن‌ها به آغوش خانواده اندکی از این آلام را التیام بخشد.
کد خبر: ۴۹۹۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹ - 08January 2022

احترام تمام قد تهران به شهدای گمنام/ چرا تفحص پیکر شهدا مهم است؟گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حسین ثالثی؛ در سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی بسیاری از خانواده‌ها که عزیزانشان از جبهه بازنگشته بودند در انتظار دریافت خبری از آنها بودند تا شاید از سرنوشت‌شان کسب اطلاع کنند. در این میان بود که لزوم تفحص و پیگیری سرنوشت بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی اهمیتی دوچندان یافت و در ستاد کل نیروهای مسلح، واحدی برای این منظور راه‌اندازی شد.

در هنگام جنگ تحمیلی به دلیل نامساعد بودن وضعیت جغرافیایی مناطق عملیاتی، حجم آتش دشمن و قرار گرفتن شهدا در محدوده‌ای بین نیروهای خودی و دشمن، امکان جابه‌جایی و انتقال پیکر مطهر تعداد زیادی از شهدا فراهم نشد. تفحص پیکر مطهر شهدا سال‌هاست که در مناطق عملیاتی مختلف جنوب و غرب کشور و مناطق برون‌مرزی در کشور عراق انجام‌ شده و تاکنون تداوم‌یافته است. در این‌ بین پیکر بیش از  ۴۵ هزار شهید دوران دفاع مقدس طی این جست‌وجوها کشف‌ شده و در این راه تاکنون بیش از ۵۰ تن از اعضای تیم تفحص (جست‌وجوگران نور)، شهید و بیش از ۱۲۰ نفر جانباز شده‌اند.

*تاکید اسلام بر خاکسپاری مسلمانان

تلاش مجدانه و طاقت‌فرسا برای یافتن پیکرهای مطهر شهدا و بازگرداندن شهدا به خانواده‌هایشان و تشییع و خاک‌سپاری آنان در محل‌های مناسب، هم تکریم و تعظیم به مقام شهدا و احترام و سپاسگزاری از خانواده آنان و هم سرمنشأ آثار و برکات فراوان در کشور است.

در بینش اسلامی و فرهنگ دینی، پیکر اموات و متوفیانی که به دلایل گوناگون بر زمین‌ مانده و امکان دسترسی به ابدان آنان نیز وجود دارد، باید در مکان‌های مناسب و با آداب اسلامی به خاک سپرده شوند. از سوی دیگر احترام به اموات در اسلام آن‌چنان تأکید شده است که در رساله توضیح‌المسائل مراجع تقلید در این خصوص آمده است: «غسل، کفن، نماز و دفن مسلمان دوازده‌امامی، بر هر مکلفی واجب است و اگر بعضی انجام دهند، از دیگران ساقط می‌شود و چنانچه هیچ‌کس انجام ندهد همه معصیت کرده‏‌اند و بنابر احتیاط واجب حکم مسلمانی هم که دوازده‌امامی نیست، همین‌طور است.» در قرآن کریم  نیز خداوند می‌فرماید: «ألم نجعل الارض کفاتا أحیاء وأمواتا. ‌مگر ما زمین را دربرگیرنده و پوشاننده شما در حال مرگ و زندگی قرار ندادیم‌؟‌»

حال شهدا که دارای منزلت والا و جزو بندگان و اولیای خاص خداوند سبحان هستند و با رشادت‌ها و ایثارگری‌ها، عزیزترین سرمایه انسانی خود را در راه اهداف متعالی اسلام فدا می‌کنند و در معرکه جنگ و جهاد مظلومانه به شهادت می‌رسند، پیکرهای مطهرشان دارای قداست و اهمیت بالاتری است. اگرچه بر طبق روایات، شهدای معرکه، غسل و کفن ندارند اما آداب دفن بر آنها مترتب است و لازم است باشکوه و عظمت تشییع و به خاک سپرده شوند.

*حتی استخوان یک شهید، مقدس است

در میان تمامی ملت‌های دنیا، سرباز، وظیفه دفاع از خاک کشور و حفظ جان مردم را دارد. تفاوت ایران اسلامی با سایر کشورهای دنیا در این است که اگر در طی جنگ، سرباز کشته و جسد او پیدا نشود سایر کشورها اهمیتی نخواهند داد اما در دین مبین اسلام و به‌ویژه مکتب انقلاب اسلامی حتی استخوان یک شهید، مقدس است و یافتن آن ارزش معنوی دارد. از منظر مکتب انقلاب اسلامی و حق‌شناسی موظف‌یم تا آخرین قطره خون در پی جسد شهدای مفقودالاثر باشیم چراکه آنان از جان و مال خود برای دفاع از مردم و خاک وطن گذشتند.

تفحص پیکر مقدس شهدا بسیار ارزشمند است و نباید نسبت به آن بی‌اعتنا بود. در حال حاضر این وظیفه خطیر بر عهده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح است و چنانچه نیاز باشد از آخرین فناوری روز دنیا همچون DNA استفاده می‌شود تا تمامی شهدای مفقود، پیدا و به خاک وطن سپرده شوند.

به طور حتم اگر استخوان‌های مبارک شهدای مفقودالاثر و حتی تکه‌ای از لباس‌هایشان به وطن بازگردد، باز هم تمامی جامعه معطر و شوق مردم نسبت به آن هدایت خواهد شد. به‌کرات موضوعات مشابه این امر مشاهده‌ شده و بنابراین در حال حاضر به‌صراحت می‌توان شهدای غواص را مثال زد؛ هنگامی‌که مردم دیدند این افراد دست‌بسته و مظلومانه به شهادت رسیدند، غلیان احساس کردند و با شوق، شهدای عزیز انقلاب اسلامی را به خاک سپردند.

*احترام تمام قد تهران به شهدای گمنام

همچنین پنجشنبه هفته گذشته نیز دیدیم که در مراسم تشییع 150 شهید دوران دفاع مقدس مردم قدرشناس تهران حضوری باشکوه داشتند. در این روز مردم تهران به احترام شهدا که حق بزرگی بر کشورمان دارند، تمام‌قد ایستادند، از آن‌ها درخواست شفاعت کردند و برای مظلومیت‌شان اشک ریختند.

پیکرهای شهدا به میان مردم آمد و عده‌ای دور تابوت‌ها حلقه‌زنان سینه‌زنی کردند. مادری اشک‌ریزان با غریبه‌های آشنا درد دل کرد. پدری سر به بالین شهدا نهاد و سوگنامه خداحافظی سر داد. لحظه به لحظه بر تجمع مردم افزوده شد و مراسم تشییع با حضور پرشور مردم آغاز شد و پایان یافت.

در طول مسیر قدم‌های مردم به نیت رسیدن به راه شهدا برداشته می‌شد. درست همانند مادر شهیدی که گفت فرزند من هم به راهی رفت که این شهدا رفته‌اند و یا همسر شهیدی که قصد دارد راه شهیدان را به فرزندانش بیاموزد.

انتهای پیام/361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار