به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «فاطمه الیاسی» نویسنده کتاب در گفتوگویی پیرامون تأثیر قیمت کاغذ بر سرانه مطالعه، اظهار داشت: سرانه مطالعه در کشور ما در سطحی پایینی قرار دارد این مهم در سالهای اخیر افزایش بیشتری داشته، زیرا قیمت کاغذ به عنوان کالای اصلی تولید کتاب قیمت بسیار بالایی پیدا کرده است.
وی در همین راستا ادامه داد: افزایش قیمت کاغذ زمینه را برای بالا رفتن قیمت کتاب فراهم کرد، این مهم سبب شد تا مردم خرید کتاب را کنار بگذارند و خانواده بیشتر به دنبال تأمین کالاهای مورد نیاز اولیه خود باشد از سوی دیگر ناشران نیز با عدم حمایت مخاطبان و کتاب دوستان مواجه شده و تیراژ کتابها را پایین آوردند این مهم یک زنجیره متصل را ایجاد کرد که نتیجه آن کاهش تولید کتاب و همچنین کاهش خرید کتاب را در پی داشت.
الیاسی استقبال مردم از کتابها «پی دی اف» را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: با افزایش قیمت پشت جلد کتابها علاقمندان به مطالعه ترجیح دادند تا کتابهای «پی دی اف» را خریداری و مطالعه کنند اگر چه این نوع کتابها جذابیت کتابهای فیزیکی را ندارد، اما میتوانند به تأمین اطلاعات و نیاز مخاطبان پاسخ بگوید از سوی دیگر جهان در حال تحول و حرکت بهسوی فناوریهای جدید است لذا تغییر ذائقهها نیز امری دور از انتظار نیست.
وی در مورد فضای مجازی بیان کرد: این امر که جامعه ما در زمان کرونا گرایش ویژهای به فضای مجازی نشان دادند واقعی است زمان که پیشبینی میشد افراد به مطالعه کتاب بپردازند زمان خود را صرف فضای مجازی کردند، زیرا جذابیتهای بصری بیشتری را نسبت به سایر بخشها از خود نشان میداد این مهم در بین مخاطبان جوان بسیار بیشتر بود.
نویسنده کتاب «من خواب دیدهام» به فضای فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: به نظر میرسد سینما و کتابها و بسیاری دیگر از بخشهای فرهنگی نتوانستند نظر مخاطبان در جامعه را به خود جلب کنند لذا باید قویتر در این فضا ظاهر میشدند مخاطبان علاقه داشتند تا کارهای موفقتری را شاهد باشند، زیرا کتابهای خوب بسیاری طی این سالها تولید شده که ذائقه و انتظار مخاطبان را بالا برده است و توقع جامعه وارد مراحل جدیدی شده که در پی آن کارهای ارزنده بیشتری باید تولید شود.
الیاسی بهکارگیری برنامههای متعدد همانند نمایشگاههای متعدد و پویشها را در جهت متوجه کردن جامعه بهسوی اهمیت مطالعه مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: سیاستگذاری در حوزه فرهنگ بهمنظور برگزاری نمایشگاههای کتاب چه بهصورت مجازی و فیزیکی قدمی ارزنده و تأثیرگذار خواهد بود در این راستا استفاده از پویشها با عناوین مختلف بسیار مهم و عملیاتی خواهد بود و میتواند اذهان جامعه را بهسوی ارزش کتاب و کتابخوانی متوجه کند.
وی نقش تبلیغات برای معرفی کتابها را مهم دانست و ابراز کرد: تولید و تهیه محتوای با کیفیت از یک سو و ایجاد تبلیغات به منظور معرفی کتابها برای جامعه از سوی دیگر نکات کلیدی و اثرگذار برافزایش سرانه مطالعه و در عین حال خرید کتاب خواهد بود. این مقولهای طلایی و کاربردی برای جلب توجه جامعه بهسوی سرانه مطالعه است مردم از وجود کتابهای خوب تولید شده آگاهی ندارند لذا باید بیشتر کتابهای خوب را در تبلیغات معرفی کرد، زیرا چنانچه کتابهای خوب مورد توجه و تبلیغات قرار نگیرد و مخاطب را تأمین نکند پاسخی منفی از سوی مخاطبان دریافت میشود در چنین شرایطی تبلیغات نیز بعد از مدتی تأثیر و برد خود را از دست خواهد داد.
الیاسی نقش تبلیغات را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: کتابهای که تولید میشوند، اما مورد تبلیغ و یا به عبارتی مورد حمایت رسانههای تبلیغاتی قرار نمیگیرند پس از انتشار به فراموشی سپرده میشود در حالی که دیده نشدهاند این اتفاقی دردناک بوده که برای بسیاری از کتابها رخ داده است.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱