رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کشور:

برآیند دانشگاه باید در جامعه دیده شود

«هاشمی» گفت: برآیند دانشگاه باید در جامعه دیده شود و ظهور پیدا کند و دانشگاه اگر اسلامی شد برآیند آن در جامعه ظهور پیدا خواهد کرد.
کد خبر: ۵۰۰۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ - 12January 2022

به گزارش دفاع‌پرس از یزد، «سید محمود هاشمی» رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام «صالحی افشار» عضو شورای مرکزی بسیج اساتید به همراه جمعی از مسئولان بسیج اساتید استان و دانشگاه آزاد یزد جهت ادای احترام به مقام شامخ هشت شهید گمنام دفاع مقدس و دو شهید مدافع دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در معراج الشهدای این دانشگاه حضور یافتند.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور امروز در نشست هم‌اندیشی کانون‌های بسیج اساتید دانشگاه‌های استان یزد اظهار داشت: نهضت استادی در انتخابات ۱۴۰۰ در کشور برای حضور حداکثری تلاش‌های قابل ستایشی داشتند و با استمرار فعالیت‌ها و مطالبه گری‌های خود از دولت سیزدهم روح امید را در مردم زنده نگه دارند و با تشکیل گروه‌های جهادی تخصصی در حد توان در نقاط شهری و روستایی طعم شیرین خدمت را به مردم بچشاند.

هاشمی یا یادآوری ایام شهادت صدیقه طاهره (س) و سردار شهید سلیمانی و آرزوی قبولی عزاداری‌ها بیان کرد: این روز‌ها سالروز عملیات کربلای پنج هست که معتقدیم در منظومه دفاع مقدس عملیات کربلای پنج آغازی بر پایان جنگ تحمیلی بود که بلافاصله بعد از عملیات کربلای چهار، در ۱۹ دی‌ ۱۳۶۵ اتفاق افتاد. اساتید بسیجی شجاعانه و بصیرانه به میدان آمدند و توانستند دغدغه‌های امام امت را دنبال کنند.

وی گفت: نسبت به جامعه و کارگزاران نباید بی‌تفاوت بود و معتقدیم فرمانداران و استانداران سرپنجه‌های دولت و اعتماد عمومی هستند که هر جا فعالیت‌ها و کار‌های آنان باعث خدشه‌دار شدن اعتماد عمومی شود من و شما هیچ ملاحظه‌ای را در برخورد با کارگزاران جز ملاحظه نظام و انقلاب نباید داشت. هر جا در برابر کج‌روی‌ها ملاحظه‌کاری شد؛ خسران پیش آمد و خسران آن را باید مضاعف جبران کرد.

هاشمی گفت: خِرد جمعی که عصاره جریان انقلاب است برای مبحث آموزش عالی تصمیم می‌گیرد و گاهی ممکن است یکی دو مورد خارج از این فرایند وارد تصمیم‌گیری شود، ولی دانشگاه آزاد تحت نظام ولایت‌فقیه اداره می‌شود. آموزش عالی هم در خدمت جریان انقلاب است؛ پس انتظارات نایب حضرت، ولی‌عصر در این دوره اگر در دانشگاه تحقق پیدا نکند اهداف هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی با یادآوری مشکلات ۴۲ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وجود بیانیه گام دوم انقلاب برای چهل سال دوم خاطر نشان کرد: انقلاب دستاورد‌های بی‌شماری داشته است و عظمت کار‌هایی که در انقلاب انجام‌شده زیاد است. رهبر معظم انقلاب به‌صراحت فرمودند ما هنوز در مرحله تشکیل دولت اسلامی هستیم و ما هنوز نتوانستیم دولت اسلامی را تحقق ببخشیم، برای این‌که دانشگاه ما هنوز دانشگاه اسلامی نشده است؛ امام می‌فرمایند برآیند دانشگاه باید در جامعه دیده شود و ظهور پیدا کند و دانشگاه اگر اسلامی شد برآیند آن در جامعه ظهور پیدا خواهد کرد.

هاشمی افزود: صحبت از گام دوم انقلاب به دولت اسلامی که می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌صراحت بیان می‌فرمایند دل‌بستگی به رفتار‌های طاغوتی، مردد شدن به اصل اهداف انقلاب و... این‌ها برخی از آفت‌هایی بود که برخی مسئولان ما گرفتار شدند و الان هم در دولت سیزدهم ممکن است انگشت‌شمار وجود داشته باشد. متأسفانه برخی به دنبال تأمین دنیای خود در قبول مسئولیت‌ها هستند و خدمت را اولویت نمی‌دانند و اگر من و شما هم این‌گونه باشیم دولتی که می‌خواهد زمینه‌ساز دولت اسلامی شود تحقق پیدا نخواهد کرد.

معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور خاطر نشان کرد: انتظار ما این است دولت سیزدهم زمینه‌ساز دولت اسلامی شود و گام دوم مانیفست ما در چهل سال آینده است، شما و دولت در این مسیر حرکت کند و ما هم کمک کنیم؛ هم حمایت، هم نقد و هم مطالبه می‌کنیم. نخبگان ما و اساتید دانشگاه نباید ناامید شوند و هرگز این ناامیدی در رفتار و عملکرد آن‌ها نباید دیده شود و باید امید به آینده را تقویت کرد، زیرا رهبر معظم انقلاب به‌عنوان حکیم انقلاب فضای آینده را روشن می‌بینند. بعضی جا‌ها باید چشم‌ها را بست و تواضع به خرج داد و خود را شکست و کار‌ها را دنبال کرد.

هاشمی، دانشگاه آزاد اسلامی در کشور را ظرفیت مناسبی برای ایجاد هم‌افزایی خواند و گفت: برنامه‌های پیش‌ رویی که در دانشگاه آزاد وجود دارد جزء اولویت‌های نهضت استان و برنامه پنج‌ساله دانشگاه آزاد می‌تواند باعث خشنودی نایب حضرت ولیعصر شود به‌واسطه اعتمادی که جریان انقلابی در بحث مدیریت دانشگاه دارد. اگر دوره‌های آموزشی از سه اصل مهارتی، بصیرتی و معرفتی برخوردار نباشد از نظر ما دوره آموزشی نخواهد بود. در هر استان حداقل یک گروه جهادی می‌تواند به‌صورت مسئله محور کار‌ها را دنبال کند و در شهرستان‌ها و روستا‌ها با حداقل کارهایی که در توان دارند طعم شیرین خدمت را بچشانند.

وی به دغدغه بسیج دانشگاه در ارتباط با همه اقشار به‌عنوان یک هدف دیرینه اشاره کرد و افزود: این یکی از مباحثی است که از گذشته دور وجود داشته و هم‌اکنون دغدغه ماست و گفته می‌شود در همه اقشار در استان‌ها باید بتوانند آن را دنبال کنند. بسیج دانشجویی و بسیج اساتید، چون حالت مستقل در کشور دارد و دیگر اقشار این اتفاق نمی‌افتد می‌توانند بهتر هم‌افزایی را دنبال کنند یا هماهنگی با دفاتر نهاد، نهاد‌های انقلابی دیگر در دانشگاه وجود دارد.

هاشمی، پیگیری بسیج اساتید یزد را از استاندار و فرمانداران برای بهره‌مندی از ظرفیت نهضت استادی خواستار شد و گفت: در استان‌ها هم خود شما باید این تلاش را داشته باشید و ظرفیت نهضت استادی را در همه دانشگاه‌ها ارتباط دهید البته در حوزه‌های اجرایی ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، ولی در جا‌هایی می‌تواند این امر اثرگذار باشد و اتفاق بیفتد. نباید نگاه تبعیض آمیز گذشته را نسبت به دانشگاه‌ها داشت بلکه از ظرفیت طرح‌های عمرانی، پژوهشی و طرح‌های تحقیقاتی همه دانشگاه‌ها باید استفاده کرد.

معاون تربیت و آموزش سازمان بسیج اساتید کشور با اشاره به شکل‌گیری نهضت استادی در کشور بیان کرد: حال که نهضت استادی در دانشگاه آزاد به‌صورت جهادی بحث کرسی‌های ترویجی را شروع کرده و تلاش خوبی هم انجام شده، اما بحث کرسی‌های نظریه‌پردازی که یکی از دغدغه‌های حضرت آقا در چند سال گذشته است بر زمین مانده است و ما حداقل می‌توانیم در شرایط کرونا و بن‌بست‌هایی که وجود داشت با همین نظریه‌ها راه را باز کنیم. بعضی در حوزه کسب وکار و بعضی در حوزه تولید و بسته‌بندی شیوه‌های مختلف آموزش نظریاتی را بیان کردند، ولی آن چیزی که مدنظر آموزش عالی بود اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار