کاخ سفید: اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، مشکلات کنونی با ایران ایجاد نمی‌شد

سخنگوی کاخ سفید با مقصر دانستن دولت سابق آمریکا در مشکلات کنونی با ایران، گفت به دلیل خروج ترامپ از برجام بود که برنامه هسته‌ای ایران دیگر تحت کنترل نیست و به‌سرعت در حال تقویت است.
کد خبر: ۵۰۰۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳ - 13January 2022

کاخ سفید: اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، مشکلات کنونی با ایران ایجاد نمی‌شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید طی نشست خبری بامداد پنج‌شنبه بار دیگر دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» را مسئول مشکلات کنونی با ایران معرفی کرد.

ساکی در این‌باره توضیح داد: «آنچه ما می‌خواهیم به مردم یادآوری کنیم این است که چرا اکنون در این نقطه هستیم. اگر رئیس جمهور سابق از توافق با ایران خارج نمی‌شد، هیچ یک از چیز‌هایی که اکنون با ایران می‌بینیم، اتفاق نمی‌افتاد.»

وی با مقصر دانستن ترامپ در مشکلاتی که بر سر توافق هسته‌ای و مسائل منطقه‌ای با ایران رخ داده است، اظهار داشت: «ترامپ بدون فکر کردن به اتفاقات بعدی، از توافق با ایران خارج شد و در نتیجه برنامه هسته‌ای ایران دیگر تحت کنترل و مهار شده نیست.»

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، سخنگوی کاخ سفید همچنین افزود: «به‌دلیل تصمیم دولت ترامپ برای خروج از توافق با ایران بود که برنامه هسته‌ای ایران اکنون به سرعت در حال افزایش است.»

ساکی البته مدعی شد: «ایران پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، توانایی‌ها و مداخلات خود را از طریق جنگ‌های نیابتی افزایش داد. با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، ما قدرتمندترین رژیم بازرسی را که تا به حال مذاکره شده است، از دست داده‌ایم.»

وی سپس به موضوع مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین با هدف رفع تحریم‌ها اشاره و ادعا کرد: «ما نسبت به عدم جدیت طرف ایرانی بر سر میز مذاکره احساس استیصال می‌کنیم.»

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام از روز دوشنبه (۱۳ دی) در شهر وین آغاز و از آن روز در سطوح و فرمت‌های مختلف در جریان است. همزمان با برگزاری این مذاکرات روزنامه الکترونیک «رأی‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، با انتشار خبری مدعی شد که توافق در وین تکمیل شده و موانعی که در مسیر مذاکرات در دور‌های قبلی وجود داشت، برداشته شده است.

پیش از این «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با تکرار ادعای اینکه وضعیت برنامه هسته‌ای ایران خطرناک شده است، اما اذعان کرد که تهران به همکاری با آژانس اتمی ادامه می‌دهد تا امکان احیای برجام را به خطر نیاندازد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار