به روز شده در: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۸
یادداشت/
بطور حتم هم‌افزایی، مدیریت چند بخشی و ایجاد روالی صحیح می‌تواند در حل بحران آلودگی هوا موثر باشد.
کد خبر: ۵۰۰۴۹۷
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۴ - 14January 2022

هم‌افزایی بین بخشی، راه‌حل برون رفت از معضل آلودگی هواگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ؛ آلودگی هوا که یکی از معضلات زیست محیطی در کلان شهر‌ها نیز محسوب می‌شود موضوعی است که هرساله با آن دست به گریبان هستیم و در فصول سرد سال نیز بیشتر نفسمان را می‌گیرد که باید گفت با این مدیریت محدود و البته تک بعدی گویا راه برون رفتی از این مشکل وجود ندارد؛ رفع معضل آلودگی هوا چونان دیگر آسیب‌های اجتماعی، راه حلی خطی نداشته و تنها توسط یک دستگاه یا سازمان، سامان نمی‌یابد بلکه نیازمند هم افزایی تمام سازمان‌ها و نهاد‌های ذی ربط است. بطور حتم مدیریت چند بخشی و ایجاد روالی صحیح می‌تواند در حل بحران آلودگی هوا موثر باشد.

به گفته کارشناسان بیشترین سهم در آلوده کردن هوا متعلق به موتورسیلکت هاست که متاسفانه اکثر موتورسیکلت‌های در حال تردد در شهرها، یا از استاندارد‌های لازم برخوردار نبوده و یا قدیمی و مستهلک شده اند، این در حالیست که موتور‌های برقی می‌تواند راه حل مناسبی برای مشکل آلودگی هوا باشد، اما با در نظر گرفتن این نکته که در اغلب مواقع موتورسیکلت سواران افرادی با شرایط اقتصادی ضعیف هستند که از طریق این وسیله نقلیه امرار معاش کرده و بودجه لازم برای تعویض موتور خود را ندارند، اینجاست که همکاری‌های بین بخشی اهمیت می‌یابد.

پلیس براساس وظیفه ذاتی خود، مامور به اجرای قانون است، قانون اجازه شماره گذاری و تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری، قدیمی و مستهلک را نداده و پلیس نیز بر مدار قانون عمل کرده و موتور را توقیف می‌کند این در حالیست که در مسیر اصلاح فرآیند‌ها مشکلاتی وجود دارد و در چرخه اجرای قانون، تنها پلیس به وظیفه خود عمل می‌کند و بی عملی دیگر دستگاه‌ها در این زمینه بر پلیس و فعالیت‌های آن سرریز شده و باز هم پلیس در میدان عمل به قانون تنها مانده و مردم نیز گمان می‌کنند پلیس نیرویی است که در مقابل آنان قرار دارد و می‌خواهد با توقیف موتورسیکلتی که وسیله گذران زندگی آنان است وضعیت معیشتی آنان را از آنچه هست، بدتر و سخت‌تر نماید.

گرچه پلیس همچنان به وظیفه خود که همانا عدم شماره گذاری، توقیف موتورسیکلت‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی است عمل می‌کند، اما واقعیت این است که زمانی یک فرآیند رو به بهبود و صلاح پیش می‌رود که تمام دستگاه‌های مسئول بدون در نظر گرفتن اقدام یا عدم اقدام دیگر سازمان ها، به وظایف محوله خود عمل کنند چه در این صورت شاهد به ثمر رسیدن یک تصمیم جمعی، خواهیم بود؛ اما در حال حاضر و در میدان مبارزه با عوامل ایجاد آلودگی هوا که یکی از مهم‌ترین آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده و مستهلک است، نیروی انتظامی همواره پای کار بوده و هم در حوزه معاینه فنی، شماره گذاری و هم در توقیف کوچکترین اهمالی ندارد؛ تردد حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران و تاثیر ۲۶ تا ۳۰ درصدی بر آلودگی هوا توسط موتورها، آمار دود و مرگ را افزایش می‌دهد.

موتورسواران این وسیله نقلیه را برای شهرهایی، چون تهران بهترین انتخاب می‌دانند چراکه با هرنوع بی قانونی و تخلف راهنمایی و رانندگی راه خود را پیدا می‌کنند و با فرار از هر موقعیتی، در صدد زودتر رسیدن به مقصد خود هستند این در حالی است که پلیس علاوه بر توقیف موتورسیکلت‌های فرسوده، از سال ۹۵ موتور‌های کاربراتوری را نیز شماره گذاری نمی‌کند، اما در آن طرف ماجرا نیز گرانی موتورسیکلت و عدم توانایی در تعویض موتور‌ها نیز خود مزید بر علت شده و کلاف این موضوع را کورتر کرده است.

کوتاه سخن آنکه، عوامل متعددی، چون نابسامانی حمل و نقل عمومی، کیفیت سوخت، فعالیت کارخانه‌ها و نیروگاه ها، عدم رعایت استاندارد‌ها در تولید وسایل نقلیه و ... سهمی در افزایش آلودگی هوا دارند، اما در حال حاضر و براساس اعلام کارشناسان، موتورسیکلت بیشترین تاثیر را بر آلودگی هوا داشته و تا ۳۰ درصد آلودگی هوا به دلیل تردد موتورسیکلت‌ها است، اما در این راستا علاوه بر توقیف و عدم شماره گذاری که وظیفه پلیس است و از آن عدول نمی‌کند، باید شرایط برای تعویض و یا تسهیل استفاده از موتور‌های برقی و هیبریدی نیز مهیا شود که ان شاءالله با همکاری‌های صورت گرفته بین بخشی شاهد انجام این مهم باشیم چراکه در غیر این صورت، فقط دست به دامان دعا شدن برای وزیدن باد و باران، نمی‌تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام/ 241

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها
آخرین اخبار