کارشناس علوم قرآنی:

انتظار «حضرت مهدی (عج)» یک فرهنگ است

موسوی گفت: واژه انتظار به معنای نگاه کردن ساده نیست بلکه نگاه با تامل و اندیشه است و با رویت تفاوت فراوان دارد، هرچند برخی از انتظار یک مفهوم انتزاعی و خشک را استخراج می‌کنند، اما همواره در اهداف شوم خود با شکست روبرو خواهند شد.
کد خبر: ۵۰۰۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۷ - 14January 2022

انتظار «حضرت مهدی (عج)» یک فرهنگ است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید مهدی واعظ موسوی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون علل نامگذاری روز جمعه به عنوان جمعه‌های انتظار، اظهار داشت: نامگذاری روز جمعه به عنوان جمعه‌های انتظار از آن نظر مورد توجه است که ظهور «امام زمان (عج)» در این روز وعده داده شده و از سوی «ائمه معصومین (ع)» مورد تاکید بوده است، حتی در «زیارت حضرت ولیعصر (عج)» نیز جمله «هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ، وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَى یَدَیْکَ، امروز روز جمعه و روز توست، روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت امید می‌رود.»

وی با اشاره به منتصب بودن روز جمعه به حضرت «ولی عصر (عج)» ابراز کرد: منتظرین «امام زمان (عج)» در روز جمعه انتظار ظهور دارند، زیرا در روایت منتصب به «امام زمان (عج)»، ایشان در روز جمعه ظهور و جهان را پر از عدل و داد خواهند کرد لذا هنگامی که جمعه می‌گذرد و ظهور رخ نمی‌دهد منتظران دلگیر هستند و غمی را بر دل خود احساس می‌کنند.

واعظ موسوی با اشاره به ابعاد انتظار ظهور «امام زمان (عج)» بیان کرد: انتظار «حضرت مهدی (عج)» یک فرهنگ است، انتظار برای ظهور «امام زمان (عج)» به دو شکل مطرح شده انتظار منفی که از آن به عنوان انتظار مخدر نیز یاد می‌شود و انتظار مثبت که به انتظاری محرک معرف است.  

وی در همین راستا ابراز کرد: انتظاری که افراد دست روی دست بگذارند تا «امام زمان (عج)» برای ایجاد شرایط مناسب در جامعه بیایند یک انتظار مخدر و کشنده است، زیرا هیچ طرح و برنامه‌ای برای آن وجود ندارد و همه جهان را فساد در بر می‌گیرد که این انتظار بسیار نادرست است.  

کارشناس علوم قرآنی به واژه انتظار اشاره و تاکید کرد: واژه انتظار به معنای نگاه کردن ساده نیست بلکه نگاه با تامل و اندیشه است و با رویت تفاوت فراوان دارد، هرچند برخی از انتظار یک مفهوم انتزاعی و خشک را استخراج می‌کنند، اما همواره در اهداف شوم خود با شکست روبرو خواهند شد. نکته مهم اینکه مقوله انتظار و عاشورا دو بال شیعه هستند که دشمن تلاش کرده هر دو را از معنی مترقی خود منحرف کند و در نتیجه موفق نشده است.

وی به ویژگی منتظران واقعی اشاره و خاطرنشان کرد: منتظران واقعی نباید آرام بنشینند، منتظران واقعی افرادی ظلم ستیز هستند و شرایط موجود را برای اصلاح جامعه آماده می‌کنند، با تقوا به این مهم تحقق می‌بخشند.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها