نماینده مردم در مجلس:

سعودی‌ها باید سیاست مستقلانه خود را حفظ کنند

عزیزی با بیان اینکه سعودی‌ها باید سیاست مستقلانه خود را حفظ کنند، گفت: با تأثیرپذیری از کشور‌های سلطه‌گر نمی‌توان منافع کشور‌های منطقه را تأمین کرد به‌ویژه کشور‌هایی که مشترکات فراوان مذهبی و فرهنگی دارند.
کد خبر: ۵۰۰۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲ - 16January 2022

سعودی‌ها باید سیاست مستقلانه خود را حفظ کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابراهیم عزیزی» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در طول این سال‌ها به‌جز با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی که آن را رژیم جعلی و سراسر غیرقابل پذیرش می‌داند، با هیچ کشوری بنای قطع ارتباط نداشته و حتی علی رقم دشمنی برخی کشور‌ها و سوءاستفاده آن‌ها که بعضاً حق همسایگی هم به‌جا نیاوردند، بر اساس یک منطق و راهبرد رفتار کرده و هیچ‌گاه دنبال قطع ارتباط با کشور‌های همسایه و دیگران نبوده است.

تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های دولت سیزدهم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر دولت سیزدهم ارتباط با همسایگان را به‌عنوان اولویت مهم دنبال می‌کند، این یک سیاست هوشمندانه و مبتکرانه است و مذاکرات با عربستان هم در همین سیاست تعریف شده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان، اظهار کرد: عربستان در این اقدام پیش قدم بوده و اگر تمایل به برقراری روابط منطقی با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، ما هم پذیرا بوده و مشکلی از این جهت نداریم البته در مقام عمل باید شاهد رفتار و اقداماتی باشیم که ارتباطات با حُسن روابط دیپلماتیک را دنبال کند.

عزیزی با بیان اینکه چند دور مذاکره بین مسئولان ایرانی و سعودی صورت گرفته و در حال انجام است، گفت: پیشنهاداتی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نیز مطرح و گفت‌وگو‌هایی انجام شده است. بنا به گفته وزیر خارجه در کمیسیون امنیت ملی، جمهوری اسلامی برای احیاء روابط اعلام آمادگی کرده البته شروط برای از سرگیری تعاملات فی مابین را نمی‌پذیرد.

 نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه جمهوری اسلامی رایزنی‌ها برای تقویت روابط و استمرار مذاکرات را پذیرا است، تصریح کرد: امیدواریم سعودی‌ها تحت قدرت‌های بیگانه و استکباری قرار نگیرند و سیاست مستقلانه خود را حفظ کنند و بر مبنای منافع منطقه‌ای عمل کنند و بپذیرند که امنیت منطقه تنها با همکاری و تعامل کشور‌های منطقه تأمین می‌شود و تبادلات اقتصادی در چنین بستری انجام می‌گیرد.

عزیزی افزود: با تأثیرپذیری از کشور‌های سلطه‌گر نمی‌توان منافع کشور‌های منطقه را تأمین کرد به‌ویژه کشور‌هایی که مشترکات فراوان مذهبی و فرهنگی دارند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که مسیر مذاکرات مثبت ارزیابی شود، مذاکرات در سطوح بالاتر یعنی در سطح وزرای خارجه می‌تواند انجام شود البته این بستگی به ادامه مذاکرات و برخورد مثبت و دوراندیشانه مسئولان عربستان بستگی دارد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار