در نشست هم اندیشی اولین یادواره شهدای قرآنی مازندران عنوان شد

کتاب 184 شهید قرآنی مازندران به چاپ می رسد/ شناسایی 30 قشر از شهدای استان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست هم اندیشی برگزاری اولین یادواره شهدای قرآنی این استان خواستار چاپ کتاب 184 شهید قرآنی مازندران شد و گفت: محتوای این کتاب به عنوان خروجی اولین یادواره شهدای قرآنی مازندران باید مورد توجه ویژه مسئولین برگزاری این یادواره باشد.
کد خبر: ۵۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ - 26July 2015

کتاب 184 شهید قرآنی مازندران به چاپ می رسد/ شناسایی 30 قشر از شهدای استان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از ساری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در نشست هم اندیشی برگزاری اولین یادواره شهدای قرآنی این استان، اظهار داشت: یادواره شهدا یک موضوع عام و همگان به این مهم تعلق خاطر دارند.

وی با بیان اینکه استفاده درست و کارشناسانه از یک سخنرانو مداح در خروجی مراسم های مزین به نام شهدا اثرگذار است، گفت: در انتخاب مداح وسخنران باید توجه داشت که افرادی دعوت نشوند با عدم اطلاع کافی از دفاع مقدس وتاریخ، دست به تحریف نادرست رشادت های ملت ایران در دوران دفاع مقدس بزنند و به جایجذب نسل جوان زمینه گریزان شدن این نسل را از چنین مراسم هایی را فراهمآورد.

جاودانی با بیان اینکه در برگزاری مراسم یادواره های شهداباید تغییر نگرش ایجاد شود، افزود: مراسم یادبود و گرامیداشت شهدا باید واقعگرایانه باشد و فقط برای رده سنی میانسال و کهنسال برگزار نشود بلکه باید حضور دانشآموزان و دانشجویان که خود زمان جبهه و جنگ را ندیده اند را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه شهدای قرآنی به شهدایی که در زمینهتالیفات قرآنی، حفظ، قرائت و تدریس قرآن کریم فعالیت داشتند، اطلاق می شود، گفت: باتوجه به اینکه دبیرخانه برگزاری اولین یادواره شهدای قرآنی به اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران واگذار شده می طلبد یک کار هنرمندانه با مشارکت فرزندانهنرمند و شاعر شهدا برگزار شود.

جاودانی خواستار برنامه ریزی جهت اجرای دکلمه و شعر توسطفرزند شاهد در این یادواره شد و افزود: همچنین کلیپ خوب و اثرگذار، فیلم کوتاه ونمایش فاخر با موضوع این شهدای گرانقدر تهیه و اجرا شود.

وی با اشاره به اثرگذاری انتقال پیام با بیان هنرمندانهدر قالب یادواره شهدا، بیان داشت: در یادواره های شهدا باید مشترکات مردم با توجهبه ادیانی که دارند مورد توجه باشد چراکه در دوران دفاع مقدس از ادیان مختلف شهیدتقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است.

جاودانی با بیان اینکه در مراسم های یادواره شهدا بایدهمگرایی بین مردم جامعه به وجود آید، گفت: این مراسم ها باید به گونه ای برگزار شودکه ملت احساس کنند از قهرمانان خودشان تجلیل می کنند.

وی خواستار چاپ کتاب 184شهید قرآنی مازندران شد و افزود: محتوای این کتاب به عنوان خروجی اولین یادواره شهدای قرآنی مازندران باید مورد توجهویژه مسئولین برگزاری این یادواره باشد.

جاودانی با اشاره به برگزاری این یادواره شهدا در آبانماه سال جاری، از برپایی نمایشگاه علوم قرآنی و شب شعر و خاطره نیز در زمان برگزاریاین یادواره خبر داد.

محمدفوقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی مازندران با اشاره به 10هزار و 400 شهید و سردار مازنی که در راه قرآن و اهلبیت(علیهم السلام) تقدیم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده اند، عنوانداشت: از این مردان خدایی 184نفر با عنوان شهدای قرآنی شامل معلمین، حافظین،قاریان، موذنین و مولفین قرآنی شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا ازمهمترین اهداف برگزاری این یادواره شهدای است، تصریح کرد: امسال با برگزاری یادوارهشهدا که مزین به نام قرآن است تلاش داریم تا علاوه بر زنده نگه داشتن یاد شهدا، درراستای تحقق اهداف آنها که رفع مهجوریت از قرآن کریم بوده گام برداریم.

فوقی افزود: ترویج سجایای اخلاقی و سیره رفتاری شهدایقرآنی، نشر خاطرات، زندگینامه و وصیت نامه آنها و معرفی چهره ها و الگوهای قرآنی بهنوجوانان و جوانان جامعه از دیگر اهداف برپایی اولین محفل یادبود شهدای قرآنیمازندران است.

 وی، جانمایی ماکت های خاطرات جنگ، برپایی غرفه های یادشهدا، فضاسازی میدان جنگ، پخش کلیپ، تواشیح و مداحی را از جمله برنامه های جانبیاولین یادواره شهدای قرآنی برشمرد و گفت: دیدار با خانواده های معظم این شهدای گرانقدر نیز در ایام برگزاری این یادواره صورت می گیرد.

مظلومی، معاون فرهنگی بنیاد شهید استان مازندران با بیاناینکه یادواره شهدای قرآنی کاری بدیع و نواست، گفت: این اولین یادواره تخصصی باموضوع آموزه های دینی و قرآن است و باید کار کارشناسانه در این خصوص صورتگیرد.

وی با بیان اینکه بین یادواره شهدا و مجالس ختم باید وجهتمایزی قائل شویم، تصریح کرد: یادواره های شهدا باید برای مخاطبی که زمان جنگ ورشادت های نسل گذشته را از نزدیک لمس نکرده است، خوراک فکری داشته باشد.

مظلومی با اشاره به شناسایی 184شهید قرآنی در این استان،اظهار داشت: اینکه وصیت نامه، آثار، خاطرات و زندگی نامه این شهدای والامقام چگونهدر این یادواره عرضه می شود باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

اسحاقی، نماینده کنگره سرداران و 10هزار و 400شهیدمازندران نیز با بیان اینکه تا کنون شهدای 30قشر در این استان شناسایی شده اند،گفت: 90درصد اطلاعات این دسته بندی ها از طریق خاطرات و وصیت نامه شهدا انجام شدهاست.

وی عنوان داشت: با توجه به اینکه در این یادواره بحثشهدای قرآنی مطرح است می طلبد این مراسم در فضایی معنوی نظیر مسجد یاحسینیه برگزارشود.

اسحاقی با اشاره به اهمیت بیان بصیرت افزایی و روشنگریمردان انقلاب در یادواره های شهدا، گفت: شهدا و اینکه هدف آنها پشتیبانی از ولایتفقیه بوده باید برای نسل جوان تبیین شود.

وی بیان داشت: از آنجاییکه این یادواره مختص شهدای قرآنیاست می طلبد صوت به یادگار مانده از این شهدا در اختیار مخاطبین قرارگیرد.

فلاحی، نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بابیان اینکه باید اهداف برگزاری این یادواره به خوبی ارزیابی و بررسی شود، گفت: همچنین بعد از برگزاری این یادواره باید خروجی مراسم مورد توجه و بررسی قرارگیرد.

وی اظهار داشت: برای سخرانی و مداحی از افراد با نفوذکلام جهت بهره گرفته شود.

حسینی، نماینده صدا و سیما مرکز مازندران با اشاره بهاهمیت تبلیغات محیطی و رسانه ای جهت جذب مخاطب حداکثری، گفت: در برگزاری یادوارههای شهدا ایجاد شاخص های تصویری مهم است.

ایرانمهر نمایده حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدسمازندران با بیان اینکه همه شهدا عاملان قرآن کریم بودند، گفت: بر این باور معتقدهستم که این یادواره شهدا همه شهدا را در برمی گیرد.

وی با اشاره به اینکه عدم اجرای هنرمندانه یادواره هایشهدا خلاء امروز جامعه است، افزود: صرف سخنرانی جوابگو نیست و باید از ابزار هنر درجذب مخاطب استفاده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار