شهید دقایقی:

امکانات بیشتر تکلیف را سنگین‌تر می‌کند + صوت

شهید دقایقی در جریان عملیات کربلای ۲ میان همرزمان خود گفت: از آنجا که به برادر‌های دسته‌های خط‌ شکن کفش مخصوص و آموزش مخصوص دادیم، خیال نکنند از بقیه بهترند بلکه این تکلیفشان را سنگین‌تر از بقیه کرده است.
کد خبر: ۵۰۱۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۶ - 19January 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، تعهد و توجه بیشتر به وظایف و مسئولیت‌های محول شده از نکاتی که همواره فرماندهان به نیرو‌های خود متذکر می‌شدند بالأخص اینکه با گرفتن درجه و پست جدید این وظایف بر دوش آن افراد سنگینی بیشتری خواهد کرد و لزوم توجه و اجرای آن ضروری است. موضوعی که شهید اسماعیل دقایقی برای نیرو‌های تحت امر خود همواره می‌کرده است.

امکانات بیشتر تکلیف را سنگین‌تر می‌کند + صوت منتشر نشده

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای اولین بار صوتی از شهید «اسماعیل دقایقی» را که در جریان عملیات کربلای ۲ در تاریخ سیزدهم شهریور سال ۱۳۶۵ مصاحبه کرده، منتشر کرده است. در این صوت توجه به برخی از نکات مورد توجه بوده است از جمله: صبر و استقامت، دلجویی از اسیران و اطاعت‌پذیری از مافوق خود. در این صوت می‌شنویم:

«ما پیامی تهیه کردیم و به کلیه گردان‌ها و واحد‌ها فرستادیم و در آن نکاتی را که لازم بود تذکر دادیم که به عربی تنظیم شده بود. نکات مهمی که آن پیام داشت یک مسئله بود. چون من احتمال می‌دادم که دشمن مقاومت کند و فشار بیاورد، روی مسئله صبر و مقاومت خیلی تأکید کرده بودم و اینکه باید منتظر به‌ تمام‌ معنا باشند. ممکن است چندین روز در خط بمانند، ممکن است مسئولینشان و فرماندهانشان شهید بشوند و هیچ کدام اینها نباید روی آنها تأثر بگذارد و آنها باید به کارشان ادامه بدهند.

مسئله دیگر راجع به اسرا بود که تا زمانی که غلبه با ما نیست، اسیر نگیرند و بعد که غلبه با ما شد نگرفتن اسیر یا کشتن اسیر حرام است و شرعاً جایز نیست. از آنجا که به برادر‌های دسته‌های خط‌ شکن کفش مخصوص و آموزش مخصوص دادیم، خیال نکنند از بقیه بهترند بلکه این تکلیفشان را سنگین‌تر از بقیه کرده است.

به‌ هرحال هرکسی چه یک نیروی عادی یا یک نیروی خط‌شکن، اگر وظیفه خود را خوب انجام داد، پیش خدا محبوب و مأجور است و اینکه مواظب خودشان باشند. مسئله اطاعت‌پذیری و مسئله اینکه گلوله‌ها و مهماتتان را به هدر ندهید، در صورتی تیر بزنید که مطمئن هستید به دشمنتان اصابت می‌کند. حفظ اسلحه‌ها و به‌ کارگیری خوب وسایل نکات این پیام بود.»

در مورد شهید

شهید «اسماعیل دقایقی» سال ۱۳۳۳ در استان خوزستان و در شهر بهبهان به دنیا آمد و پس از دبیرستان پا در عرصه مبارزات سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی نهاد و بار‌ها زندانی و شکنجه شد.

سال ۱۳۵۸ به «آغاجری» رفت و همراه با عده‌ای از دوستان خود جهاد سازندگی را راه‌اندازی کرد. هنوز چند ماه از فعالیت و تلاش همه‌ جانبه او در این ارگان نگذشته بود که طی حکمی مسئول تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه آغاجری شد.

شهید دقایقی قبل از تجاوز نظامی عراق زمانی که از درگیری خرمشهر باخبر شد خود را به سرعت به آنجا رساند و با انتقال سلاح و مهمات به‌ همراه شهید «جهان‌آرا» نقش اساسی در آمادگی رزمی مردم منطقه ایفا کرد. وی در جریان محاصره شهر سوسنگرد به همراه شهید علم‌الهدی در شکستن محاصره سوسنگرد دلیرانه جنگید.

شهید دقایقی سال ۱۳۶۲ در عملیات خیبر در منطقه عملیاتی جزایر مجنون با حضور در این نبرد فراموش‌نشدنی، فرماندهی یکی از گردان‌های خط مقدم را به عهده داشت. پس از مدتی در لشکر ۱۷ علی‌ بن ابیطالب (ع) در کنار شهید مهدی زین‌الدین قرار گرفت و با پذیرش مسئولیت طرح و عملیات لشکر، خدمات ارزنده‌ای را به جبهه و جنگ ارائه کرد.

هنگامی‌که فرماندهی تیپ ۹ بدر را پذیرفت، با تلاشی شبانه‌روزی و با توکل به خدا و پشتکار و جدیت در مدت کوتاهی موفق شد یگان رزم منسجم و قدرتمندی را پایه‌گذاری کند. تیپی که خیلی از فرماندهان حشدالشعبی از جمله شهید بزرگوار ابومهدی مهندس از نیرو‌های آن بودند.

شهید اسماعیل دقایقی گردان احرار را از میان اسیران عراقی تشکیل داد. آن‌ها به‌رغم آنکه اسیر بودند، با علاقه و اشتیاق در این گردان با ارتشی که خودشان سال‌ها در آن ارتش بودند، می‌جنگیدند و بسیاری از آن‌ها هم به شهادت رسیدند.

سیرانجام شهید اسماعیل دقایقی سرانجام روز ۲۸ دی‌ ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۵ به شهادت رسید.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها