سهولت دسترسی به کتاب با برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران

حرکت به سمت تکنولوژی نیاز امروز جامعه ایرانی است که برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران، یکی از همین دستاوردها برای سهولت بهتر دسترسی به کتاب نزد پژوهشگران، ناشران، نویسندگان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان به کتاب است.
کد خبر: ۵۰۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴ - 19January 2022

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ احمد بخارایی؛ میزان سرانه مطالعه در بین افراد یک جامعه ازجمله عوامل رشد و توسعه در آن محسوب می‌شود، پس هر اقدامی که در جهت بالا بردن سطح مطالعه در کشور و همچنین در دسترس بودن کتاب، مقالات و پژوهش‌ها انجام گیرد قابل تقدیر و دفاع است.

حال اگر این اقدام از سوی متولیان حوزه کتاب صورت گیرد فرهنگ‌سازی از این طریق راحت‌تر خواهد بود. برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور در دومین سال متوالی صورت گرفته را می‌توان یکی از اقدامات مثبت تلقی کرد تا در این شرایط همه اقشار مختلف در سراسر کشور قادر باشند نیازهای خود را با کمترین وقت و هزینه برطرف کنند.

به هر حال حرکت به سمت تکنولوژی نیاز امروز جامعه ایرانی است که می‌توان این اقدام را نیز یکی از همین دستاوردها برای سهولت بهتر دسترسی به کتاب نزد پژوهشگران، ناشران، نویسندگان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان به کتاب در نظر گرفت.

طی دو سال اخیر به واسطه شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان و تحت تاثیر قرارگرفتن تمامی فعالیت‌های حضوری اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… بسیاری از این فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی و برخط قرار گرفت؛ با تغییر رویکرد از فعالیت حضوری به مجازی تلاش شد تا به حیات فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در قالبی دیگر پرداخته شود.

در شرایطی که جایگاه کتاب و مطالعه در کشور نیازمند پرداخت و توجه بیشتری است می‌توان از تهدید کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کرد؛ با شیوع کرونا فرصتی فراهم شد که حوزه کتاب به سوی تکنولوژی حرکت کند و اوقات فراغت جوانان را با کتاب پر کند.

بنابراین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران و سهولت دسترسی به کتاب از جمله اقدامات مثبت در این حوزه تلقی می‌شود؛ به‌واقع در این مقطع که افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی به خصوص در بین نسل جوان یک امر جدی محسوب می‌شود این دست اقدامات روزنه امیدی در این حوزه به حساب می‌آید.

به غیر از مزایای فرهنگی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به صورت مجازی می‌توان به بخش اقتصادی آن نیز توجه کرد، چرا که در این شرایط هم هزینه رفت و آمدها به تهران از سوی دوستداران کتاب و حوزه فرهنگ کاهش می‌یابد و هم سهولت دسترسی به کتاب برای عموم راحت خواهد بود؛ افراد در هر جایی از کشور قرار داشته باشند، می‌توانند با صرف کمترین وقت و هزینه در این نمایشگاه حضور داشته و کتاب مورد نظر خود را تهیه کنند. بنابراین برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران در شرایط کرونایی و تورم کنونی کمکی به ناشران و البته دیگر اقشار مختلف حوزه کتاب و فرهنگ خواهد بود.

تلاش‌های صورت گرفته برای بالا بردن سطح مطالعه کتاب در کشور و توسعه فرهنگ باید بیش از پیش افزایش یابد؛ با این حال هر اقدامی که برای روشن نگه داشتن نور و روشنایی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انجام شود قابل دفاع است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها