امام‌جمعه قوچان عنوان کرد؛

ضرورت زنده نگهداشتن حماسه ۳۰ دی مردم قوچان

حجت‌الاسلام «هراتی مطلق» گفت: حماسه عظیم ۳۰ دی ۱۳۵۷ مردم قوچان برگ افتخاری برای مردم و انقلابیون این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی بود؛ بر همین اساس این حماسه تاریخی نباید به فراموشی سپرده شود بلکه وارثان اصلی انقلاب اسلامی آن را برای نسل‌های بعدی بازگو کنند.
کد خبر: ۵۰۱۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱ - 20January 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام «علیرضا هراتی‌مطلق» ظهر در مراسم گرامیداشت حماسه ۳۰ دی ۱۳۵۷ مردم قوچان که در مسجد جامع امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به سابقه دیانت و معنویت مردم این شهرستان، اظهار داشت: مردم قوچان در دو مقطع حضور حماسی و پررنگی را در مبارزه با رژیم ستم‌شاهی از خود نشان دادند که متأسفانه کمتر به این حادثه‌ها در طول سال‌های گذشته پرداخته‌ شده است.

وی افزود: در شرایط آن روزهای جامعه، اختناق حاکم و استقرار ساواک شمال شرق کشور در این شهرستان مردم قوچان تشییع به‌یادماندنی برای واعظ شهید شیخ احمد کافی به نمایش گذاشتند و همین حرکت، به راهپیمایی عظیم علیه رژیم شاهنشاهی تبدیل شد.

امام‌جمعه قوچان در ادامه حادثه ۳۰ تیر و تشییع شهید کافی را مقدمه‌ای برای قیام تاریخی مردم این شهرستان در ۳۰ دی ۱۳۵۷ دانست و خاطرنشان کرد: این حماسه عظیم برگ افتخاری برای مردم و انقلابیون این شهرستان علیه رژیم ستم‌شاهی بود و این حادثه نباید به فراموشی سپرده شود بلکه وارثان اصلی انقلاب آن را برای نسل‌های بعدی بازگو کنند.

هراتی مطلق یادآور شد: کمتر قیامی در آن مقطع دیده می‌شود که به‌صورت خودجوش توسط مردم در مسجد صورت گرفته و دو شهید را در این راه تقدیم انقلاب کنند و سپس همان جوان‌های انقلابی حفاظت و نگهبانی از انقلاب را انجام دهند.

وی تأکید کرد: مردم این شهرستان علاوه بر حضور پرشور در پیش از انقلاب و مبارزات انقلابی علیه رژیم ستم‌شاهی، پس از انقلاب هم در دفاع مقدس، راهپیمایی‌ها، انتخابات، محکومیت فتنه ۸۸ و غیره درصحنه حضور حماسی داشتند و پشتیبان خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ولایت‌فقیه به شمار می‌آیند.

امام‌جمعه قوچان بابیان اینکه مسیر و روحیه حماسه ۳۰ دی ۱۳۵۷ و شهدای مسجد همچنان ادامه دارد، گفت: قوچان سهم بسزایی در انقلاب اسلامی دارد و باید اسناد تاریخی آن به‌صورت جامع و کامل جمع‌آوری شود.

مردم قوچان در حماسه ۳۰ دی ۱۳۵۷ و شرایطی که ساواک در دل مردم رعب و وحشت ایجاد کرده بود به میدان آمده و در مسجد عوضیه (جامع امام خمینی(ره)) علیه رژیم ستم‌شاهی قیام کردند و محمدحسین کریمی و علی غلامیان اولین شهدای انقلاب شهرستان قوچان بودند که در صحن مسجد به شهادت رسیدند.

بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی قوچان ۳۰ دی‌ماه به‌عنوان روز شهرستان قوچان نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار