بدون اشاره به آمادگی برای عمل به تعهدات برجامی؛

ند پرایس: از دیدار مستقیم با مقامات ایران استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی از آمادگی برای انجام مذاکره مستقیم با ایران سخن می‌گوید که واشنگتن هنوز حسن نیت کافی را برای ازسرگیری تعهدات برجامی نشان نداده است.
کد خبر: ۵۰۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱ - 25January 2022

ند پرایس: از دیدار مستقیم با مقامات ایران استقبال می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از رویترز، ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این وزارتخانه همچنان از ایده برگزاری دیدار‌های مستقیم با مقامات ایران استقبال می‌کند.

وی در ادامه این ادعا افزود: آماده ملاقات مستقیم هستیم. همچنان بر این موضع پافشاری می‌کنیم که تعامل مستقیم با ایران در مقوله مذاکرات برجامی و سایر موارد، به مراتب سازنده‌تر است.

پرایس همچنین مدعی شد که واشنگتن آزادی آمریکایی‌های بازداشتی در ایران را شرط حصول توافق در روند وین قرار نداده است؛ چرا که به ادعای وی، حتی در بهترین شرایط، رسیدن به چنین توافقی همچنان یک گزاره نامطمئن تلقی می‌شود.

وی در توضیح این ادعا هم افزود: هر چه زودتر می‌خواهیم شاهد باشیم که این آمریکایی‌ها (که در ایران بازداشت هستند)، به خانه بازگشته‌اند. اینکه سرنوشت آن‌ها را به گزاره‌ای گره بزنیم که در بهترین شرایط همچنان نامشخص است، نه به کار ما (آمریکا) می‌آید و نه به کار آن‌ها (ایران).

این ادعای پرایس را می‌توان به نوعی اصلاح اظهارات «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا تلقی کرد که در گفت‌وگو با رویترز مدعی شده بود: آزادی آمریکایی‌های بازداشتی در ایران، پیش شرط توافق هسته‌ای بوده است.

از سوی دیگر، روز گذشته، حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران اعلام کرد: طرف آمریکایی از طرق مختلف پیام‌هایی را ارسال می‌کند که خواهان سطحی از مذاکره مستقیم با ایران است حال آنکه مطالبی که بعضاً در برخی از کانال‌های مجازی منتشر می‌شود که ایرانی‌ها در حال مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها هستند به هیچ وجه صحت ندارد، ولی در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله‌ای برسیم که رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا، لازمه‌اش سطحی از گفت‌وگو با آمریکا باشد، آن را نادیده نخواهیم گرفت.

ایران پیشتر هم گفته بود که شرط بازگشت آمریکا به برجام و احیای گروه ۱+۵، برچیده شدن همه تحریم‌های ظالمانه فارغ از هرگونه عنوان بندی و برچسب گذاری است.

در این میان، «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید هم شامگاه دوشنبه در کنفرانس خبری خود مدعی شد که واشنگتن آماده مذاکرات مستقیم و فوری با ایران برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای است.

اکنون باید دید واشنگتن در پافشاری بر این موضوع تا چه حد صادق است و آیا پیش شرط‌های لازم را برای گفت‌وگوی رو در رو با ایران برآورده می‌کند یا درست مثل حربه «توافق موقت»، قصدش از این تناقض گویی که بر نشان دادن اشتیاق و در عین حال مانع تراشی متمرکز است، انداختن توپ به زمین طرف مقابل است تا به این ترتیب خود را از اتهام به بن بست کشاندن گفت‌وگو‌ها مبرا کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار