مفاد پیشنهاد کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان چه بود؟

روزنامه لبنانی در گزارشی به بررسی طرح کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان پرداخت؛ طرحی که مشروط است و اخیرا توسط وزیر خارجه کویت تحویل مقامات لبنان داده شد.
کد خبر: ۵۰۲۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷ - 25January 2022

مفاد پیشنهاد کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان چه بود؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «احمد ناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت شنبه هفته جاری وارد لبنان شد و با مقامات مختلف این کشور دیدار کرد.

وی در این سفر که به گفته خودش با هماهنگی با کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام شد، طرحی را به منظور اعتمادسازی دوباره میان این کشور‌ها و لبنان تحویل داد.

روزنامه «الاخبار»، در گزارشی نوشت به نسخه‌ای از این طرح مشروط به ۱۲ بند دست پیدا کرده و در آن آمده است، پر کردن شکاف به وجود آمده در روابط کشور‌های حاشیه خلیج فارس و لبنان و اعتمادسازی مستلزم اقدامات زیر است:

۱- پایبند بودن لبنان به همه الزامات نشست طائف (نشستی در طائف عربستان به منظور پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در ۱۹۸۹)

۲ - تعهد لبنان به همه قطعنامه‌های بین‌المللی و اتحادیه کشور‌های عرب

۳- تأکید بر مدنی بودن دولت لبنان بر اساس متن قانون اساسی این کشور.

۴- سیاست بیطرفی باید در گفتار و عمل باشد

۵- مشخص کردن چارچوب زمانی برای اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ شورای امنیت (۲۰۰۴) ویژه خلع سلاح «شبه نظامیان» در لبنان. بعلاوه قطعنامه درباره حمایت از حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان و تأیید کامل گفت‌وگوی ملی لبنان و نیز قطعنامه ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) ویژه سلاح حزب‌الله و جنوب لبنان بر اساس اصل تسلط دولت بر سلاح خارج از کنترل دولت لبنان.

۶- توقف مداخلات حزب‌الله در امور کشور‌های خلیج (فارس) به صورت ویژه و امور عربی به صورت کلی و تعهد به اینکه هر طرف لبنانی که به اقدامات خصمانه علیه کشور‌های شورای همکاری دست زد مورد پیگرد قرار بگیرد.

۷- توقف تمام فعالیت گروه‌های مخالف با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و تحت پیگرد قرار دادن هر کسی به تشویق به خشونت علیه کشور‌های شورای همکاری می‌کند یا در آن مشارکت می‌کند اعم از شهروندان لبنانی یا افراد مقیم در لبنان.

۸- تعهد به برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه می ۲۰۲۲ و سپس انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه اکتبر ۲۰۲۲ بر اساس موعد‌های مقرر شده.

۹- بازرسی و نظارت بر صادرات لبنان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از طریق سازوکار حضور ناظران دو طرف به منظور تضمین اینکه صادرات مذکور عاری از هرگونه ماده ممنوعه‌ای بویژه مواد مخدر باشد و می‌توان در این مورد از سازوکار اروپا استفاده کرد.

۱۰- بسط تسلط مقامات رسمی لبنان بر تمامی رسانه‌های دولتی.

۱۱- ایجاد نظام تبادل اطلاعات امنیتی میان کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دولت لبنان

۱۲- همکاری با بانک جهانی برای یافتن راه‌حلی برای شهروندان لبنانی که نمی‌توانند سپرده‌های خود را از بانک‌های لبنان پس بگیرند.

با این حال، «عبدالله بو حبیب» وزیر خارجه لبنان دیشب (دوشنبه شب) درباره ابتکار کویت برای رفع اختلاف میان بیروت با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس گفت که این ابتکار شامل هیچ شرطی نیست.

سفر وزیر خارجه کویت نخستین سفر وزیر یک کشور عربی حاشیه خلیج فارس به لبنان از زمان بروز تنش در روابط دو طرف بر سر اظهارات جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان است که تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را بیهوده توصیف کرده بود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار