هفتمین جشنواره کارگاهی شعر بسیج هنرمندان خراسان رضوی برگزار می‌شود

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، از برگزاری هفتمین جشنواره کارگاهی شعر بسیج در چهار قالب شعر تغزلی و عارفانه، شعر کودک و نوجوان، شعر آئینی و شعر انقلاب خبر داد.
کد خبر: ۵۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰ - 28July 2015

هفتمین جشنواره کارگاهی شعر بسیج هنرمندان خراسان رضوی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، نشست خبری هفتمین جشنواره شعر بسیج با حضور سرهنگ سید جواد کمالی رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی و اصحاب رسانه در فرهنگسرای رسانه مشهد مقدس برگزار شد.

سرهنگ کمالی در ابتدا هنر را مهمترین ابزار معرفی تفکر و بینش یک جامعه دانست و گفت: هنر بهعنوان مؤثرترین وسیله انتقال فرهنگ و اندیشه بوده است. حضور بسیجیان در عرصههای مختلف بهخصوص فرهنگ و هنر، بسترهای مناسبی را برای انتقال ارزشها و مفاهیم اسلامی به وجود آورده است، لذا این بهعنوان یک فرصت باعث شد تا سازمان بسیج هنرمندان جهت رشد استعدادهای هنرمندان بسیجی و خلق آثار فاخر جشنواره دوسالانه شعر بسیج را برگزار نماید.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی برگزاری این جشنواره را در چهار قالب و بهصورت کارگاهی و در چهار بازه زمانی اعلام کرد و افزود: جشنواره هفتم شعر بسیج بهصورت کارگاه یکروزه آموزشی تخصصی، در چهار قالب، شعر تغزلی و عارفانه تا پایان مردادماه، شعر کودک و نوجوان تا پایان شهریورماه، شعر آئینی تا پایان آبان ماه و شعر انقلاب تا پایان دیماه برگزار میشود.

کمالی در مورد موضوعات این جشنواره اظهار داشت: فعالیتهای فردی و اجتماعی شاعران بسیجی و شهدای شاعر، سازندگی معنوی، ایثار و مقاومت، زندگی ایرانی و اسلامی، حجاب و عفاف، تهاجم فرهنگی، راهپیماییهای روزهای خاص همچون 22 بهمن، روز قدس و 9 دی، موضوعات این جشنواره است.

وی همچنین میلاد امام رضا (ع) و میلاد حضرت معصومه (س) و جشنهای دهه کرامت، پیادهروی زائرین عتبات عالیات در اربعین حسینی و پیادهروی زائرین حضرت رضا (ع) در ایام شهادت آن امام را از دیگر موضوعاتی اعلام کرد که شاعران میتوانند به آن بپردازند.

سرهنگ کمالی در ادامه تصریح کرد: در هر کارگاه 30 اثر توسط دو داور استانی و یک داور کشوری که بهعنوان ناظر هم است مورد داوری و کارشناسی قرار میگیرد، که پس از داوری، در هر کارگاه، سه اثر برگزیده میشود و موردتقدیر قرارگرفته و جایزه نقدی به آن تعلق میگیرد. همچنین لوح یادبود به همه شاعرانی که آثارشان به دبیرخانه جشنواره ارسالشده است اعطا میگردد. در صورت حمایت نهادهای ذیربط از هر شاعر 2 اثر در دو موضوع مختلف در کتاب مربوط به این جشنواره به چاپ خواهد رسید.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی در خصوص نحوه ارسال آثار تأکید کرد: اولین کارگاه شعر، با موضوع شعر تغزّلی و عارفانه برگزار خواهد شد که هنرمندان و شاعران میتوانند آثار خود را تا تاریخ 15 مردادماهبه دبیرخانه جشنواره به آدرس کوی طلاب، خیابان وحید- بین وحید 6 و 8 روبری بانک انصار مجتمع فرهنگی شهید هاشمی نژاد مدیریت فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، و یا به نشانی پست الکترونیکhonarmandan.bao@yahoo.com ارسال نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 3274009 تماس حاصل نمایند.

کمالی در مورد شرایط آثار ارسالی گفت: آثار ارسالی باید مربوط به سال 1392 به بعد باشد و در جشنوارههای قبل نیز مورد ارزیابی قرار نگرفته باشد. کلیه آثار در آرشیو دبیرخانه نگهداری میشود و عودت داده نخواهد شد. ارسال آثار بهمنزله قبول مالکیت آن اثر است. آثار باید در دو قالب WORDوPDFو بهصورت پرینت در کاغذ A4ارسال شود. شاعرانی که در شهرستانهای استان زندگی میکنند میتوانند آثار خود را به مدیران کانونهای بسیج تحویل بدهند تا آنها به این سازمان ارسال کنند.از هر شاعری حداکثر ۲اثر برگزیده با دو موضوع متفاوت در کتاب جشنواره به چاپ میرسد.

در ادامه حجتالاسلاموالمسلمین علی عدالتی مسئول انجمن شعر سازمان بسیج خراسان رضوی ضمن تشریح برنامههای این انجمن در سال 1394 گفت: انجمن شعر بسیج استان، خودش را موظف میداند که جنبههای ادبی فرمایشات مقام معظم رهبری را پیگیری کند، تا رهنمودهای ایشان را در قالب هنر و بهصورت به شعر، به جامعه انتقال دهد. در این خصوص از شعرا دعوت میکنیم با سرودن اشعار، در این زمینه ما را یاری کنند. مهمترین هدف انجمن شعر بسیج استان، تحقق این امر است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است سال 2017 مشهد بهعنوان پایتخت معنوی جهان اسلام معرفی شود لازم است که انجمن شعر بسیج گسترش پیدا کند و همه شعرا یک پاتوق شعر مقاومتی داشته باشند و اشعار را در آنجا قرائت کنند و موردنقد و بررسی قرار بگیرد و با این اقدام اشعاری درشان تراز، جهان شهری که بهعنوان پایتخت معنوی جهان اسلام است به دنیا عرضه شود.

مسئول انجمن شعر سازمان بسیج خراسان رضوی اظهار داشت: در سال 1394 چهار شبشعر با عنوان ادبیات مقاومتی قرار است برگزار شود. اولین شبشعر با عنوان از «یمن تا قدس»، به یمن اختصاص دارد که در دهه کرامت برگزار میشود، که از همه شعرا دعوت میکنیم اشعارشان را با موضوع یمن و مردم مظلوم این کشور و همه محرومان و ستمدیدگانی که با عنوان مقاومت اسلامی در برابر تروریسم قد علم کردند به این انجمن ارسال کنند تا آثار ارسالی که فریادگر دادخواهی مظلومان از ستمگران است از طریق چاپ کتاب و انتشار در فضای مجازی به گوش جهانیان برسد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار