دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پشت پرده حمله راکتی به فرودگاه بغداد

حمله راکتی به فرودگاه بغداد را می‌توان اقدامی تروریستی و جنایتکارانه با هدف فتنه‌انگیزی، بهانه‌تراشی برای دخالت‌های پنهانی و تفرقه‌افکنی بین مردم عراق دانست.
کد خبر: ۵۰۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱ - 31January 2022

حمله راکتی به فرودگاه بغداد با هدف فتنه انگیزیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بامداد جمعه هفته گذشته تعداد شش راکت کاتیوشا به طرف بخش نظامی فرودگاه بغداد شلیک شد و به آن اصابت کرد؛ اما با توجه به برخورد این راکت‌ها به تاسیسات حیاتی و هواپیما‌های غیرنظامی، می‌توان این اقدام را هدفمند و با برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای ضربه زدن به امنیت، صلح و ثبات عراق ارزیابی کرد.

نکته دیگر پیرامون این حمله تروریستی و جنایتکارانه این است که این اتفاق این پیام منفی را به جهانیان مخابره می‌کند که خطوط هوایی عراق امن نبوده و از امنیت لازم برای استفاده توسط مردم و شهروندان سایر کشور‌ها برخودار نیست. ضمن اینکه بازخورد چنین موضوعی در سطح جهان این پیام را به گوش جهانیان می‌رساند که فعالیت‌های فرودگاه‌های عراق با مخاطرات و خطر‌های غیرقابل پیش بینی همراه است.

بر اساس گزارش‌های دریافتی و مطالب منتشرشده در سایت‌ها و خبرگزاری‌های عراقی و بین‌المللی، یکی از این راکت‌ها به یک هواپیمای مسافربری که در آشیانه فرودگاه قرار داشته اصابت کرده است؛ البته هواپیمای آسیب‌دیده از رده خارج بوده و به خطوط هوایی عراق تعلق داشته است. حتی برخی از منابع اعلام کردند یک پهپاد نیز در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد سرنگون شده است. این موضوع نیز بیش از پیش بر ابعاد و وسعت این عملیات می‌افزاید.

البته به دنبال این حمله تروریستی به برخی از هواپیما‌ها آسیب‌هایی وارد شده است. اما مسئله مهم در این میان محل شلیک این راکت‌هاست. در این میان، تحقیقات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد این حمله‌ها که عمدتاً به بخش غیرنظامی و نزدیکی باند پرواز انجام شده از منطقه «ابوغریب» بغداد صورت گرفته است.

این حمله تروریستی و جنایتکارانه در شرایطی انجام شده که تا دیروز هیچ گروهی مسئولت آن را بر عهده نگرفته بود. اما واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از کشف سرنخ‌های بسیار مهمی در این رابطه خبر داده بود. آن‌ها اعلام کرده بودند که در حال انجام اقدامات قانونی لازم در خصوص تعقیب و دستگیری عامل و یا عوامل این حمله تروریستی هستند.

در نهایت «احمد الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح عراق امروز اعلام کرد فردی به نام «اکرم القیسی» عامل این حمله تروریستی به فرودگاه بغداد بوده و نیرو‌های امنیتی او را در منطقه «الدوز» بازداشت کردند. اما ماجرا زمانی جالب‌تر شد که بدانیم این عامل تروریست در اعترافات خود به این موضوع اشاره کرده که این عملیات را به دستور افرادی انجام داده که به سود آمریکا فعالیت می‌کنند.

حمله تروریستی به فرودگاه بغداد با واکنش مقامات مختلف عراقی روبه‌رو شده است. در این میان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر پاسخ قاطع به این حمله راکتی خواستار واکنش صریح و روشن تمامی گروه‌های سیاسی عراق شده است. الکاظمی گفته که در مقام نخست‌وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق از همه گروه‌ها و احزاب و جریان‌های سیاسی و فعالان می‌خواهم که این اقدام پرمخاطره را به صراحت محکوم کنند.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر اسبق عراق نیز در واکنش به این حمله تروریستی در توییتی نوشت: حمله موشکی خائنانه به فرودگاه بغداد و هدف قرار دادن تاسیسات حیاتی و هواپیما‌های غیر نظامی را محکوم می‌کنیم؛ زیرا هدف از این حملات ضربه به تلاش‌های امنیتی و خدماتی است که وزارت کشور انجام داده و ارسال پیام منفی به جهانیان درباره خطوط هوایی عراق و فعالیت فرودگاه‌هاست.

در کنار این مقامات، کمیته چارچوب هماهنگی نیرو‌های شیعه نیز در بیانیه‌ای پیرامون این حمله تروریستی ضمن محکوم کردن حمله راکتی به فرودگاه بغداد، آن را اقدامی تروریستی و با هدف فتنه‌انگیزی بیان کرده است.

این تلاش‌ها و اقدامات مجرمانه در شرایطی صورت می‌گیرد که مقابله با این تلاش‌ها و اقدامات مجرمانه بر عهده دستگاه‌های نظامی و امنیتی عراق است. در واقع اگر نگوییم کوتاهی از سوی آن‌ها در این حوزه صورت گرفته، باید انتظار حساسیت و سختگیری بیشتر این دستگاه‌ها را در حوزه تأمین امنیت اماکن و مراکز حساس حیاتی این کشور همانند فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی داشته باشیم تا عراق در آینده شاهد روی دادن این قبیل اتفاق‌های تروریستی و مجرمانه نباشد.

در انتها باید گفت این حملات تروریستی با هدف تضعیف تلاش‌های دولت عراق برای بازیابی نقش منطقه‌ای این کشور و تضعیف تلاش‌های خطوط هوایی برای توسعه خطوط حمل و نقل هوایی در منطقه و افزایش چالش‌های آن صورت گرفته است. به همین دلیل نیز دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق باید در اسرع وقت و تا این‌گونه اقدامات به یک روال عادی تبدیل نشده است، این فتنه جدید امنیتی را در نطفه خفه کنند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها