رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران:

مادران و همسران شهدا پیشتازان اصلی انقلاب هستند

حاتمی گفت: کمک‌هایی که خانواده رزمندگان از پشت جبهه برای رزمندگان خود می‌فرستادند، انرژی آن‌ها را برای دفاع دوچندان می‌کرد که این خود فرهنگی جدیدی میان مردم ایجاد کرده بود.
کد خبر: ۵۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴ - 30January 2022

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمد حاتمی» رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در نهمین جشنواره اسوه‌های صبر و مقاومت که روز گذشته (یکشنبه) در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه مادران و همسران شهدا پیشتازان اصلی انقلاب هستند، اظهار داشت: پیشتازان اصلی انقلاب، مادران و همسران شهدا هستند و چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را باید به آن‌ها تبریک گفت. آن‌ها بودند که با ایثار، مجاهدت و خدمات وصف‌ناپذیری که در این دهه‌ها داشتند انقلاب را حفظ کردند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروزه شکوفایی انقلاب را در عرصه‌های مختلف می‌بینیم. امروزه وضعیت انقلاب در جهان اسلام به گونه‌ای است که در دنیا شناخته شده است و ما در دنیا تبدیل الگو و مدلی برای باقی کشور‌های اسلامی شده‌ایم و جایگاه ما نسبت به پیش از انقلاب افزایش پیدا کرده است و جمهوری اسلامی ایران را ام‌القری کشور‌های اسلامی می‌دانند.

حاتمی با اشاره به بهره‌برداری فرهنگی که می‌توان از نامه‌ها و وصیتنامه‌های شهدا داشت، افزود: بنده به تناسب مسئولیتی که با فرمان امام (ره) به مدت ۱۵ سال برعهده داشتم و آن مسئولیت «گروه تلویزیونی شاهد» بود که برای خانواده شهدا برنامه‌هایی را می‌ساختم، یکی از کار‌هایی که انجام می‌دادیم این بود که وصیتنامه شهدا، نامه‌هایی که خانواده شهدا به فرزندان و همسران خود و یا بالعکس و نامه‌هایی که شهدا به دوستان خود می‌نوشتند را مطالعه و بررسی می‌کردیم تا از درون این مکتوبات نکاتی را برای ساخت برنامه استخراج کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه خواست شهدا از مردم هیچ جنبه مادی نداشت، اظهار داشت: در یک کار پژوهشی که در مجله شاهد چاپ شد، نامه‌ها و وصایای شهدا را با نامه کسانی که در جنگ جهانی دوم شرکت کرده بودند، مقایسه کردیم و در آنجا نتیجه گرفتیم که خواسته شهدا در جبهه از ما و خانواده خود هیچ جنبه مادی نداشت.

وی درمورد محتوای نامه‌هایی که رزمندگان دفاع مقدس برای خانواده خود می‌نوشتند، افزود: در این نامه‌هایی که میان شهدا و خانواده‌هایشان رد و بدل می‌شد؛ نه شهدا، نه مادرانشان و نه همسرانشان خود را در نظر نمی‌گرفتند. تنها چیز‌هایی که در این نامه‌ها رد و بدل می‌شد، این بود که ما باید حافظ انقلاب و پیرو خط ولایت فقیه باشیم و اسلام را نشر دهیم و ترویج کنیم و از همسران خود می‌خواستند که فرزندانشان را طوری تربیت کنند که سرباز خوبی برای انقلاب باشند.

حاتمی گفت: اگر بخواهیم سلامت، فرهیختگی و کمال در جامعه‌ای رواج پیدا کند، ریشه مسائل باید به امور معنوی برگردند و از دنیای مادی فاصله بگیرد.

فرهنگ جدیدی که کمک خانواده رزمندگان ایجاد کرده بود

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران درمورد حماسه‌هایی که مادران و همسران شهدا و رزمندگان آفریدند، اظهار داشت: حماسه مادران شهدا کمتر از حماسه خود شهدا نبود. آن‌ها فرزندان شهدا را پرورش دادند و مردم با دیدن آن‌ها روحیه می‌گرفتند. اگر در دفاع مقدس پیروزی اتفاق افتاد، مدیون ایثارگری‌های مادران و همسران شهدا بود.

وی افزود: کمک‌هایی که خانواده رزمندگان از پشت جبهه برای رزمندگان خود می‌فرستادند، انرژی آن‌ها را برای دفاع دوچندان می‌کرد که این خود فرهنگی جدیدی میان مردم ایجاد کرده بود.

حاتمی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم درمورد سلامت صحبت کنیم، باید از مجاهدت‌هایی که زنان در دفاع مقدس به خرج دادند و ایثارگری‌هایی که رزمندگان در جبهه داشتند الگو بگیریم. ما نمی‌توانیم سلامت را تعریف کنیم، اما معنویت، شجاعت و این روحیات را نادیده بگیریم.

فرهنگ جدیدی که کمک خانواده رزمندگان ایجاد کرده بود

چیزی جز زیبایی ندیدم

در ادامه «مریم اردبیلی» مدیرکل بانوان شهرداری تهران درمورد اینکه تنها جنبه خدایی زندگی ما باقی می‌ماند، اظهار داشت: هر جنبه از زندگی ما برای خدا باشد، همان باقی می‌ماند و باقی امور در همین دنیا می‌مانند و از بین می‌روند.

مدیرکل بانوان شهرداری با اشاره قدرت و خلاقیتی که زنان در بازنمایی واقعیت از آن برخوردار هستند، گفت: بخشی از بازنمایی واقعیت برعهده و وظیفه زن است. این خلاقیت در روایت در زنان به طور ویژه‌ای وجود دارد. برای مثال حضرت زینب (س) در مواجهه با دشوارترین و سخت‌ترین شرایط، روایتی را خلق می‌کند که متضاد با روایات دیگر است. در برابر اظهارات یزید که می‌گفت شما مغلوب شدید، فرمودند: من چیزی جز زیبایی ندیدم.

وی افزود: حقیقتی پشت این قضیه پنهان بود و یک زن (حضرت زینب (س)) ایستاد و آن را روایت کرد و روایت او بر روایت رسانه‌ها و تمام قدرت‌های سیاسی و...، غلبه کرد و تنها «چیزی جز زیبایی ندیدم.» باقی مانده است و این حجتی است برای همه ما.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها